Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte så enkelt att skapa ett online-röstsystem. det är inte som att rösta fram bästa låt.
Problemen ligger i saker som en röst per röstberättigad, sekretess, verifikation av röstberättigad, anonymisering, allmän datasäkerhet, yttre och inre påverkan. En del försök har gjorts i verklighet (A Secure Verifiable Ranked Choice Online Voting System Based on Homomorphic Encryption | IEEE Journals & Magazine | IEEE Xplore) men det återstår en del problem att lösa. Många tekniknördar underskattar det.
En röst per röstberättigad - detta måste vara det minsta problemet i en digital lösning och en av sakerna som ett digitalt system gör allra bäst. Vi har redan säkra system för identifiering. Detta löser även verifikationen.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK, vi fattar. Det är lika dåligt att e-rösta eftersom Socialdemokraterna valfuskar.

Detta ger 2 följdfrågor på ämnet röstning med valsedlar och kuvert. Svara gärna utförligt.
1: Exakt hur går det till när Socialdemokraterna valfuskar? I vilket/vilka steg av val- och/eller rösträkningsprocessen sker fusket och hur har du fått kännedom om det?
2: Eftersom Socialdemokraterna valfuskar, hur kommer det sig att högerblocket ändå fick majoritet i riksdagen?
De lyckades inte fuska tillräckligt denna gång.

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så var det t.ex. moderaterna eller SD som fuskade för mycket.

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Folk är bara trötta på hur misskött landet är. Elpriser, gängvåld, hot om miljonärsskatter och upprivna 3:12, återinföra fastighetsskatten, otroliga slöseriet med skattemedel på alla offentliga instanser. Osv, osv.

Nu kan vi bara hoppas Uffe lyckas hålla tomtarna i SD i shack så han i lugn och ro kan styra upp vad Maggan och röven har förstört.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Fairlane
Fusk är alltid förjävligt, oavsett vem som ägnar sig åt fusket (jag är medveten om att du bara ogillar fusk från ena sidan), men jag är tveksam till att det någonsin i Sverige fuskats inden utsträckning att det faktiskt påverkar slutresultatet. Det är knappast 100000-tald med fuskröster på S.

Tycker det låter lite Trump över det hela.... Om motståndarna vinner så är det pga fusk.

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Folk är bara trötta på hur misskött landet är. Elpriser, gängvåld, hot om miljonärsskatter och upprivna 3:12, återinföra fastighetsskatten, otroliga slöseriet med skattemedel på alla offentliga instanser. Osv, osv.

Nu kan vi bara hoppas Uffe lyckas hålla tomtarna i SD i shack så han i lugn och ro kan styra upp vad Maggan och röven har förstört.
Vad har det att göra med mitt inlägg och det inlägg som jag svarade på?

Fairlane Fairlane skrev:
Fusk är alltid förjävligt, oavsett vem som ägnar sig åt fusket (jag är medveten om att du bara ogillar fusk från ena sidan), men jag är tveksam till att det någonsin i Sverige fuskats inden utsträckning att det faktiskt påverkar slutresultatet. Det är knappast 100000-tald med fuskröster på S.

Tycker det låter lite Trump över det hela.... Om motståndarna vinner så är det pga fusk.
Nej jag ogillar fusk från båda sidor. Men högern är inte maktfullkomliga. Sossarna har korruperats av att ha makten ostört för länge. De lever kvar i en tid då de hade mer än 50 procent av rösterna.

Det och att de lever i en tro att de fuskar för landets bästa.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Läser man här och "Sverige" så verkar det onekligen vara mest Sossar som fuskar.

[länk]
Tänk också på att mörkertalet är extremt.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har det att göra med mitt inlägg och det inlägg som jag svarade på?
Att högern vann beror inte på fusk utan att folket är trötta på vänsterpolitik. Det är sjukt att det ska krävas elkris och regelrätta krig på våra gator för folk ska vakna upp

• Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att mörkertalet är extremt.
Det lär ju vara det från alla håll i och för sig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det lär ju vara det från alla håll i och för sig.
Säkerligen. Men med tippning åt vänster.

BirgitS BirgitS skrev:
Tillräckligt menar du väl? ;):oops::surprised::geek:

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Läser man här och "Sverige" så verkar det onekligen vara mest Sossar som fuskar.

[länk]
Att socialdemokrater nämns fler gånger där än moderaterna innebär inget bevis utan det kan vara en subjektiv utplockning, att andra partier är bättre på att dölja sitt valfusk osv. Det är många incidenter som rapporteras vid alla val så den listan är ju definitivt en liten delmängd.

När det gäller detta val förekom det t.ex. att folk med NMR-märken uppträdde hotfullt i en vallokal och det var knappast för att förmå folk att rösta på socialdemokraterna. Det är ju också omöjligt att avgöra politisk åskådning i de fall som ett partis valsedlar plötsligt är borta (vanligaste incidenten). Att hota och störa personalen (näst vanligaste orsaken) kan nog ske av folk med diverse åsikter, även om gamla gråsossar nog inte är de man först tänker på.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Folk är bara trötta på hur misskött landet är. Elpriser, gängvåld, hot om miljonärsskatter och upprivna 3:12
Ja speciellt 3:12 reglerna upprör nog allmänheten i gemen rätt ordentligt! ;)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.