Vi har alltid haft trägolv i våra kök, men jag har börjat fundera på om vi nu i nya huset ska lägga in klinker istället. Mannen är lite skeptisk, men jag får känslan av att det håller bättre och är inte ett dugg känsligt för spill (det kan drällas en del vid diskbänken, särskilt när små människor vill leka i diskhon :) ) och är lätt att hålla rent.

Vad har ni för erfarenheter av klinker på golvet i köket, bra eller dåligt?

//Lotta

Hårt, för små människor som halkar i spill. Och kallt (fast jag läser att det gäller nybygge så då är det väl golvvärme).

Tappar man ett glas på ett trägolv finns det en ganska stor chans att det inte går sönder. Klinkers, glassplitter över hela köksgolvet.

Jag brukar säga, att för mig som gammal produktionstekniker är det ofattbart att någon vill lägga ett stengolv där man står och går mycket. Det är för hårt, det kan i värsta fall ge förslitningsskador. På industriarbetsplatserna la vi alltid tjocka gummimattor där folk skulle stå och arbeta. Aldrig att man skulle låta någon stå direkt på betongen.

Vi hade klinkergolv i var forra bostad och fore det hade jag nog ocksa onskat klinkergolv, men om man inte har golvvarme blir det fruktansvart kallt om fotterna och fogarna ar som alla kakel och klinkersfogar, inte roliga att forsoka halla rena. Det var nog ocksa nagra glas och glaslock som motte sitt ode pa det golvet :) Om man inte vill ha tragolv sa kan kanske en snygg linoleummatta vara en bra kompromiss...

Kan bara hålla med samtliga svar hittills.

Det bästa i kök är nog egentligen någon typ av linoleummatta. Har faktiskt sett en som var snygg i ett nyrenoverat hus en gång. I vårt hus så har vi parkett i köket. Jag ville ha klinkers men min sambo vägrade och det är jag glad för. Har visserligen bara bott här en månad men jag inser mer och mer att jag skulle tyckt det var jobbigt med att saker går sönder om man tappar det. Sedan så gillar inte jag att dra stolar på klinkersgolv heller, men det ärnog mest bara jag.

När några nämner linoleum så kan jag tipsa om golvet vi valde i samband med nytt kök förra året. Marmoleum click från Forbo. Smidigt att lägga, skönt att gå på.

• Gilla
Euranion
  • Laddar…
Jag håller med om att en gummimatta är ett toppenalternativ. Här en bild på nätet KB200810344190325V4_524972a.jpg

S
Skadar man trä/laminat/parketgolvet med vatten eller tappar något tungt och spetsigt så är det ju så att hela köket står på det. Det är inte bara att byta ut en bräda. Med klinker kan du alltid byta enskillda plattor om man skadar dem. Klinker är lätt att hålla rent med och väljer man grafitgrå fog så slipper man smutsiga fogar. Med klinker så behöver man inte oroa sig för vatten. Jag kommer ha klinker i mitt kök som jag snart kommer renovera.

Fast man kan alltid slipa om ett massivt trägolv och ofta även parkett.

Aldrig mer klinker. Allt man tappade gick sönder. Eller så slog man flisor ut klinkern, lite läskigt. Nästa kök får linoleum-golv. En kollega har annars lagt samma gummimatta som syns på bilden ovan. Han är mycket nöjd, skön att gå på, tyst, hållbar, snäll mot tappade saker.

Nu ska jag göra ett motsägelsefullt inlägg.

Jag har levt med köksgolv i korkoplast, trä, linoleum, laminat och numer klinker.

Mot de andra har klinker två klara nackdelar som jag har upplevt det och det är det att saker lättare går sönder och att det är kallt utan golvvärme.
Däremot, att det är hårt är kanske ett ergonomiskt problem om man står på det hela arbetsveckan men varken jag eller hustrun har upplevt det minsta obehag av att stå två-tre timmar i taget på det.
Sedan är det ju tjusigt, känns gediget, är ytterst lättstädat (om man undviker ljus fog) och kräver inget underhåll.

Tittar jag bara på utseende och egenskaper tycker jag alltså att fördelarna klart överstiger nackdelarna för klinker.

Trots det har jag nu, tre år efter att det där köksbygget blev klart, faktiskt kommit fram till att jag inte skulle lägga klinker i ett kök igen - utom möjligen i ett nybygge på betongplatta. Jag tycker nämligen inte att fördelarna är så stora att de uppväger kostnaderna och besväret. Speciellt inte i ett befintligt hus där resten värms av radiatorer och man kanske blir tvungen att komplettera bjälklaget också...
Skulle jag ha gjort vårt kök nu skulle jag ha lagt linoleum. Kanske marmoleum click för att få liknande "shackrutor" som vi har med klinkret.

Kanske ett lite amatörmässigt inlägg. Om jag förstått rätt så är inte fogarna vattentäta, vilket troligen betyder att vatten kan hamna under klinker och blir liggande där. Kanske vattnet torkar upp om man har golvvärme, men i det andra fallet, blir vattnet liggande där tills det börjar mögla? Inte så trevligt.

Paul-Staffanstorp
Amatörbyggaren skrev:
Kanske ett lite amatörmässigt inlägg. Om jag förstått rätt så är inte fogarna vattentäta, vilket troligen betyder att vatten kan hamna under klinker och blir liggande där. Kanske vattnet torkar upp om man har golvvärme, men i det andra fallet, blir vattnet liggande där tills det börjar mögla? Inte så trevligt.
...och vad händer om det kommer vatten på ett trägolv utan att du torkar upp detta :rolleyes:

Såååå mycket vatten spiller inte en normal människa i ett kök så att det hinner leta sig ner under klinkern innan man torkat upp det eller det avdunstat av sig själv...

Kan ju dessutom tillägga att ifall du har kakel och klinker i ditt badrum så borde du vara livrädd för detta i så fall för där står konstant vatten bakom kakel och klinker i ett badrum...
Hos en normalfamilj med två vuxna och två ungdomar tar det upp till 6 månader innan det torkar upp bakom kakel och klinker i ett badrum... ;)
...så där om någonstans kan det ju då mögla men jag har aldrig sett detta och jag har rivit många badrum genom åren...

Personligen för att återgå till Topic så föredrar jag garanterat klinker om man har mindre barn i familjen då det är betydligt tåligare...
Ett fint parkett eller Junkersgolv kan man lägga in när barnen är utflugna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.