9 403 läst ·
111 svar
9k läst
111 svar
Val av värmesystem
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Polarpumpen tar 98.260 för Nibe VVM S320+F2120-8 så tycker väl det är ett lite saftigt påslag. +28500 för installation utan ROT.
Går det att köra en prismatchning?
Går det att köra en prismatchning?
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja kan man ju göra såklart.Johannes Carlsson skrev:
Men ingår allt material från tex polarpumpen till installation? Cirk pumpar o rör mellan ute o innedel tro?
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Mm antar det är nödvändigt om man ska ha enfaskompressor.M magnu skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Han skrev utan ROT
Oavsett så , 2 man 1 dags jobb( och då skall allt gå kanon bra) elektriker offerering, besök innan, revisor , fakturering mm
Materialet kostar nånstans 10-12000. Du förstår att den enda vinst man kan göra på de där 28500 det är isåfall vad ROT
Sedan undrar folk varflr företag går i konkurs direkt när Corona slår till och man inte får in några pengar. Man har ju inte kunnat bygga upp någon buffert för folk ser att Polarpumpen säljer billigare. Polarpumpen köper våran billigare än tex jag kan göra så förmodligen gör inte din installatör 25% i vinst på maskinen .
Oavsett så , 2 man 1 dags jobb( och då skall allt gå kanon bra) elektriker offerering, besök innan, revisor , fakturering mm
Materialet kostar nånstans 10-12000. Du förstår att den enda vinst man kan göra på de där 28500 det är isåfall vad ROT
Sedan undrar folk varflr företag går i konkurs direkt när Corona slår till och man inte får in några pengar. Man har ju inte kunnat bygga upp någon buffert för folk ser att Polarpumpen säljer billigare. Polarpumpen köper våran billigare än tex jag kan göra så förmodligen gör inte din installatör 25% i vinst på maskinen .
28500 före Rot
Det måste vara pris från ?
Sen bör nog det finstilta läsas . Det brukar vara .
Det får vara x m eller x centimeter rör ingår
Utrustning skall stå på plats . Kunden tar själv emot utrustningen , gamla enheterna ska vara borta mm.
Ingen Har tagit ansvar för att rätt produkt installeras och eventuella tillbehör är med.
Tyvärr tror nästan alla att invertern gör så
Att allt fungerar.
Man blir tyvärr ledsen av sånt här .
Det leder till sjukt dåligt installerade värme pumpar .
Resultatet är sämre driftsekonomi och högre
Försäkringskostnader som vi alla får va med
Att betala på grund av ”klippares ”
Försäljnings teknik . En på skrift till varje pris utan ansvar .
Vvs montören har endast ansvar för sina rör och kopplingar genom läckage kontroll.
Står det standard installation blir det 22 cu
Till Allt, det
Rekommenderar alla att köpa sin värmepump
Genom en ÅF för någon av dom större tillverkarna.
Oavsett vad en del tror så krävs det faktiskt en hel del system kunskap gällande hur en värmepump ska kopplas in .
En värme pump är en process , ur den gör vi kyla och värme . oavsett vad så ska den anpassas för en drift i symbios med källor
Och avspeglingsytor ( läs radiatorer / golv värme /aerotempers) Den här kunskapen
Har inte en nätbutik . Man kan köpa grejer
På nätet men inte allt . Så en värmepump
Är inget man köper på nätet .
Det kräver att man har en rätt hög förståelse
Av VVS .
jag skriver ovanstående med erfarenheter från
Mitt dagliga arbete .
Det är massor med Värmepumpar och system
Som jag byggt om efter att ” billigast” vunnit
Jobbet . Det blev inte billigast efter en nödvändig ombyggnad för att nå besparingar
Och slippa dom nödvändiga reparationer dom
Dragits med .
Det misstaget behöver inte alla göra .
Mvh
Det måste vara pris från ?
Sen bör nog det finstilta läsas . Det brukar vara .
Det får vara x m eller x centimeter rör ingår
Utrustning skall stå på plats . Kunden tar själv emot utrustningen , gamla enheterna ska vara borta mm.
Ingen Har tagit ansvar för att rätt produkt installeras och eventuella tillbehör är med.
Tyvärr tror nästan alla att invertern gör så
Att allt fungerar.
Man blir tyvärr ledsen av sånt här .
Det leder till sjukt dåligt installerade värme pumpar .
Resultatet är sämre driftsekonomi och högre
Försäkringskostnader som vi alla får va med
Att betala på grund av ”klippares ”
Försäljnings teknik . En på skrift till varje pris utan ansvar .
Vvs montören har endast ansvar för sina rör och kopplingar genom läckage kontroll.
Står det standard installation blir det 22 cu
Till Allt, det
Rekommenderar alla att köpa sin värmepump
Genom en ÅF för någon av dom större tillverkarna.
Oavsett vad en del tror så krävs det faktiskt en hel del system kunskap gällande hur en värmepump ska kopplas in .
En värme pump är en process , ur den gör vi kyla och värme . oavsett vad så ska den anpassas för en drift i symbios med källor
Och avspeglingsytor ( läs radiatorer / golv värme /aerotempers) Den här kunskapen
Har inte en nätbutik . Man kan köpa grejer
På nätet men inte allt . Så en värmepump
Är inget man köper på nätet .
Det kräver att man har en rätt hög förståelse
Av VVS .
jag skriver ovanstående med erfarenheter från
Mitt dagliga arbete .
Det är massor med Värmepumpar och system
Som jag byggt om efter att ” billigast” vunnit
Jobbet . Det blev inte billigast efter en nödvändig ombyggnad för att nå besparingar
Och slippa dom nödvändiga reparationer dom
Dragits med .
Det misstaget behöver inte alla göra .
Mvh
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag menar att påslaget om 23' på pumpen för din offert mot polarpumpen var lite hög. Var det priset på 122 inklusive installation är det ett bra pris
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Om han köper in den dyrare än polarpumpen skulle han väl lika gärna kunna köpa den därC Calore skrev:Han skrev utan ROT
Oavsett så , 2 man 1 dags jobb( och då skall allt gå kanon bra) elektriker offerering, besök innan, revisor , fakturering mm
Materialet kostar nånstans 10-12000. Du förstår att den enda vinst man kan göra på de där 28500 det är isåfall vad ROT
Sedan undrar folk varflr företag går i konkurs direkt när Corona slår till och man inte får in några pengar. Man har ju inte kunnat bygga upp någon buffert för folk ser att Polarpumpen säljer billigare. Polarpumpen köper våran billigare än tex jag kan göra så förmodligen gör inte din installatör 25% i vinst på maskinen .
isf??Då kan han ju få den utkörd till rätt adress med? Var ju just påslaget på maskinen jämfört med nätbutiken på 25% som jag tyckte
var lite konstigt.
Kostnad för fakturering, bilar o verktyg ska väl ligga under pris/h eller?
Att firmornas inköpspris diffar några tusen är
ju en sak givetvis tyckte bara skillnaden var stor.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Var nog lite snett ute igår där inser jag.Johannes Carlsson skrev:
121 000kr inkl installation med rot för Nibe S320 och F2120 jämfört med polarpumpen är ju helt ok.
Om man däremot köper utrustningen på vvsbutiken.nu för 87500kr (i offer 105 000kr) så har man ju en bit kvar till 121 000kr ( 33500kr)
Dock är ju frågan om det tillkommer material,sen får man väl ingen rörmokare att ta i den om de inte sålt den själva antar jag eller?
NIbe F2040+S320 kostar 77000kr på vvsbutiken.nu den är 90 000kr i offerten
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Dyrare pump och billigare installation gör ju att totalen blir ganska likvärdig. För 121 installerad hade jag gått på F2120 setupen
J jimmyboy_666 skrev:Var nog lite snett ute igår där inser jag.
121 000kr inkl installation med rot för Nibe S320 och F2120 jämfört med polarpumpen är ju helt ok.
Om man däremot köper utrustningen på vvsbutiken.nu för 87500kr (i offer 105 000kr) så har man ju en bit kvar till 121 000kr ( 33500kr)
Dock är ju frågan om det tillkommer material,sen får man väl ingen rörmokare att ta i den om de inte sålt den själva antar jag eller?
NIbe F2040+S320 kostar 77000kr på vvsbutiken.nu den är 90 000kr i offerten
J jimmyboy_666 skrev:Var nog lite snett ute igår där inser jag.
121 000kr inkl installation med rot för Nibe S320 och F2120 jämfört med polarpumpen är ju helt ok.
Om man däremot köper utrustningen på vvsbutiken.nu för 87500kr (i offer 105 000kr) så har man ju en bit kvar till 121 000kr ( 33500kr)
Dock är ju frågan om det tillkommer material,sen får man väl ingen rörmokare att ta i den om de inte sålt den själva antar jag eller?
NIbe F2040+S320 kostar 77000kr på vvsbutiken.nu den är 90 000kr i offerten
Varför skulle man som rörmokare vilja montera om man inte sålt den ? Jag vet vem du ringer direkt när något inte fungerar.J jimmyboy_666 skrev:Var nog lite snett ute igår där inser jag.
121 000kr inkl installation med rot för Nibe S320 och F2120 jämfört med polarpumpen är ju helt ok.
Om man däremot köper utrustningen på vvsbutiken.nu för 87500kr (i offer 105 000kr) så har man ju en bit kvar till 121 000kr ( 33500kr)
Dock är ju frågan om det tillkommer material,sen får man väl ingen rörmokare att ta i den om de inte sålt den själva antar jag eller?
NIbe F2040+S320 kostar 77000kr på vvsbutiken.nu den är 90 000kr i offerten
Håller med Calore
Vem har funktionsansvar för installationen ?
Vem har ansvar för att rätt effekt på vp ?
Vem har ansvar för vilken temperatur
Värmesystemet behöver ?
Vem har ansvaret för att flödeskriteriet uppfylles både för värmepump och radiator system .
Mm
Listan är längre
Vem har funktionsansvar för installationen ?
Vem har ansvar för att rätt effekt på vp ?
Vem har ansvar för vilken temperatur
Värmesystemet behöver ?
Vem har ansvaret för att flödeskriteriet uppfylles både för värmepump och radiator system .
Mm
Listan är längre
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja lite som att köpa bil.V vvs facit skrev:
Klart volvoåterförsäljare lägger på 25% på priset menar du?
Nja produkterna borde väl ha ett pris och arbetet inkl rätt vägledning ett pris kan jag tycka men verkar inte va så inom rörmokarbranchen direkt.
Det bästa vore om du som kund kunde köpa direkt från Nibe och jag som montör kunde få den 1000 lapp i timmen som man måste ha för att täcka upp alla kostnader .
Men tyvärr är det inte så det ser ut. Polarpumpen köper in pumpar mkt billigare än vi andra kan för de får köpa direkt från Nibe, de gör sedan 7% i vinst och i sin montagefirma så monterar dem sina sålda maskiner och gör där 0,74% i vinst. De behöver inte mer vinst eftersom de redan tjänar på maskinen. Det är lite oetiskt att erbjuda billigt montage och nyttja sin maktposition, Microsoft har blivit stämda för det massor av ggr.
Detta är exakt så som ALLA måste göra, skillnaden är bara att Polarpumpen får köpa maskiner billigare än oss andra.
Jag kan tex aldrig sälja en Nibe eller CTC för jag betalar det Polarpumpen säljer dem för, PLUS att jag ska betala moms på det. Frånluft är bara att glömma och det enda jag som liten kan sälja är maskiner från den tillverkare jag får bäst rabatt av vilket gör att jag kanske kan få en 5% i vinst om jag har tur. Mer får man inte i privatmarknaden pga näthandeln där klippare som inte vet någonting om VVS/Kylteknik säljer maskiner och urholkar marknaden för oss andra och sedan undrar folk varför många företagare går i konkurs snabbt när sådant som Corona uppstår. Det är ju enkelt, det går inte att bygga upp en buffert om man inte är aktiv i fastighets vvs världen, men för att kunna vara aktiv där så finns krav på omsättning och administration som är omöjligt att uppnå om man inte redan är på den nivån. Så det är moment 22 för alla mindre firmor.
Men tyvärr är det inte så det ser ut. Polarpumpen köper in pumpar mkt billigare än vi andra kan för de får köpa direkt från Nibe, de gör sedan 7% i vinst och i sin montagefirma så monterar dem sina sålda maskiner och gör där 0,74% i vinst. De behöver inte mer vinst eftersom de redan tjänar på maskinen. Det är lite oetiskt att erbjuda billigt montage och nyttja sin maktposition, Microsoft har blivit stämda för det massor av ggr.
Detta är exakt så som ALLA måste göra, skillnaden är bara att Polarpumpen får köpa maskiner billigare än oss andra.
Jag kan tex aldrig sälja en Nibe eller CTC för jag betalar det Polarpumpen säljer dem för, PLUS att jag ska betala moms på det. Frånluft är bara att glömma och det enda jag som liten kan sälja är maskiner från den tillverkare jag får bäst rabatt av vilket gör att jag kanske kan få en 5% i vinst om jag har tur. Mer får man inte i privatmarknaden pga näthandeln där klippare som inte vet någonting om VVS/Kylteknik säljer maskiner och urholkar marknaden för oss andra och sedan undrar folk varför många företagare går i konkurs snabbt när sådant som Corona uppstår. Det är ju enkelt, det går inte att bygga upp en buffert om man inte är aktiv i fastighets vvs världen, men för att kunna vara aktiv där så finns krav på omsättning och administration som är omöjligt att uppnå om man inte redan är på den nivån. Så det är moment 22 för alla mindre firmor.