Hej,

Jag ska installera en bergvärmepump i vårt enplanshus om 120 kvm som ligger i Mälardalen. I framtiden planerar vi ev att bygga till ett uterum om cirka 20kvm som vi tänker ev ska bli uppvärmd delar av året. Vi är en familj på två vuxna och två barn. Vi står nu och väljer om vi ska ha en bergvärmepump från Thermia eller en bergvärmepump från Nibe. Är väldigt svårt att jämföra de olika märkena via deras hemsidor och även installatörerna har svårt att jämföra då de ofta bara säljer ett av märkena. Så därför tänkte jag ta hjälp från er där ute. Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med de två olika bergvärmepumparna, thermia versus Nibe? Har ni egna erfarenheter av dessa som ni vill dela med er av?

Hälsningar Emelie

• Gilla
Gladödrömmare
  • Laddar…
Just det, glömde skriva att vi har vattenburen golvvärme i hela huset.

De olika stora fabrikaten är i princip lika bra och fungerar på ungefär samma sätt. Det är betydligt viktigare att välja en installatör som är seriös och gör en korrekt projektering och injustering av prylarna.

• Gilla
osundblad och 4 till
  • Laddar…
Om ni ska ha ett uterum som värms bara ibland av bergvärmen behöver ni förmodligen ha ett värmesystem fyllt med glykolblandning så det inte kan frysa. Kanske enklare då att sätta en luftluftvärmepump i uterummet. Luftströmmen från fläkten värmer ganska snabbt upp rummet.

Valde själv Thermia för 10år sen. Skulle välja Nibe idag. Då en bekant precis fick skrota sin 7år gamla Thermia då det rostat hål rakt ut genom manteln och inte var lönt laga. Försäkringsbolaget täckte drygt 1/2 och resten fick vår bekant ta. Thermia tyckte det var normalt.

Inget speciellt vatten utan normalt kommunalt med normala värden. Ligger mitt i ett litet samhälle.

• Gilla
kulacalle
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Valde själv Thermia för 10år sen. Skulle välja Nibe idag. Då en bekant precis fick skrota sin 7år gamla Thermia då det rostat hål rakt ut genom manteln och inte var lönt laga. Försäkringsbolaget täckte drygt 1/2 och resten fick vår bekant ta. Thermia tyckte det var normalt.

Inget speciellt vatten utan normalt kommunalt med normala värden. Ligger mitt i ett litet samhälle.
Det är bla. därför det är smart att köpa en delad pump. Dvs en med fristående VV-beredare. Då kan man byta helt oberoende av varandra.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Tror vi råkade ut för just det med vår Thermia förra sommaren. Vv beredaren i den sprang läck. Det täcktes till 50% av hemförsäkringen och resten av trygghetsförsäkringen som följer med vid köp av Thermia. Annars skulle det kostat 24 000 om jag minns rätt.

Hade precis en installatör från en firma som säljer Thermia hemma hos oss. Han sa att vi skulle behöva ett extra volymkärl bredvid bergvärmepumpen för att vi har ett golvvärmesystem och att detta system har för liten volym att värma upp och därför behöver vi detta extra volymskärl. Stämmer detta? Har läst på tillverkarnas hemsidor och ingenstans nämns det om något volymkärl? Grejen är den att vi inte har plats för ett sådant som då skulle vara 155 cm högt och 38 cm i diameter.

• Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Volymtank är en bra grej oavsett vilket fabrikat du väljer. Det borde dock gå att undvika om du köper en lite dyrare varvtalsstyrd värmepump ("inverter"). Finns från båda leverantörerna. Fråga leverantören hur han ser på det. Antar att det är en standard on/off-pump som offererats nu.

vad gäller valet mellan aftonbladet och expressen så föreslår jag att du köper från den som bäst hjälper dig att hitta rätt + har rätt pris.

Jag valde nibe för 17 år sedan och kommer nog fortsätta på det spåret när denna är slut.

E EmelieW skrev:
Hade precis en installatör från en firma som säljer Thermia hemma hos oss. Han sa att vi skulle behöva ett extra volymkärl bredvid bergvärmepumpen för att vi har ett golvvärmesystem och att detta system har för liten volym att värma upp och därför behöver vi detta extra volymskärl. Stämmer detta? Har läst på tillverkarnas hemsidor och ingenstans nämns det om något volymkärl? Grejen är den att vi inte har plats för ett sådant som då skulle vara 155 cm högt och 38 cm i diameter.
Verkar som den installstören har tänkt lite i alla fall och inte bara ge er en billig junk offert som ni accepterar just för den var billigast.
Men, volymkärl är väl sådär... Bättre att koppla det som utjämningkärl/arbetstank. Finns bara fördelar med arbetstank, ja förutom att det tar mer plats.
Har ni ingjuten golvvärme? Vad pratar vi om för effekter på pumpen de vill offerera?

Ni som pratar ner thermia pga hål i tank. Har de gjorts koll på vattenkvaliteten? Nibe och thermia är väldigt lika i sitt sätt att styra så du blir nog inte besviken oavsett. Glöm inte ha koll på trygghetsförsäkringen då hemförsäkringen skriver av maskinen innan halva dess livslängd. Ta gärna vattenprov med om de är eget vatten så ni får rätt foder för vattnet. Sen beroende på modell och effekt bra med arbetstank men de går ej att svara på för vår de då vi ej vet volym på systemet och föreslagna modeller.
Lycka till

GoC GoC skrev:
Det är bla. därför det är smart att köpa en delad pump. Dvs en med fristående VV-beredare. Då kan man byta helt oberoende av varandra.
Vår var delad, men det berodde delvis också på begränsad takhöjd i källaren. Kanske ska tillägga att vi flyttade därifrån så jag vet inte hur det har funkat med just den pumpen efter det.

E EmelieW skrev:
Han sa att vi skulle behöva ett extra volymkärl bredvid bergvärmepumpen för att vi har ett golvvärmesystem och att detta system har för liten volym att värma upp och därför behöver vi detta extra volymskärl.
Har ni golvvärme ingjuten i betong är den så pass trög att man inte bara i kan räkna med vattenvolymen.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Det behövs inget mer än den inbyggda tanken vid golvvärme. Speciellt på en inverterstyrd pump

Jag har haft en Nibe där just VVB gick sönder i manteln och läkte över på radiatorkretsen.. Bara 10 år gammal. Kastade ut Niben och köpte ett annat märke med standalone tankar.

@useless Håller med. Volym är ju egentligen ointressant om man inte blir av med effekten. Visst det tar längre tid innan man får tillbaka varmt vatten med pumpen kommer ju gå som en påse mög ändå när det sker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.