Har köpt ett nytt kylskåp Goranje som naturligvis har dörren felhängd. Att skifta ska ju bara vara att lossa 3 skruvar och byta sida. Problemet är att skruvarna sitter som berget och jag är rädd att förstöra kryssen. Jag har en uppsjö med bits och ett (ganska kort) spärrhantag men det är lögn att lossa dem. Bitsen bara hoppar ur de ganska grunda kryssen,
Hur gör ni proffs i ett sådant här läge?
Hur gör ni proffs i ett sådant här läge?
Redigerat:
Det är väl där som ditt problem ligger, dvs dina bitsar är för spetsiga, så dom greppar inte tillräckligt när skruvarna sitter så hårt som i det här fallet.A anders.ostling skrev:
Kanske du kan fila av spetsen lite för att få bitsen att greppa bättre? Det ska vara 100% kontakt hela vägen som bitsen är i krysset. Helst ska du ta en ny oanvänd bits så att den inte mist förmågan att greppa.
OBS! Jag är inget proffs, men så här skulle jag försöka få grepp på skruvarna
Det låter logiskt, men jag har en låda med nya deWalt bits och har provat samtliga (8 olika stjärnor). Ingen vill bita ordentligt.Mats-S skrev:
Det är väl där som ditt problem ligger, dvs dina bitsar är för spetsiga, så dom greppar inte tillräckligt när skruvarna sitter så hårt som i det här fallet.
Kanske du kan fila av spetsen lite för att få bitsen att greppa bättre? Det ska vara 100% kontakt hela vägen som bitsen är i krysset. Helst ska du ta en ny oanvänd bits så att den inte mist förmågan att greppa.
OBS! Jag är inget proffs, men så här skulle jag försöka få grepp på skruvarna![]()
Ta först reda på vilken skruv det är ,det bör vara antingen Philips (PH) eller en Pozidrive (PZ).
Här ser du skillnaden på PH och PZ
Den högra är en PZ och den vänstra är en PH
(Hade inga i samma storlek till hands,men PZ har ett extra kryss,lite som en stjärna)
Testa att ta en bits med rätt spets,antingen Philips
eller Pozidrive
och sen klappar du till med en hammare när du håller bitset i spåret,då brukar gängan släppa lite grand och du kan skruva ut skruven.
Det är så slagskruvmejslar funkar, men dom är kanske lite dyra att köpa för ett sånt här jobb.
Här ser du skillnaden på PH och PZ
Den högra är en PZ och den vänstra är en PH
(Hade inga i samma storlek till hands,men PZ har ett extra kryss,lite som en stjärna)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att ta en bits med rätt spets,antingen Philips
Logga in
Skapa konto
eller Pozidrive
Logga in
Skapa konto
och sen klappar du till med en hammare när du håller bitset i spåret,då brukar gängan släppa lite grand och du kan skruva ut skruven.
Det är så slagskruvmejslar funkar, men dom är kanske lite dyra att köpa för ett sånt här jobb.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Se ovan. Problemet löst med en sexkansthylsa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Använda fiberduk på höstsådd gräsmatta?
Gräsmatta -
LinkedIn tränar sin AI på användarnas data
Övrigt Off Topic -
Vad ska man använda för material vid tillverkning av garderober/skåp
Möbelsnickeri -
Kan jag använda befintlig anslutning till min nya köksblandare?
Vatten & Avlopp -
Går det att använda denna färgen som är ca 7 år gammal?
Färg, Måla & Tapetsera