Hej!
Tänkte kolla om någon använt sig av denna väggnisch i badrum?
https://bernstein-badshop.com/se/ba...cher/a-39325-cf3b4f232068483190212c005e4a233b
Tänkte kolla om någon använt sig av denna väggnisch i badrum?
https://bernstein-badshop.com/se/ba...cher/a-39325-cf3b4f232068483190212c005e4a233b
Just den storleken var kanske inte så smart 🙂.BirgitS skrev:
Vet inte om pengen blir dyrare än om man jämför att en snickare ska bygga lådan tätskikt och skära allt kakel och köpa spotlights.
Vill gärna ha integrerade hyllor men inte så förtjust i alla dessa kaklade nischer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
För att slippa tätskikt runt lådan måste lådan ha ett godkänt sätt att helt vattentätt ansluta väggens tätskikt till lådan så som Danne213 skrev. Det är ett tyskt företag med antagligen mycket små kunskaper om vilka krav som svenska försäkringsbolag ställer.
Har mailat med dom, de påstår att de uppfyller kraven. Det är absolut inga konstigheter att tätsvetsa en låda, precis som man svetsar en diesel, bensin, hydraultank eller andra kräl. Jag litar nog lika mycket på att den är tät som de som man bygger själv.BirgitS skrev:
En av de byggfirmor vi haft hit gillar inte iden med dessa inbyggda hyllor då det är en risk konstruktion.
Bernstein är ett stort företag. Men vore roligt om någon på forumet testat deras nisch. Annars får det kanske bli jag 🙂.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Jag menade alltså inte att lådan inte skulle vara tät i sig men det kräver en hel del extra för att på ett säkert sätt kunna ansluta väggens tätskikt på ett helt säkert sätt till lådan. Normalt ska tätskikten t.ex. överlappa med några cm, så väggens tätskikt behöver gå in över lådans plåt några cm.
Ja, även vanliga nischer som byggs med gips och med obrutet tätskikt hela vägen är en riskkonstruktion eftersom det blir många vinklar och vrår där det är svårt att vara säker på att tätskiktet hela tiden är tätt och med överlappningar mellan alla delar.
Har de länkat till ett dokument där det står hur lådan ska anslutas till väggens tätskikt på ett sätt som försäkringsbolagen godkänner, dvs. är godkänt av BKR?
Att bara säga att det är godkänt innebär ju inte så mycket.
Ja, även vanliga nischer som byggs med gips och med obrutet tätskikt hela vägen är en riskkonstruktion eftersom det blir många vinklar och vrår där det är svårt att vara säker på att tätskiktet hela tiden är tätt och med överlappningar mellan alla delar.
Har de länkat till ett dokument där det står hur lådan ska anslutas till väggens tätskikt på ett sätt som försäkringsbolagen godkänner, dvs. är godkänt av BKR?
Hej! I min värld så känns det som att det borde vara ganska "enkelt" att få till en bra installation, men jag har aldrig gjort något tätskickBirgitS skrev:
Jag menade alltså inte att lådan inte skulle vara tät i sig men det kräver en hel del extra för att på ett säkert sätt kunna ansluta väggens tätskikt på ett helt säkert sätt till lådan. Normalt ska tätskikten t.ex. överlappa med några cm, så väggens tätskikt behöver gå in över lådans plåt några cm.
Vi har två st 30x30 monterade i vårt badrum sedan 5 år. Vi beställde de själva. Vår byggare menade på att de inte var godkända enligt svensk norm. Därför gjorde de två ”lådor” med tätskikt bakom nischerna. Inget jättestort jobb. Vi är nöjda med resultatet. Känns som en långtidslösning jämfört med kaklad nisch. Gör inget att det ligger vatten i dem😀..
Klicka här för att svara