Hej på er,
Vi började riva i vår lägenhet och när vi kom till köket och började knacka där så flyg de av bitar av väggen så vi drog bort de mesta.
Undrar vad vi bör göra nu då det smular sig mycket när man rör med handen, vet inte om jag vågar lägga spackel direkt på detta? fick rekommendationen att testa pensla förankringsgrund på ytan och om det efter 24h slutar smular sig när man drar med handen så är de ok att spackla flera omgångar eller att först använda en "Filler" och sedan spackla 1-2 lager.
Skulle detta funka? Eller om någon har något annat förslag?
Filler: Lättviktsfyllare - Easy Filler Flügger
Grund: Flügger Förankringsgrund - Droppfri:
Tacksam för svar
Vi började riva i vår lägenhet och när vi kom till köket och började knacka där så flyg de av bitar av väggen så vi drog bort de mesta.
Undrar vad vi bör göra nu då det smular sig mycket när man rör med handen, vet inte om jag vågar lägga spackel direkt på detta? fick rekommendationen att testa pensla förankringsgrund på ytan och om det efter 24h slutar smular sig när man drar med handen så är de ok att spackla flera omgångar eller att först använda en "Filler" och sedan spackla 1-2 lager.
Tacksam för svar
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Borsta bort De som är löst , sen kan du använda en förankring grund, eller 2 vänder med primer och sen putsa upp ytan igen med c putsPunto skrev:
Hej på er,
Tacksam för svar
hej tack för ditt svar, är det ett måste att använda puts, du menar nått som här: https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113 ?R Rickard.lj skrev:
Eller skulle en sån filler kunna funka från Flugger?
https://www.flugger.se/spackel/filler/easy-filler/p-EASYFILLER/?variantId=76759
Ingen spackel det är bara det sista fina innan målning man spacklar detta är för grovt och behöver putsas…Punto skrev:
Hej på er,
Tacksam för svar
Weber, finja är väl dom vanliga..Punto skrev:
Du behöver murbrukshink en murslev för att blanda bruket med då det är så lite så behövs ingen visp.
Sedan slår man på bruket med sleven så att det finns lite mer bruk än omgivande släta yta, låter det torka en stund och sedan stickar du av det med en rak bräda och skurar av det med en skurbräda. Sedan får det torka i några dagar innan du spacklar och målar ytan..
Murbrukshink
Murslev
Rak bräda
Skurbräda plast
Primer till ytan
Putsbruk C eller B
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Hur djupt är de ? Med c kan du ta ca 1` cm tjockt , kan lägga i 2 om gångar eller ett b bruk , sista lagret kan du ta ett vattenpass å raka ut ytan så du får den i samma nivå, sen när de börjar å härda tar du en lätt fuktig ex bil svamp å putsar ytan lätt , sen primer och börja kakla
Det är runt 1 cm lite högre upp men längre ner va de ca 1,5 cm djuptR Rickard.lj skrev:
Kan tilllägga att väggen ska inte kaklas igen, utan vill bara få igen hållet och sen spacka måla. När vi skrapade bort gamla tapeter så har vi fått samma problem på några delar av väggarna också, där det smular sig när man rör med handen men här är det istället några militerer vi pratar om, kanske 1-5mm kan jag prima väggen och spacka eller behöver jag även här köra puts C först?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Okej, på den stora delen kör c puts, borsta å prima 2 gånger, raka ut med ett vattenpass, sen kan ni spackla med ettt vanligt spackel , för de små sakerna Så kan ni använda vanligt spackel , prima första baraPunto skrev:
Kan tilllägga att väggen ska inte kalkas, utan vill bara få igen hållet och sen spacka måla. När vi skrapade bort gamla tapeter så har vi fått samma problem på några delar av väggarna också, där det smular sig när man rör med handen men här är det istället några militerer vi pratar om, kanske 1-5mm kan jag prima väggen och spacka eller behöver jag även här köra puts C först?
När ni skriver Prima, menar ni föränkringsgrund som tex den "Flügger Förankringsgrund - Droppfri" eller menar ni Wall primer pro grund färg? som tex denna:
https://www.flugger.se/inomhus/grun...US4ikpiqCwL1-F72BhKo5xyaICHBhKiBoCRrMQAvD_BwE
https://www.flugger.se/inomhus/grun...US4ikpiqCwL1-F72BhKo5xyaICHBhKiBoCRrMQAvD_BwE
Köp vanlig primer där du köper putsbruk…Punto skrev:
När ni skriver Prima, menar ni föränkringsgrund som tex den "Flügger Förankringsgrund - Droppfri" eller menar ni Wall primer pro grund färg? som tex denna:
[länk] PRO/?variantId=55555&utm_term&utm_campaign=Sales-Performance Max-2&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=6150538129&hsa_cam=19816682056&hsa_grp&hsa_ad&hsa_src=x&hsa_tgt&hsa_kw&hsa_mt&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1MCrBhAoEiwAC2d64dma2TMkOwWjPMtswhPfkTUS4ikpiqCwL1-F72BhKo5xyaICHBhKiBoCRrMQAvD_BwE
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg