Vi har fått ett förslag från vår arkitekt med en vägghöjd på 3 m, och ett ryggåstak med nockhöjd på 4,65 m i vardagsrummet (alla mått invändiga alltså). Vi har stora problem att föreställa oss dessa höjder och känna om det är ok eller det blir "kyrka" av det. Nämnas bör kanske också att det är ett enplanshus. Någon som har såna lite ovanliga mått?  Vad tror ni? :-/ :-/

Det här är ju nackdelen med arkitektritat... det finns verkligen inget visningshus att gå in i...

En så ndär tråkig praktiskt fråga. Hur har ni tänkt att göra med gaderober och dylikt. Vanliga standard är ju 2.36 höga så det blir en massa tomrum ovanför

En höjd på 2.7m är en lagom mänsklig höjd utan att ge en känsla av en utställningslokal, tycker jag som har det i alla umgängesrum i hus anno 1938. Alla andra mindre rum är nog 2.4 -2.5 till taket.

Rummen måste vara mycket stora för att kunna "klara" högre takhöjder utan att se oproportionella= tornlika, tycker jag ( man pratar om "den gyllene snitet" i arkitektoniska sammanhang)).
Har ett rum på 26 m2 med 4,5 till nocken och det rummet ( atelje ;)) är faktisk svår att moblera hemtrevligt.
Höga höjder kalas ju rymd idag och det är mycket populärt men inte så praktiskt alla gånger bland annat med tanke på husets underhåll( målning, tapecering) och upvärmning.
gaia

Dyrt att värma blir det med!! ;)

Nu är det ju vardagsrummet det gäller, så det lär inte bli några garderober o d där som det blir tomrum ovanför.

Just värmen har vi också diskuterat, eftersom det även är mindre isolering i ett ryggåstak. Så det blir dubbel förlust, så att säga. Samtidigt som värmen stiger, så försvinner det dessutom lättare ut...

Nä, vi ska träffa arkitekten ikväll, och diskutera detta. Hoppas verkligen det finns en annan lösning. Vi känner inte oss alls bekväma i de här höjderna, även om hon bedyrar att det blir så bra, så bra... Men det är ju inte hon som ska bo där!

Hej!

Känner ni ingen som bor i en gammal lägenhet i Stockholm? I husen från typ 1890 - 1920 där är ofta takhöjden drygt 3 m. Om ni kan få komma in i en sådan lägenhet så kan ni ju känna på hur takhöjden känns. Jag tror också att det kan vara lämpligt att stanna vid runt 2.70 - 2.80 om ni inte tänker ha gigantiska rum. Jag bodde förut i en 40-talslägenhet med 2.70. Det kändes inte som en utställningslokal och de små rummen fungerade också.

En annan praktisk tråkighet med höga väggar är att många tapeter är anpassade i mönster och rullängd till max 2.50. Har man högre så blir tre våder i stället för fyra som man får ut ur varje rulle, vilket naturligtvis blir dyrare.

Vi hade också alltid väldigt varmt uppe under taket i vårt badrum i den lägenheten och ganska kallt nere på golvet.

/pinebar

Hmmm, vi bor i Helsingborg... Så nej, vi känner ingen som bor i gammal lgh i Sthlm... :-( Synd, hade varit intressant att se...

pinebar skrev:
Vi hade också alltid väldigt varmt uppe under taket i vårt badrum i den lägenheten och ganska kallt nere på golvet.

/pinebar
kalla fötter kan man idag åtgärda med golvvärmen men varmast blir det ändå där uppe under det höga taket där man inte ens når med näsan :). Med andra ord värmer man stora luftvolymer till ingen nytta, som jag ser det. Ju högre desto mer luft att värma. Som en nödlösning för detta kan man installera en lagom hemsk takfläkt som vispar runt luften, man skaffar skrämmande långa stegar till fönstertvätt. Bara man inte är höjdrädd så ... ;D.
Ja, det är många plus och minus med högt till tak .... en rymdkänsla med många små praktiska bekymmer, tycker jag.
gaia

Mikael_L
Ang. värmeslöseriet.
Kan man inte installera en ventilationskanal mellan golv och taknock i en vägg när man bygger. Och sen låta en (nästan) ljudlös 12V likströmsfläkt circulera ner luft till golvnivå?
Lämplig fläkt t.ex.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...yndok.pl?lang=se&vat=0&dok=172968.htm

Fabr Papst
Borstlös kullagrad axialfläkt för likström.
Livslängd: 70 000 h/40 °C
typ 43XX: 119×119×32 mm/220 g
Kapa- Ljud- Varv- Max Effekt-
citet nivå tal tryck förbr
Typ Lager m3/h dBA v/min Pa W
12 V=
4312L Kul- 95 30 1550 22 1,2

Fast 22 Pascal är inte mycket tryck, det gäller att det inte går trögt i ventilationstrumman. ::)

Mikael_L
Jag kollade lite mer.
Om man kan ta några dB till i ljudnivå så finns det fläktar med betydligt bättre tryck.

det finns tekniska lösningar för allt men det är inte bara motorn som hörs .... själva luften hörs också ;).
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.