Har en värmepump, Thermia Villa Classic 105, ingen värme till radiatoterna längre..
Efter lite flesökning misstänker jag växelventilen.
(Varmvattnet fungerar utan problem).
Tror inte ventilen går upp fullt när den ska styra om till värmesystemet.
Har inget att jämföra med dock och jag hittar ingenstans något om hur långt slaget ska vara.
Det är en Honeywell (actuatorn heter VC 4012) och armen på den rör sig kanske 3 mm.
Bifogar en film jag tog när den gick från varmvatten beredare till radiatorkretsen.
Tacksam om någon som har en likadan ventil kan säga om det ser rätt eller fel ut?
(ser att filmen hamnade liggande, sorry)
Efter lite flesökning misstänker jag växelventilen.
(Varmvattnet fungerar utan problem).
Tror inte ventilen går upp fullt när den ska styra om till värmesystemet.
Har inget att jämföra med dock och jag hittar ingenstans något om hur långt slaget ska vara.
Det är en Honeywell (actuatorn heter VC 4012) och armen på den rör sig kanske 3 mm.
Bifogar en film jag tog när den gick från varmvatten beredare till radiatorkretsen.
Tacksam om någon som har en likadan ventil kan säga om det ser rätt eller fel ut?
(ser att filmen hamnade liggande, sorry)
Piggen går att trycka ner ca 3 mm.H Hjulbent skrev:
Har motionerat den mååååånga ggr utan någon skillnad.
Nyfiken på hur mycket den ska röra sig när den är ok.
På väg just nu för att hämta en ny insats, värt att chansa att det är den även om jag inte vet om den är trasig.
Tack för svar!
Problemet löst!
Hittade en insatsventil och en superschysst servicetekniker som lät mig komma och hämta efter stängning.
Förstod att det skulle funka innan jag monterat den, slaget var ca 10-12 mm på den nya.
Armen på filmen trycktes nu hela vägen upp.
10 min jobb att byta sedan kom den efterlängtade värmen till radiatorerna...
Härlig känsla att få det fixat äntligen!
Tack för ert engagemang!
Hittade en insatsventil och en superschysst servicetekniker som lät mig komma och hämta efter stängning.
Förstod att det skulle funka innan jag monterat den, slaget var ca 10-12 mm på den nya.
Armen på filmen trycktes nu hela vägen upp.
10 min jobb att byta sedan kom den efterlängtade värmen till radiatorerna...
Härlig känsla att få det fixat äntligen!
Tack för ert engagemang!
Jag väcker liv i en gammal tråd.
Jag har samma problem, fast tvärt om. När den ska producera VV så går inte armen nedåt. Får sämre varmvattenkomfort pga. det.
När jag lossar på ställdonet och sätter på det igen, så fungerar det, den fjädrar tillbaks när VV-produktion är klart. Vad kan vara fel?
Jag har samma problem, fast tvärt om. När den ska producera VV så går inte armen nedåt. Får sämre varmvattenkomfort pga. det.
När jag lossar på ställdonet och sätter på det igen, så fungerar det, den fjädrar tillbaks när VV-produktion är klart. Vad kan vara fel?
Japp, det är inga problem. Den behöver dock en ”spark i baken” för att begripa att den ska trycka ner fjädern/pinnen till VV-läge.N nikler skrev:
Om det är en honeywell 4012 som ställdon så är det denna insatsventil som du byter själv.Kan tillfälligt smörja med någon smörjning på pinnen du ser och trycka hårt nedåt några gånger så släpper den.Problemet med insatsventilerna är att dom är insmorda i fett men med tiden försvinner fettet och den börjar kärva och tiil slut fastnar den och har man otur så trycks ställdonet ner och går sönder.Kostar ca 300+moms.N nikler skrev:
