Har köpt ett nytt kylskåp Goranje som naturligvis har dörren felhängd. Att skifta ska ju bara vara att lossa 3 skruvar och byta sida. Problemet är att skruvarna sitter som berget och jag är rädd att förstöra kryssen. Jag har en uppsjö med bits och ett (ganska kort) spärrhantag men det är lögn att lossa dem. Bitsen bara hoppar ur de ganska grunda kryssen,

Hur gör ni proffs i ett sådant här läge?

Redigerat:
Mats-S
A anders.ostling skrev:
Bitsen bara hoppar ur de ganska grunda kryssen
Det är väl där som ditt problem ligger, dvs dina bitsar är för spetsiga, så dom greppar inte tillräckligt när skruvarna sitter så hårt som i det här fallet.
Kanske du kan fila av spetsen lite för att få bitsen att greppa bättre? Det ska vara 100% kontakt hela vägen som bitsen är i krysset. Helst ska du ta en ny oanvänd bits så att den inte mist förmågan att greppa.

OBS! Jag är inget proffs, men så här skulle jag försöka få grepp på skruvarna :-)

Mats-S Mats-S skrev:
Det är väl där som ditt problem ligger, dvs dina bitsar är för spetsiga, så dom greppar inte tillräckligt när skruvarna sitter så hårt som i det här fallet.
Kanske du kan fila av spetsen lite för att få bitsen att greppa bättre? Det ska vara 100% kontakt hela vägen som bitsen är i krysset. Helst ska du ta en ny oanvänd bits så att den inte mist förmågan att greppa.

OBS! Jag är inget proffs, men så här skulle jag försöka få grepp på skruvarna :)
Det låter logiskt, men jag har en låda med nya deWalt bits och har provat samtliga (8 olika stjärnor). Ingen vill bita ordentligt.

Ta först reda på vilken skruv det är ,det bör vara antingen Philips (PH) eller en Pozidrive (PZ).
Här ser du skillnaden på PH och PZ
Den högra är en PZ och den vänstra är en PH
(Hade inga i samma storlek till hands,men PZ har ett extra kryss,lite som en stjärna)
Två skruvar hålls mellan fingrarna, den vänstra med Philips-huvud och den högra med Pozidriv-huvud, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testa att ta en bits med rätt spets,antingen Philips

Bits PH2 liggande på ett träbord, använd för Philips-skruvar.
Skapa konto

eller Pozidrive

Pozidrive bits PZ2 liggande på ett träbord, märkning "Wera 855/1 PZ2".
Skapa konto

och sen klappar du till med en hammare när du håller bitset i spåret,då brukar gängan släppa lite grand och du kan skruva ut skruven.
Det är så slagskruvmejslar funkar, men dom är kanske lite dyra att köpa för ett sånt här jobb.

• Gilla
Renoverings-Pettson och 1 till
  • Laddar…
Så här ser skruvarna ut. Har svårt att avgöra om det är Philips eller den andra modellen.
Min låda med dewalt bits är märkta antingen P2 eller PZ2. Jag hittade sock några PH1,2,3 i en annan låda.

• En metallbeslag med fyra skruvar monterade, två med Philips eller liknande skruvhuvud, på en yta av ett möbel- eller byggprojekt.
    Skapa konto
Använd en sexkantig hylsa istället

• Gilla
  • Älska
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Använd en sexkantig hylsa istället
Tack du okände hjälte. Hur kunde jag inte se det själv. Nu är dörrarna vända

Edit: Du får nog ändra ditt användarnamn. Det matchar inte längre :)

Redigerat:
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Annars går polygrip använda på runda skruvskallar.

Och slagmejsel har man ju också använt.

Se ovan. Problemet löst med en sexkansthylsa.

Mats-S
A anders.ostling skrev:
Tänk vad mycket en bild kan säga, här var det lösningen på problemet 😉

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
A anders.ostling skrev:
Jag tipsade till nästa gång...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.