Håller på att renovera badrummet för fullt. Och nu har jag stött på ett problem:(.
Jag har byggt en nich där wc-cistern skall vara inbyggd i väggen(som kommer att tätas). Trodde jag hade kolla på alla mått när jag reglade upp väggen.

Idag är lådan 22cm djup och 61,5 cm bred. Efter gipsen kommer upp så blir det D=20.5cm B58,5

Problemet är att wc-avloppet kommer att hamna 2.5cm från den bakre nichväggen, och om jag har uppfattat det rätt så skall det vara minst 6 cm ifrån färdig vägg för att lättar kunna täta med rörmanchett?

jag har nyss beställt geberit duofix 82cm och på deras sida står det ett max djup på 20cm, men flyttar jag bakre väggen 3.5 cm så kommer jag få ett djup på 24cm.

Hur skulle ni gjort? Jag kan inte flytta avloppet. Hur viktigt är det att röret hamnar 6cm(eller var det 4cm) från väggen när det är i en nich?

Hoppas ni förstår mitt söndags babbel:)

T
Låt det vara, inga problem att täta och anslutningen är inte heller något problem sedan.

En nisch är förresten inte en utbyggnad som du har gjort utan en inbyggnad i väggen, se bild:

195658-badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jkl2
  • Laddar…
Super tack för svaret:) Du har sparat mycket tid till mig. Nu slipper jag vänta på cistern innan jag fortsätter att bygga:):)

danielswe skrev:
jag har nyss beställt geberit duofix
Hur gick det? Ska göra något liknande med geberit duofix. Du har inga bilder på din installation?

tank77 skrev:
Låt det vara, inga problem att täta och anslutningen är inte heller något problem sedan.

En nisch är förresten inte en utbyggnad som du har gjort utan en inbyggnad i väggen, se bild:

[bild]
Måste bara säga: Vilket fin dusch hörna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.