Vi har köpt ett hus från -65. Innerväggarna i trappen till övervåningen är något otrolig vågig. Vad kan det bero på och går det att räta till utan att riva? Troligtvis 3tex eller masonit. Tänker att det inte är helt okomplicerat i och med att det är just i trappen. Vill inte börja riva och sen ha en trapp som faller :)

• Vågig vägg i trapp med synliga deformeringar, troligen 3tex eller masonit från 1965.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vågig innervägg i trapphus från ett hus byggt 1965, möjligtvis i 3tex eller masonit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Engfield skrev:
Vi har köpt ett hus från -65. Innerväggarna i trappen till övervåningen är något otrolig vågig. Vad kan det bero på och går det att räta till utan att riva? Troligtvis 3tex eller masonit. Tänker att det inte är helt okomplicerat i och med att det är just i trappen. Vill inte börja riva och sen ha en trapp som faller :)
Är bulorna hårda eller sviktar de?

Vad är det på andra sidan väggen?

T Tompafix skrev:
Är bulorna hårda eller sviktar de?
De sviktar ganska lätt på vissa ställen, på andra för man ta i ordentligt men det finns sviktmån ändå skulle jag säga …

raveper raveper skrev:
Vad är det på andra sidan väggen?
Den som bilden visar har sovrum på andra sidan… motsatt sida hall… Inga rör som går i de väggarna iaf..

Plankväggar med masonit på, om jag skulle gissa. Tretex buktar inte på det viset.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Plankväggar med masonit på, om jag skulle gissa. Tretex buktar inte på det viset.
Okej! Bör jag slita ner masoniten? :)

Om du är säker på att det inte går el eller rör i väggen kan du ju prova att skruva i några skruv och se om bulorna blir bra. Annars är det nog bara att riva för att få slätt.

E Engfield skrev:
Okej! Bör jag slita ner masoniten? :)
Är ju bara att testa nån stans och kolla så det är masonit. Är så fallet så slut bort den och skruva på renoveringsgips. Eller gör inget alls och konstatera att det hör till husets charm. Men det se ut att vara rejäla bulor.

Jag har likadant i ett radhus från 87, gör nog inge åt det.

GoC GoC skrev:
Är ju bara att testa nån stans och kolla så det är masonit. Är så fallet så slut bort den och skruva på renoveringsgips. Eller gör inget alls och konstatera att det hör till husets charm. Men det se ut att vara rejäla bulor.
Jag tror jag kommer ha svårt att finna ro i hur väggarna ser ut Men jag får kika lite hur det ser ut där under, tack för tips!

T Tompafix skrev:
Om du är säker på att det inte går el eller rör i väggen kan du ju prova att skruva i några skruv och se om bulorna blir bra. Annars är det nog bara att riva för att få slätt.
Ja det är jag! Börjar med någon skruv då och ser vad som händer, tack för tips!

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jag har likadant i ett radhus från 87, gör nog inge åt det.
Tyvärr stör det mig för mycket så jag får nog undersöka hur besvärligt det är att åtgärda iaf ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.