Det är snart dags att börja med inhandling av material till min övervåning. Ska bli ca 125 m2 golvvärme, inlagt i värmespridningsplåtar på glespanel.

Vid alla tidigare delmoment i vårt husbygge har jag valt antingen Uponor eller LK, alltså pex eller i några fall alupex. Men när man börjar räkna inser jag att det fort drar iväg, det är trots allt 125m2. Så finns det någon kr att spara på att välja rätt, så gör jag gärna det, utan att tumma på funktion/kvalitet.

Så det finns en del som tillhandahåller alternativa system, ibland med Pe-Rt-slang istället för PEX. Hur står den sig?

Någon som har erfarenhet av att arbeta med Pe-Rt-slang, vad det gäller smidighet, hållbarhet och åldersbeständighet?

Någon som har erfarenhet av vettiga (nät)leverantörer av golvvärmematerial. Har bla tittat på

www.golvvarmebutiken.se
www.billigtvvs.se
www.rinkabyror.se
www.sigro.se

men även t.ex. i Tyskland
http://www.selfio.de

Krilleman
Vanligtvis läggs ju helt vanlig PEX. Jag skulle rekommendera att du köper en svensk slang med svenska godkännanden.

Utomlands kan an köpa mycket, men inte golvvärmeslang. Då är det skönt att ha svenska prylar. Men det är mitt tycke.

www.billigtvvs.se, Jag köpte deras Pe-Rt-slang, har inte hunnit lägga den än men den skall vara enklare att förlägga än pex.

Bra pris var det iaf, hoppas kvaliteten är likaså :)

krilleman_215 skrev:
Vanligtvis läggs ju helt vanlig PEX. Jag skulle rekommendera att du köper en svensk slang med svenska godkännanden.
Jag hoppades förstå lite mer än "vanligtvis". Vet du möjligen vilka svenska godkännanden man sådana fall ska leta efter? Byggmaterial i stort regleras genom gemensamma standardiseringar/testmetoder inom hela EU. Hur det fungerar med VVS-material? Jag hittar inga certifieringskrav i säkert vatten.

Krilleman
Ett av dom största kraven i säkervatten är svenska tydliga monteringsanvisningar.

krilleman_215 skrev:

Utomlands kan an köpa mycket, men inte golvvärmeslang. Då är det skönt att ha svenska prylar. Men det är mitt tycke.
Jag har försökt fråga några försäkringsbolag hur de skulle ställa sig till t.ex. material köpt i Tyskland, de har än så länge inte ens förstått frågorna. Men jag har inte gett upp ännu :D

Vi har ju Byggproduktförordningen från EU som har som grundregel att alla byggmaterial SKA testas mot gemensamma standarder, så att den inre marknaden att sälja och köpa produkter på ska kunna fungera (inte samma sak som att alla länders byggregler kräver samma sak, för de gör de inte).

Läser jag säkert vatten, så blir det väldigt tydligt att den är en partsinlaga från de Svenska tillverkarna som lika mycket som de "vill värna bra och vattensäkra installationer" vill minimera konkurrensen.

Har ett antal offerter från Svenska firmor och de ligger på mer än dubbelt så mycket som motsvarande material kostar i Tyskland (det enda jag verkar ha svårt att hitta i Tyskland är värmespridningsplåtar anpassade till 20 mm slang).

Lär av mitt misstag:

Jag stod inför valet mellan Uponor eller LK och fick tag på en bit Uponor-slang (20mm) som jag använde för att kontrollera så att slangen gick att böja i vändningarna när jag planerade dragningen.

Sedan valde jag LK eftersom jag tycker bättre som deras styrutrustning. För att hålla mig till samma tillverkare på all golvvärmematerial så valde jag även att använda slang från LK.

Men: LK-slangen är inte lika smidig och går inte att böja lika mycket som Uponor vilket ledde till veck på slangen direkt i första vändningen. Det var enkelt att byta ut den veckade slangen i första kretsen men det blev en hel del extrajobb med att fixa till det så att vändningarna, cc-mått och slanglängder stämde med golvvärmeberäkningen.

...att jag spårat för slangarna i betongplattan gjorde det inte mindre jobbigt att ändra 50% av alla vändningar :)

McStewart skrev:
Lär av mitt misstag:

Jag stod inför valet mellan Uponor eller LK och fick tag på en bit Uponor-slang (20mm) som jag använde för att kontrollera så att slangen gick att böja i vändningarna när jag planerade dragningen.

Sedan valde jag LK eftersom jag tycker bättre som deras styrutrustning. För att hålla mig till samma tillverkare på all golvvärmematerial så valde jag även att använda slang från LK.

Men: LK-slangen är inte lika smidig och går inte att böja lika mycket som Uponor vilket ledde till veck på slangen direkt i första vändningen. Det var enkelt att byta ut den veckade slangen i första kretsen men det blev en hel del extrajobb med att fixa till det så att vändningarna, cc-mått och slanglängder stämde med golvvärmeberäkningen.

...att jag spårat för slangarna i betongplattan gjorde det inte mindre jobbigt att ändra 50% av alla vändningar :)
Tack för din input.Vilken LK-slang var det du inte var nöjd med? Deras LK PE-X Universalrör 16 är väl lite standard i golvvärmesammanhang, men jag har faktiskt aldrig jobbat med just den. Hemsidan anger den dock till PEXa (a-klass), så den ska inte vara direkt osmidig, eller?

Uponors slang har jag jobbat med, även 20 mm och det går alldeles utmärkt om man har lite koll på rullen.

Krilleman
Jag har lagt mil av alla de stora tillverkarnas slangar. Och jag upplever ingen skillnad på Uponor eller LK:s 20 slang. Båda är lika styva enligt mig. Men det kräver att man är lite mera "med i matchen" och tänker lite extra. Fördelaktigt att man är två och använder sig av en korrekt slangvinda.

vinda.JPG

krilleman_215 skrev:
Jag har lagt mil av alla de stora tillverkarnas slangar. Och jag upplever ingen skillnad på Uponor eller LK:s 20 slang. Båda är lika styva enligt mig. Men det kräver att man är lite mera "med i matchen" och tänker lite extra. Fördelaktigt att man är två och använder sig av en korrekt slangvinda.
Intressant. Jag undrar vad det beror på som gjorde att min LK-slang var så mkt "styvare" än Uponors... Min LK-slang gick inte ens att böja i tillräcklig radie för att man skulle få till de CC-mått som LK planerat enligt den beräkning de gjorde. Gammal slang som åldrats?

Jag testade t.o.m. att kapa till 2st enmetersbitar av respektive slang för att testa hur mycket de gick att böja innan de veckades och det var stor skillnad på LK och Uponor.

hmm...

norrbottenstorpet skrev:
Tack för din input.Vilken LK-slang var det du inte var nöjd med? Deras LK PE-X Universalrör 16 är väl lite standard i golvvärmesammanhang, men jag har faktiskt aldrig jobbat med just den. Hemsidan anger den dock till PEXa (a-klass), så den ska inte vara direkt osmidig, eller?

Uponors slang har jag jobbat med, även 20 mm och det går alldeles utmärkt om man har lite koll på rullen.
Jag använde LK PE-Xa, 20x2. Det var den slang LK rekommenderade när de gjorde beräkningen åt mig.

Jag valde 20mm eftersom jag skulle spåra ned slangen i befintlig platta och ville ha så lite spårningsarbete som möjligt (20mm = större CC = mindre slang och spårningsarbete).

krilleman_215 skrev:
Fördelaktigt att man är två och använder sig av en korrekt slangvinda.

[bild]
Jag har aldrig tidigare satt mig i sitsen att hantera slangrullar som kanske har 500 m slang per rulle (det har alltid fungerat att vara en man extra). Kan man hyra en slangvinda, typ på en verktygsuthyrningsfirma (Cramo mfl)?

För övrigt har jag identifierat, precis som jag gissade, att gällande provningsstandard för slangarna är densamma i Sverige som i Tyskland. För PEX t.ex. EN/DIN/ISO 15875.

Jag körde med 20mm PEXslang från billigtvvs för några år sedan. Har ingen erfarenhet från andra märken, men tyckte det gick rätt bra. Lite bångstyrig slang, men fullt hanterbart. Man fick misshandla den rätt hårt för att lyckas vecka den.

norrbottenstorpet skrev:
Jag har aldrig tidigare satt mig i sitsen att hantera slangrullar som kanske har 500 m slang per rulle (det har alltid fungerat att vara en man extra). Kan man hyra en slangvinda, typ på en verktygsuthyrningsfirma (Cramo mfl)?
Jag letade efter en slangvinda men lyckades inte hitta någon som hyrde ut sådana (lokala VVS-firman hade en men de hyrde inte ut den).

Det kan vara värt en funderare på hur mkt man sparar på att köpa en jätterulle istället för 2-3 mindre. Jätterullarna är ganska jobbiga att arbeta med, speciellt om man tänkt lägga ut slangen själv.

Fast å andra sidan; köper man en jätterulle kan man ta till lite extra utifall man skulle råka vecka slangen så pass att man vill byta ut en krets...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.