Hejsan!

Mitt vägguttag i badrummet lossnar från väggen. Det monterades kanske för 4-5 år sedan av elektriker.

Hur justerar man den gröna ringen på bilderna?

• Öppen eluttagsinstallation, kablar synliga, väggplatta hänger lös, inomhusmiljö, säkerhetsrisk, reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen handtork med inre elektronik synlig, monterad på en vägg, ovanför tvåltillbehör och flaska.
    Skapa konto
  • Elektrisk vägguttag utan täckplatta exponerar trådar, installationsbox, behöver reparation eller färdigställande, säkerhetsrisk.
    Skapa konto
Den gröna ringen skruvas likt en vanlig skruv.
Men om den sitter snett så nyper den, då får man knacka in den sida som är längre ut.
Den gröna ringen ska ligga jäms med väggytan eller någon tiondels mm innanför.

Tack! Efter lite tricksande så fick jag fast den gröna ringen. Men nu har jag lite svårt att få fast uttaget ordentligt. Jag lyckas inte få loss det vita höljet från metall ramen. Har lossat de 2 skruvarna i hålbrunnen så mycket som går. Är det något knep för att få loss ramen?

• Öppen elinstallation, oskyddade elkablar och anslutningar, väggmonterad strömbrytare, säkerhetsrisk, oavslutat elektriskt arbete.
    Skapa konto
Du behöver skruva bort uttagets hölje, bryt spänning innan bara, sen kommer du åt att skruva fast uttaget.
Gröna ringen är egentligen för långt inskruvad.

Demmpa Demmpa skrev:
Du behöver skruva bort uttagets hölje, bryt spänning innan bara, sen kommer du åt att skruva fast uttaget.
Gröna ringen är egentligen för långt inskruvad.
Jag förklarar dåligt tror jag, men det är höljet jag inte lyckas få bort. Lossat båda skruvarna i hålbrunnarna men får inte loss höljet

Den vita delen är fastskruvad i uttagsbrunnen (där man sätter i stickproppen) sedan brukar anslutningen för skyddsjorden gå väldigt tungt att dra isär, bänd mellan metallramen och den vita kåpan.

Protte

Jordblecken/pinnarna kan kärva rätt bra, så man får lirka ur höljet.
MEN, bryt strömmen innan du grejar med detta.
Har du kanske gjort, men tåls att upprepas.

Tack så hemskt mycket till er båda! Det var bara att bända med mejsel för att lossa ramen. Nu sitter allt kanon igen. Ni är bäst!

(jag var mycket noga med att bryta strömmen innan jag ens rörde uttaget )

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
D ds99jove skrev:
(jag var mycket noga med att bryta strömmen innan jag ens rörde uttaget )
Bra jobbat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.