Hej, den gamla llvp:en verkar ha lagt av lagom till att vintern kom.
Söker därför tips på någon ny modell som kan placeras på samma ställe.
Den begränsande faktorn är höjden, där den gamla är 285 mm och ersättaren kan endast vara marginellt större, eller ännu hellre mindre för att få mer utrymme mot taket.
Huset är cirka 100 kvm fördelat på två våningar.

När jag kollade för något år sedan var jag inne på Mitsubishi Ninja, men det finns kanske bättre val?

Väggmonterad luftvärmepump inomhusenhet i ett rum med blommig tapet och träpanel i taket, begränsad plats under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Börja först att felsöka - dvs läsa ut blinkkoder från lysdioderna och även kanske bakom någon plåt i utedelen och leta upp, ladda ned installationsmanualerna för modellen och se vad den är olycklig över -- det kan vara enkel sensor för småpengar som behöver bytas och ingen som gör att man måste byta hela maskinen. - eller ta ut en värmepumpssnubbe som felsöker åt dig (men tänk på att många är snarare säljare som vill sälja nytt än montör som är intresserad av att både leta fel och fixa dessa till mer rimlig summa - det är lättare att få ut en reparatör framför en säljare när du säger att maskinen blinkar enligt så här och tycker att sensor xx visar fel - vad kostar detta att fixa ??).

---

Fujutsu slim som jag har i huvudbyggnaden, har relativt liten innerdel 270 mm i höjd 200 mm djup och strax under 830 mm. bred. Det är en 2500 Watt maskin (brukar vara 25(00) Watt eller 09(000) BTU i modellbeteckningen för klassen då det indelas efter kylkapacitet vid AC-drift) - den har underhållsvärme knapp då den är främst tänkt för sommarstugor - men fungerar som permanentvärmning också. detta är typ +5 år gamma maskin med R410A så du får kolla hur det ser ut med de moderna versionerna.

Att tänka på att LLVP med högre effektklass och de som skryter med höga COP-värden så blir också innerdelarna större, då att bli av med värmen är problemet när man skall göra maskiner med högsta möjliga COP i konkurrens gentemot konkurrenterna

Det man får tänka lite på att sätts den för nära taket så är det svårt med rengöringen av flänsarna som sveper upp hela vägen till väggen, det jag har nu är 85 mm och det hade verkligen inte skadat med några cm till i utrymme...

Den Mitsubishi jag har i Attefallstugan har betydligt större och mer fyrkantig innerdel fast effektklassen är det samma. (vid intresse kan jag gå ut att mäta formen på denna)

Sedan är man också mycket beroende på värmepumpsmontörer som finns i din och vilka märken de favoriserar, då vid hårt pressade installationspriser så vill de hålla sig till just en enda märke för att kunna göra jobben snabbare

Redigerat:
Ska kolla vad jag kan göra själv. Reparation av tekniker är nog uteslutet då den är så gammal ca 15 år så det är nog inte värt det.

Ska tillägga att den helst ska klara sig på 10A säkring.

Diagnostiken visar att felet är E10, så verkar vara kretskortet som felar

• Tabell med felkoder: E10 indikerar fel i kretskortet, listad som 'DC compressor drive circuit failure' med möjliga orsaker inskrivna.
Nu vet jag inte hur kunnig du är, men första steget är att kolla om kompressorns fasledningar (3 sladdar) har samma resistansvärde och inte avbrott i en av dessa, om så, då är det nog kört att reparera med en kompressorbyte med rimlig ekonomisk insats. Är kretskortet dåligt så kanske det går att hitta ny eller begagnad reservkort som är känd att fungera till överkomlig peng så att det är lönt att chansa med ett byte.

Men det är troligen som med styrkort till hårddiskar, att man måste få tag på exakt lika modell med samma mjukvara i...

Fuji’s modeller är samma storlek och går att sätta tight emot tak ifall det behövs. En bra ersättare om man har gamla Panasonic Sverigepumpen t.ex.

F
X xxargs skrev:
Nu vet jag inte hur kunnig du är, men första steget är att kolla om kompressorns fasledningar (3 sladdar) har samma resistansvärde och inte avbrott i en av dessa, om så, då är det nog kört att reparera med en kompressorbyte med rimlig ekonomisk insats. Är kretskortet dåligt så kanske det går att hitta ny eller begagnad reservkort som är känd att fungera till överkomlig peng så att det är lönt att chansa med ett byte.

Men det är troligen som med styrkort till hårddiskar, att man måste få tag på exakt lika modell med samma mjukvara i...
Här känns det som att man hade velat att EU skulle ryckt in med right to repair. Slängs så mycket bara för att tillverkarna nästan gjort det omöjligt att laga..

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Nog svårt att få ekonomi i att reparera den även om det "bara" är ett kompressorbyte. Som sagt är den minst 15 år gammal även om det hade varit roligare att ta den utgiften någon annan gång.
Funderar på den här. Blir cirka 22500 med installation. Lite i minsta laget med uppvärmningsytan men den enda som går på 10A.

https://www.elon.se/fuji-electric-rsg-09-kmcb-rog-09-kmcbn-112657

Annars är det som sagt Mitsubishi Ninja FT25. Kanske lite dyrare, lite större inomhusdel men har en större (teoretisk) uppvärmningsyta

https://klimatime.se/products/mitsubishi-electric-ft25-luftvarmepump?variant=47713501446484&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=Google SE&utm_content=Mitsubishi Electric FT25 Luftvärmepump&gad_source=1&gad_campaignid=21358334614&gbraid=0AAAAA9y0KKjKcE-l-66MYRQ0nPYwWwk-X

VLJ VLJ skrev:
Nog svårt att få ekonomi i att reparera den även om det "bara" är ett kompressorbyte. Som sagt är den minst 15 år gammal även om det hade varit roligare att ta den utgiften någon annan gång.
Funderar på den här. Blir cirka 22500 med installation. Lite i minsta laget med uppvärmningsytan men den enda som går på 10A.

[länk]

Annars är det som sagt Mitsubishi Ninja FT25. Kanske lite dyrare, lite större inomhusdel men har en större (teoretisk) uppvärmningsyta

[länk] SE&utm_content=Mitsubishi Electric FT25 Luftvärmepump&gad_source=1&gad_campaignid=21358334614&gbraid=0AAAAA9y0KKjKcE-l-66MYRQ0nPYwWwk-X
Tänk på att klimatime har någon egen import av Mitsubishi Electric och du har inga garantier via Mitsubishi Sverige om Klimatime av någon anledning upphör.
Var inte ens ”billigt” trots deras kampanj 😉

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Börja först att felsöka - dvs läsa ut blinkkoder från lysdioderna och även kanske bakom någon plåt i utedelen och leta upp, ladda ned installationsmanualerna för modellen och se vad den är olycklig över -- det kan vara enkel sensor för småpengar som behöver bytas och ingen som gör att man måste byta hela maskinen. - eller ta ut en värmepumpssnubbe som felsöker åt dig (men tänk på att många är snarare säljare som vill sälja nytt än montör som är intresserad av att både leta fel och fixa dessa till mer rimlig summa - det är lättare att få ut en reparatör framför en säljare när du säger att maskinen blinkar enligt så här och tycker att sensor xx visar fel - vad kostar detta att fixa ??).

---

Fujutsu slim som jag har i huvudbyggnaden, har relativt liten innerdel 270 mm i höjd 200 mm djup och strax under 830 mm. bred. Det är en 2500 Watt maskin (brukar vara 25(00) Watt eller 09(000) BTU i modellbeteckningen för klassen då det indelas efter kylkapacitet vid AC-drift) - den har underhållsvärme knapp då den är främst tänkt för sommarstugor - men fungerar som permanentvärmning också. detta är typ +5 år gamma maskin med R410A så du får kolla hur det ser ut med de moderna versionerna.

Att tänka på att LLVP med högre effektklass och de som skryter med höga COP-värden så blir också innerdelarna större, då att bli av med värmen är problemet när man skall göra maskiner med högsta möjliga COP i konkurrens gentemot konkurrenterna

Det man får tänka lite på att sätts den för nära taket så är det svårt med rengöringen av flänsarna som sveper upp hela vägen till väggen, det jag har nu är 85 mm och det hade verkligen inte skadat med några cm till i utrymme...

Den Mitsubishi jag har i Attefallstugan har betydligt större och mer fyrkantig innerdel fast effektklassen är det samma. (vid intresse kan jag gå ut att mäta formen på denna)

Sedan är man också mycket beroende på värmepumpsmontörer som finns i din och vilka märken de favoriserar, då vid hårt pressade installationspriser så vill de hålla sig till just en enda märke för att kunna göra jobben snabbare
Man vill nog hålla sig till få märken för att ha bra koll på dom olika modellerna och tillverkare som man själv anser har bra service/support vid behov, ingen större skillnad på tidsåtgång att installera någon av åtmindstånde dom japanska märkena.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Tänk på att klimatime har någon egen import av Mitsubishi Electric och du har inga garantier via Mitsubishi Sverige om Klimatime av någon anledning upphör.
Var inte ens ”billigt” trots deras kampanj 😉
Nä länkade bara dit av enkelhetens skull, blir det Mitsubishi så är Klimattekniksyd den lokala servicepartnern så köper av dem isf.

VLJ VLJ skrev:
Om man jämför dessa två, så har ju den lite dyrare wifi vilket vore trevligt men leden angivna ljudnivån på både inne- och utedelen skiljer väldigt mycket, är det motiverat sett till värmeeffekten?
[länk]
Vad är det för modeler du jämför då din länk inte visar några produkter?

Fråga: Pumpen behöver anslutas till ett uttag i källaren via ett hål borrat i grunden. Hålet är inte stort nog för själva stickproppen utan sladden behöver tas bort från pumpen och "träs in" från andra hållet.
Är detta något ni tror installatöreren löser enkelt eller något jag borde förvarna om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.