7 062 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Val av cirkulationspump?
Hej alla.
Jag håller för fullt på att installera panna/tankar/golvvärme i mitt renoverings- och utbyggnadsprojekt. I nuläget har jag golvvärme på nedervåningen (ca 90 kvm) via elpatron och en grunfos 25/40 pump (45W). Så snart panna och tankar är installerade kommer jag att koppla på båda våningarnas golvvärme till tankarna. Min fråga är nu:
Räcker denna pump till att köra ut vatten till två våningar och ca 180kvm golvvärme eller behöver jag skaffa mig en kraftigare pump? Tryckhöjden är ca 4m från pumpen som är i källaren. Jag tror att det ligger ca 350-400 meter slag totalt.
Jag håller för fullt på att installera panna/tankar/golvvärme i mitt renoverings- och utbyggnadsprojekt. I nuläget har jag golvvärme på nedervåningen (ca 90 kvm) via elpatron och en grunfos 25/40 pump (45W). Så snart panna och tankar är installerade kommer jag att koppla på båda våningarnas golvvärme till tankarna. Min fråga är nu:
Räcker denna pump till att köra ut vatten till två våningar och ca 180kvm golvvärme eller behöver jag skaffa mig en kraftigare pump? Tryckhöjden är ca 4m från pumpen som är i källaren. Jag tror att det ligger ca 350-400 meter slag totalt.
Det du kallar tryckhöjd är i det närmaste ointressant (om det är husets höjd du talar om). Det man menar med "tryckhöjd" i dessa sammanhang är lättare att förstå om man säger flödesmotstånd istället.
Vad har du för dimension på golvvärmerören och vilken flödeshastighet skall de ha och hur är slingorna fördelade? Egentligen borde din golvvärmeleverantör kunna svara på vilken tryckhöjd och flöde du behöver?
Vad har du för dimension på golvvärmerören och vilken flödeshastighet skall de ha och hur är slingorna fördelade? Egentligen borde din golvvärmeleverantör kunna svara på vilken tryckhöjd och flöde du behöver?
Redigerat av moderator:
Leverantör och leverantör... Jag har köpt och dragit all rör själv Jag har lagt wirsbo PEX-20, och fördelare från Uponor. Jag hittar inte riktigt nån bra information på hemsidan. Vilken flödeshastighet det ska vara har jag ingen aning om. Jag har tre sligor på nedervåningen på vardera ca 25 kvm. På övervåningen har jag fyra slingor på ca 15, 20, 20 och 25 kvm. Slangarna ligger med cc30. Hur räknar jag ut flödesmotstånd? Huvudsaken är att jag har en pump med tillräckligt flöde för att värma huset utan att behöva öka framledningstemperaturen alltför mycket.
Förstår inte riktigt dina siffror. I första inlägget nämner du 90 kvm på nedervåning, totalt 180kvm och i nästa summerar jag det till 75/155? I första tror du att du har 350-400 meter rör totalt medan det andra nämner 155 kvm, vilket skulle motsvara ungefär 620 meter rör.
Tror en 25/40 kan bli lite i underkant. Skulle tro att en 25/60 skulle vara bättre, men det är väl bara att driftssätta och prova. Annars är jag säker på att du kan ringa Wirsbo och fråga, de är vara vid den här typen av dimensioneringar.
Tror en 25/40 kan bli lite i underkant. Skulle tro att en 25/60 skulle vara bättre, men det är väl bara att driftssätta och prova. Annars är jag säker på att du kan ringa Wirsbo och fråga, de är vara vid den här typen av dimensioneringar.
Jag ber om ursäkt för de förvirrande siffrorna. Huset är på ca 180kvm, men i första inlägg slarvade jag visst lite med fakta. Ett rum nere har inga slingor, så där är det knappt 75kvm. Uppe är det golvvärme överallt förutom hallar/skrubbar vilket ger ca 80 kvm. Vad gäller rörlängden sköt jag lite från höften. Jag har lagt golvvärme i olika omgångar och byggt ut systemet, och därför har jag ingen stenkoll på antal meter. Jag tror inte att det ligger mer än 400meter men jag kan ha fel.
Jag har en bror som är rörmontör och som har en grundfos 25/80 med lägsta effekt på 130W liggande i en garderob. Jag tänkte ev. sätta in den istället om inte den är onödigt energislukande.
Finns det några bra formler för att räkna ut flödesmotstånd och liknande?
Jag har en bror som är rörmontör och som har en grundfos 25/80 med lägsta effekt på 130W liggande i en garderob. Jag tänkte ev. sätta in den istället om inte den är onödigt energislukande.
Finns det några bra formler för att räkna ut flödesmotstånd och liknande?
Jag skulle satt in en tryckstyrd pump...och kommer så att göra till våren...
Lägger in endast 30 m2....Funderar på Grundfoss Alphan 2 för mig räcker nog 4m ....
För dig blir det nog 6m endast 45 W
Mvh
Lägger in endast 30 m2....Funderar på Grundfoss Alphan 2 för mig räcker nog 4m ....
För dig blir det nog 6m endast 45 W
Mvh
Här är ett exempel på nomogram för tryckfall i PEX-rör : http://www.uponor.se/upload/Documen... brochures/Allmän information/6_60_021016.pdf
Du får utifrån vilken maxeffekt du behöver beräkna flödet vid den difftemp du vill ha över slingorna.
Detta flöde kan du sen i ditt fall dela med sju eftersom dina slingor är ganska lika.
Du måste sen veta längden slang så att du kan ta en sjundedel av den och sen i nomogrammet söka tryckfall per meter vid flödet ovan, multiplicera med längden för en slinga. Detta ger det tryck som pumpen behöver övervinna vad gäller slingorna parallellt.
Sök i pumpkurvan för din pump upp flödet vid detta tryck, om detta är större än det totala flödet gärna med god marginal eftersom pumpen jobbar mot mer än bara slingornas motstånd, då bör pumpen räcka till.
Du får utifrån vilken maxeffekt du behöver beräkna flödet vid den difftemp du vill ha över slingorna.
Detta flöde kan du sen i ditt fall dela med sju eftersom dina slingor är ganska lika.
Du måste sen veta längden slang så att du kan ta en sjundedel av den och sen i nomogrammet söka tryckfall per meter vid flödet ovan, multiplicera med längden för en slinga. Detta ger det tryck som pumpen behöver övervinna vad gäller slingorna parallellt.
Sök i pumpkurvan för din pump upp flödet vid detta tryck, om detta är större än det totala flödet gärna med god marginal eftersom pumpen jobbar mot mer än bara slingornas motstånd, då bör pumpen räcka till.
Klicka här för att svara