P
Karlia Karlia skrev:
Med alkohol är det lätt (om du inte blir alkoholist då) det står procent på flaskorna, du kan lära dig hur mycket du kan dricka. Köp inte hembränt kan också vara en bra idé! LSD har du som privatperson ingen möjlighet att kontrollera styrka på eller om det ens är rätt substans.
Om förhållandet vore det omvända, dvs alkohol olagligt och LSD lagligt så skulle LSD vara märkt med "styrka" och alkohol skulle man inte ha någon aning om vilken kvalitet det var eller om det var uppblandat med metanol (dvs livsfarligt).
Att alkohol är lagligt medan LSD inte är det är för mig ytterligare en anledning att inte prova.
Så resonerar nog de flesta av oss.

Maria T Maria T skrev:
Visade sig vara en startpistol, en sälbössa och ett plomberat hagelgevär...som sagt, jag vet inget och vill inget veta, om skjutvapen.
Redan nu verkar du ju veta lite mer om skjutvapen. (Hur många vet vad en sälbössa är?)
Skjutvapen är inte bara ett stycke metall som orsakar ond bråd död.
(Gamla) vapen är ofta väldigt vackra, välarbetade hantverk och ett stycke historia.
När jag läste att du skrotat en gammal sälbössa tänkte jag att det var synd.
De kan ha ett värde, och inte minst en historia värd att bevara.
Der skrotas enormt mycket gamla fina vapen varje år. Vapen som inte bara fortfarande är fullt brukbara, (o inte sällan mer kvalitet o bättre funktion) till de ändamål de är avsedda för, utan med dem försvinner även en del svensk industrihistoria. (Och till viss del utländsk med.)
Sälbössor var rejält gedigna gevär som ofta gick i arv.
Sedan kan jag förstå att man inte kan behålla allt, o kanske särskilt inte ett vapen som man inte har koll på.

Skärmdump av ett foruminlägg som diskuterar felvända nummer i kontexten av en brevlåda och kontakt med polisen.

raveper raveper skrev:
Provade att ringa numret men det var ingen som svarade...
Det går kanske bättre om man inte vänder på siffrorna . Prova 114 14 i stället.

• Haha
Steffo6804
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det lämpliga vore väl att titta på forskningen om droger och ta ett helhetsgrepp vad gäller kriminalisering och legalisering? Dvs starta utan förutfattade meningar.

Jag tror att alkohol skulle ligga risigt till då, medan cannabis skulle legaliseras.

Men så kommer det aldrig att bli. Tradition är en stark maktfaktor när det gäller lagstiftning.
Jag kan absolut hålla med gällande alkohol,borde förbjudits sen länge,orsakar mycket skit.Däremot behöver vi minsann inte fler lagliga droger i samhället,man är väl blind om man inte ser hur det ser ut idag,vi har väl europas högsta drogrelaterade dödlighet dessutom,med din inställning förstår man bättre varför bruket ökat.

Redigerat av moderator:
P pmd skrev:
Det lämpliga vore väl att titta på forskningen om droger och ta ett helhetsgrepp vad gäller kriminalisering och legalisering? Dvs starta utan förutfattade meningar.

Jag tror att alkohol skulle ligga risigt till då, medan cannabis skulle legaliseras.

Men så kommer det aldrig att bli. Tradition är en stark maktfaktor när det gäller lagstiftning.
Att starta utan förutfattade meningar vore sannolikt att teknokratiskt välja de ”minst farliga” drogerna att ha legala och att bortse från dagens kulturella attityder och önskemål. Det vore förödande det med.

Att exempelvis förbjuda alkohol skulle skapa än mer död och förödelse än ens dagens till humanism förklädda förbudspolitik lyckas med. Det har amerikanerna givit oss bevis på genom ett verkligt experiment (det gav bra gangsterfilmer iofs.).

Att göra upp med den svenska misslyckade narkotikapolitiken kommer inte bli en lätt sak när det väl sker och det kommer förhoppningsvis ske försiktigt och med mindre fokus på världsförbättring och med intresse för vad folk faktiskt efterfrågar och i varierande grad kommer skaffa sig oavsett lagstiftning.

Tradition är en för viktig del av mänskligt liv för att låtas köras över av sociala ingenjörer – oavsett agenda.

Att TS situation uppstått är för övrigt som alla kan förstå en direkt effekt av dagens politik. Ingen skulle få ett omärkt kuvert med okända, potentiellt livsfarliga droger i ett fritt samhälle. Däremot skulle förstås samma droger med välkänt, testat och beskrivet innehåll på gott och ont vara lättillgängliga – och kanske rent av levereras fel någon gång.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
man är väl blind om man inte ser hur det ser ut idag,vi har väl europas högsta drogrelaterade dödlighet
Precis.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jag kan absolut hålla med gällande alkohol,borde förbjudits sen länge,orsakar mycket skit.Däremot behöver vi minsann inte fler lagliga droger i samhället,man är väl blind om man inte ser hur det ser ut idag,vi har väl europas högsta drogrelaterade dödlighet dessutom,med din inställning förstår man bättre varför bruket ökat.
Jag är inte särskilt "drogliberal" och har aldrig provat några olagliga droger, inte heller vid besök i länder där t.ex. marijuana är lagligt. Men jag tycker att det är viktigt att påpeka att den höga dödligheten i Sverige har mycket att göra med vår inställning till de som missbrukar (eller brukar om man så vill) narkotika. Vi skulle kunna rädda fler liv om inte så många åtgärder stoppas för att politiker ser sådant som stöd för narkotika. Tänk bara på hur många år sprututbyte stoppades - och fortfarande hindras i en del kommuner.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
K knipo skrev:
Redan nu verkar du ju veta lite mer om skjutvapen. (Hur många vet vad en sälbössa är?)
Skjutvapen är inte bara ett stycke metall som orsakar ond bråd död.
(Gamla) vapen är ofta väldigt vackra, välarbetade hantverk och ett stycke historia.
När jag läste att du skrotat en gammal sälbössa tänkte jag att det var synd.
De kan ha ett värde, och inte minst en historia värd att bevara.
Der skrotas enormt mycket gamla fina vapen varje år. Vapen som inte bara fortfarande är fullt brukbara, (o inte sällan mer kvalitet o bättre funktion) till de ändamål de är avsedda för, utan med dem försvinner även en del svensk industrihistoria. (Och till viss del utländsk med.)
Sälbössor var rejält gedigna gevär som ofta gick i arv.
Sedan kan jag förstå att man inte kan behålla allt, o kanske särskilt inte ett vapen som man inte har koll på.
Nu måste du ju förklara: Vad ÄR en sälbössa? Ett vapen som används vid säljakt eller ett vapen som ser ut som en säl?

• Haha
  • Gilla
Kirka75 och 3 till
  • Laddar…
Ett grovkalibrigt och långpipigt precisionsgevär man använde för att skjuta prick på långt håll på de skygga sälarna ute i kustbandet.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
useless useless skrev:
Ett grovkalibrigt och långpipigt precisionsgevär man använde för att skjuta prick på långt håll på de skygga sälarna ute i kustbandet.
Ok, förr i tiden antar jag? Numera använder man väl vanliga jaktvapen om man ska jaga säl?

Ja, det var väl på den tiden då vanliga jaktvapen inte var tillräckligt bra för att skjuta prick på 300 meter.

P
R Rolle85 skrev:
Det bor 18 personer på xxxvägen i norrköping så nån av dessa är den riktiga mottagaren..
frågan är vad den rättmätiga ägaren gör nu för att få tillbaka godset?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Satsuki KristinaRT skrev:
Nu måste du ju förklara: Vad ÄR en sälbössa? Ett vapen som används vid säljakt eller ett vapen som ser ut som en säl?
Eller används av sälar.:D

Staffan

• Haha
-PC- och 3 till
  • Laddar…
Är det inte lite märkligt att det fattas 8 småbitar på kartan. Kan nog bli husrannsakan hos Ts trots allt.:rofl::crysmile:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag är övertygad om att många låtar från den psykedeliska eran i slutet på 60-talet inte bara handlar om, utan är skrivna under influens av LSD.
Liksom många uppfinningar. Det har ju Steve Jobs t o m erkänt citat:
Taking LSD was a profound experience, one of the most important things in my life..."
Just syra verkar ju frigöra kreativitet och alternera synen på en själv och ens omgivning.
OBS jag är inte drogliberal eller vill tona ner risken av knark! Har själv aldrig tagit något och tänker inte göra det heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.