Hej.

Har ett problem med att timers går sönder och låser sig i läge "on".
Använder magnetiskt ballast/transformator för att driva belysningen i en industribyggnad.

Det sitter en vanlig timer innan trafo som driver en lampa. Med jämna mellanrum har timern slutat att fungera och låser sig i läge "on", dvs. lyser alltid. Så jag har fått byta timer varje gång den gått sönder, men efter några månader går den nya sönder igen.

Timern skall klara upp till 10A och belysningen drar bara ca 2,6A. Funderar om det kan vara någon startström som spökar? Eller behöver man någon speciell sorts timer till en magnetisk ballast?

Tacksam för hjälp.
Mvh
Kalle

Hur mycket timern tål beror helt på typ av belastning, 10A tål den som max om du har den "snällaste" lasten dvs vanliga glödlampor. Har man andra typer av belastning tål dom myyyycket mindre, då gäller det att hitta en timer som klarar den aktuella lasten eller sätta en kontaktor som får styras av timern och låta kontakton sköta tändningen.
Om belysningen blir lysande hela tiden låter det som kontaktblecken svetsar ihop.

Hej elmont, tack för ditt snabba svar.
Jag hänger med i din tankegång... men är inte helt säker på vad problemet är ändå.

Måste rätta mig själv, det är 16A som står märkt på timern.

Det är två "gatulampor" som sitter under taket på inlastning till en lagerlokal.
Det blinkar några gånger innan belysningen tänds helt och sen tar det en stund till full effekt. Säkringen på 10A som driver två sådana lampor har aldrig löst ut.

Problemet jag inte klurar ut är varför flera timers slutar fungera samtidigt i samtliga fall.
Alltså under en 10A säkring har jag en uttagsdosa. I den dosan sitter två timers som vardera går till varsin lampa. Båda timers "klibbar" samtidigt. Tycker det är helskumt.

Ingen idé hur man kan hitta en lösning förutom att använda relä/kontaktorer? Alltså någon färdig timer som fungerar? Kan det vara något fel på ballast/lampa?

Mvh

Är det DIN-monterade timers/kopplingsur? Reläna i dessa brukar inte ens klara låg last med urladdningslampor, speciellt kondingarna för faskompenseringen brukar käka sådana små reläer till frukost.
Kontaktor rekommenderas starkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.