C Calore skrev:
Det bästa vore om du som kund kunde köpa direkt från Nibe och jag som montör kunde få den 1000 lapp i timmen som man måste ha för att täcka upp alla kostnader .

Men tyvärr är det inte så det ser ut. Polarpumpen köper in pumpar mkt billigare än vi andra kan för de får köpa direkt från Nibe, de gör sedan 7% i vinst och i sin montagefirma så monterar dem sina sålda maskiner och gör där 0,74% i vinst. De behöver inte mer vinst eftersom de redan tjänar på maskinen. Det är lite oetiskt att erbjuda billigt montage och nyttja sin maktposition, Microsoft har blivit stämda för det massor av ggr.
Detta är exakt så som ALLA måste göra, skillnaden är bara att Polarpumpen får köpa maskiner billigare än oss andra.
Jag kan tex aldrig sälja en Nibe eller CTC för jag betalar det Polarpumpen säljer dem för, PLUS att jag ska betala moms på det. Frånluft är bara att glömma och det enda jag som liten kan sälja är maskiner från den tillverkare jag får bäst rabatt av vilket gör att jag kanske kan få en 5% i vinst om jag har tur. Mer får man inte i privatmarknaden pga näthandeln där klippare som inte vet någonting om VVS/Kylteknik säljer maskiner och urholkar marknaden för oss andra och sedan undrar folk varför många företagare går i konkurs snabbt när sådant som Corona uppstår. Det är ju enkelt, det går inte att bygga upp en buffert om man inte är aktiv i fastighets vvs världen, men för att kunna vara aktiv där så finns krav på omsättning och administration som är omöjligt att uppnå om man inte redan är på den nivån. Så det är moment 22 för alla mindre firmor.
Ja du har säkert sant. Bara svårt och luta sig emot att jag måste ta si o så mkt mer för en vara när man kan köpa den billigare nån annanstans. Såg nettopriset på en F2120 från Ahlsell förra veckan och det ligger ju en bra bit under det som stod på offerten jag fick iaf.
Jag kommer förmodligen köpa av en lokal firma för att få "tryggheten" att de ska hjälpa mig med de fel som ev uppstår efter montering. dock tar väl rörmokaren eg bara ansvar för sin installation. Hård o mjukvara står väl pumptillverkaren för under garantitiden. (Så länge den är installerad av en av dom godkänd installatör som förbehåll att inte garantin ska gälla).
Tycker alltid prissättningen på delar varit mkt märklig inom denna branch. Skulle köpa brunnar till vårt badrum för ca 10 år sen av vår lokala rörfirma. Blev lovad ett schysst pris utan och kolla närmare. Fick en faktura hemskickad med 170% påslag mot nätbutik med rabatt.
Konfronterade och påstod att det blivit fel, först var det rätt men när han såg priset purus golvbrunnar fanns för på nätet så drog han av hälften:/ Självklart kommer dessa bli utraderade i framtiden för ingen kommer handla där. Dagens yngre generation är rätt om sig och vana och kolla priser tror iaf jag. Köper knappt nått större utan och checka att priset ligger skapligt rätt.
 
Fast, det är inte 170% påslag. Näthandel har förstört allting. Mest troligt behöll bara din röris halva den rabatt han fick av Ahlsell, men när du letar på nätet så skiljer det så mkt på en enskild sak. Men andra saker är billigare på Ahlsell än på nätet

Om jag monterar en maskin hos dig, då har jag ansvaret för den, inte tillverkaren Jag ringer bars dem om jag inte klarar av att lösa felet.
 
J jimmyboy_666 skrev:
Ja lite som att köpa bil.
Klart volvoåterförsäljare lägger på 25% på priset menar du?;) Så jag får rätt bil
Nja produkterna borde väl ha ett pris och arbetet inkl rätt vägledning ett pris kan jag tycka men verkar inte va så inom rörmokarbranchen direkt.
Nör du köper en bil på Volvo är allt klart
Motor bromsar hela transmissionen är beräknad att klara driften .

nu tar vi exemplet att jämföra med
Huset du köpt byggt tex 1965
Oljepanna rör radiatorer är dim för dessa drift förutsättningar. . du byter 1 del i systemet
Som nu är något helt annat en oljepannan
Vp kräver det som jag ovan beskrivit för att fungera . Tar du vad som helst från en nätbutik
Blir det inget bra.

på samma sätt som om du skulle ha en gammal 142 från 1970 med en dålig B20 i
Den har passat och fyllt sitt syfte .
Du hittar på nätet en 429 SOCH från ford
Och tänker den vill jag ha i 142an
Lämnar in bilen på verkstan och säger
Byt bara motor . Bygg en adapterplatta till original växel lådan .
Nu är samma misstag gjorda i bilen från Volvo
Som i ditt hus när ingen tar ansvar för installation på plats
Mvh
 
@Calore

Har du testat att nischa in dig som premium installatör för att inte konkurrera med lågpris plug and play skojarna? Måste ju finnas en marknad där?
För mig och många i min bekantskapskrets så är kostnaden sekundär.
Självklart så måste detaljerna också hålla premium inte bara dimensioneringen och justeringen. För dimensioneringen och justeringen "syns" inte.
Men det gör blanka fina 35 CU dragna perfekt med svep, expansionskärl som inte ser ut som livbojar etc etc.

Eton och Stenströms försöker inte konkurrera med HM.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Calore

Har du testat att nischa in dig som premium installatör för att inte konkurrera med lågpris plug and play skojarna? Måste ju finnas en marknad där?
För mig och många i min bekantskapskrets så är kostnaden sekundär.
Självklart så måste detaljerna också hålla premium inte bara dimensioneringen och justeringen. För dimensioneringen och justeringen "syns" inte.
Men det gör blanka fina 35 CU dragna perfekt med svep, expansionskärl som inte ser ut som livbojar etc etc.

Eton och Stenströms försöker inte konkurrera med HM.
Jag förstår vad du menar,, men det är omöjligt. Ingen förstår kylteknik och ingen vill betala för att få en flödesoberoende anläggning.

Den normala kunden tror på riktigt att tex en värmepump är en värmepump, oavsett om det är FLVP, LLVP eller BVP.

Sedan finns såklart undantag , men dom installatör måste man ha volym.
 
V vvs facit skrev:
Nör du köper en bil på Volvo är allt klart
Motor bromsar hela transmissionen är beräknad att klara driften .

nu tar vi exemplet att jämföra med
Huset du köpt byggt tex 1965
Oljepanna rör radiatorer är dim för dessa drift förutsättningar. . du byter 1 del i systemet
Som nu är något helt annat en oljepannan
Vp kräver det som jag ovan beskrivit för att fungera . Tar du vad som helst från en nätbutik
Blir det inget bra.

på samma sätt som om du skulle ha en gammal 142 från 1970 med en dålig B20 i
Den har passat och fyllt sitt syfte .
Du hittar på nätet en 429 SOCH från ford
Och tänker den vill jag ha i 142an
Lämnar in bilen på verkstan och säger
Byt bara motor . Bygg en adapterplatta till original växel lådan .
Nu är samma misstag gjorda i bilen från Volvo
Som i ditt hus när ingen tar ansvar för installation på plats
Mvh
Sant! Så du menar att röris ansvarar för att i ditt exempel gamla rörsystem från 1965 klarar av en modern värmepump. Att det är
för klen dimension på rör. För liten yta på element mm mm
Nja de kanske nämner det eller anv det som anl till att det inte fungerar sen. Men vad hjälper det?
Svårt o se att en rörmokare skulle vara så unik på o trimma in en anläggning. Däremot att dra rör är han givetvis bättre på.
 
C Calore skrev:
Fast, det är inte 170% påslag. Näthandel har förstört allting. Mest troligt behöll bara din röris halva den rabatt han fick av Ahlsell, men när du letar på nätet så skiljer det så mkt på en enskild sak. Men andra saker är billigare på Ahlsell än på nätet

Om jag monterar en maskin hos dig, då har jag ansvaret för den, inte tillverkaren Jag ringer bars dem om jag inte klarar av att lösa felet.
C Calore skrev:
Fast, det är inte 170% påslag. Näthandel har förstört allting. Mest troligt behöll bara din röris halva den rabatt han fick av Ahlsell, men när du letar på nätet så skiljer det så mkt på en enskild sak. Men andra saker är billigare på Ahlsell än på nätet
Ok trodde garantin på vp anläggningen låg hos tillverkaren.
Så röris står
för trasiga kretskort eller ventiler under garantitiden??
Om jag monterar en maskin hos dig, då har jag ansvaret för den, inte tillverkaren Jag ringer bars dem om jag inte klarar av att lösa felet.

Ok trodde garantin på vp anläggningen låg hos tillverkaren.
Så röris står
för trasiga kretskort eller ventiler under garantitiden??
 
J jimmyboy_666 skrev:
Sant! Så du menar att röris ansvarar för att i ditt exempel gamla rörsystem från 1965 klarar av en modern värmepump. Att det är
för klen dimension på rör. För liten yta på element mm mm
Nja de kanske nämner det eller anv det som anl till att det inte fungerar sen. Men vad hjälper det?
Svårt o se att en rörmokare skulle vara så unik på o trimma in en anläggning. Däremot att dra rör är han givetvis bättre på.
99 ggr av 100 när man nämner att det inte kommer fungera som kunden tror och man måste göra åtgärder först ( läs montera en extra tank) då får man INTE den affären. Tro mig, detts har jag gjort massor av ggr men nästan alla tror att man försöker lura dem .
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
J jimmyboy_666 skrev:
Ok trodde garantin på vp anläggningen låg hos tillverkaren.
Så röris står
för trasiga kretskort eller ventiler under garantitiden??
Om ett kretskort går sönder så får jag ju byta det åt tex Thermia. Dem står för det men jag måste göra det. I tex Sthlm har Nibe ett annat system, med rena servicefirmor.

Det är ju till mig du ringer , och inte till tillverkaren. Så är det oftast iaf
 
C Calore skrev:
Om ett kretskort går sönder så får jag ju byta det åt tex Thermia. Dem står för det men jag måste göra det. I tex Sthlm har Nibe ett annat system, med rena servicefirmor.

Det är ju till mig du ringer , och inte till tillverkaren. Så är det oftast iaf
ok så arbete o resa bet de inte? Vad händer om firman går i konkurs då?? Vem
hjälper kunden då?
 
@Calore

Varför är du kvar i VP branschen mot privatpersoner? No offence men är inte det lite självdestruktivt?
 
J jimmyboy_666 skrev:
Sant! Så du menar att röris ansvarar för att i ditt exempel gamla rörsystem från 1965 klarar av en modern värmepump. Att det är
för klen dimension på rör. För liten yta på element mm mm
Nja de kanske nämner det eller anv det som anl till att det inte fungerar sen. Men vad hjälper det?
Svårt o se att en rörmokare skulle vara så unik på o trimma in en anläggning. Däremot att dra rör är han givetvis bättre på.
jag är röris av den gamla skolan
Jag räknar på kvs värden tryckfall rördimensioner . Beräknar avspeglingsytor
Gångtider flödesutjämningar .
Bygger om vp system från villor till fastigheter
Med megawatt effekter . flödesjusteringar
Som allt utföres an en Röris.
Vi som jobbar med detta hands on
Måste ha och lika mycket teoretisk kunskap
Som vvs ingenjörer har .
Får du något annat i pannrummet har du fått
En montör . .
Då är risken stor att du får en dålig installation
Som tyvärr tär på din ekonomi och försäkringsbolagets kassa vilket höjer premien
För alla .

men värme pump är en process . Den måste ha dom bästa möjliga förutsättningar vid sin drift. Därför ska den anpassas . På plats .
Det kan inte en nätbutik göra som bara
Är intresserad av en affär en gång
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Calore

Varför är du kvar i VP branschen mot privatpersoner? No offence men är inte det lite självdestruktivt?
Det finns 2 alternativ , gå på byggen eller vara kvar i privatbranschen. Jag gör lite av varje, du måste ha lite fantasi nu, jag generaliserar lite , är du med
 
J jimmyboy_666 skrev:
ok så arbete o resa bet de inte? Vad händer om firman går i konkurs då?? Vem
hjälper kunden då?
Såklart dem betalt resor o jobb.

Om din inst kursar så skickar tillverkaren en ny installatör.
 
Jo jag hajjar.

Något jag inte hajjar dock är hur otroligt många det är som "snålar" på just värmesystemet. Allt ska räknas hem till förbannelse och vara så billigt som möjligt i inköp. Värme, vent och kylsystem är ju det primära för komfort. Men folk har inga problem att hänga på ett Bose system och dragkrok på Volvo för 40k extra. Jag får inte ihop det.

Iofs kanske lätt för mig att säga då jag inte behöver välja bort något av dem men ändå. Mycket märkligt.
 
  • Gilla
Calore och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.