Har en värmepump, Thermia Villa Classic 105, ingen värme till radiatoterna längre..
Efter lite flesökning misstänker jag växelventilen.
(Varmvattnet fungerar utan problem).
Tror inte ventilen går upp fullt när den ska styra om till värmesystemet.
Har inget att jämföra med dock och jag hittar ingenstans något om hur långt slaget ska vara.
Det är en Honeywell (actuatorn heter VC 4012) och armen på den rör sig kanske 3 mm.
Bifogar en film jag tog när den gick från varmvatten beredare till radiatorkretsen.
Tacksam om någon som har en likadan ventil kan säga om det ser rätt eller fel ut?

(ser att filmen hamnade liggande, sorry)
 
P
vad visar utegivaren för temperatur?
 
H
Lossa motorn och kolla piggen under om den kärvar eller sitter fast, går att motionera genom att trycka på den mååånga ggr.
 
electroluxaren skrev:
vad visar utegivaren för temperatur?
Vid det tillfället 2 grader plus.
 
P
Och det stämmer med verklig temp?
 
H Hjulbent skrev:
Lossa motorn och kolla piggen under om den kärvar eller sitter fast, går att motionera genom att trycka på den mååånga ggr.
Piggen går att trycka ner ca 3 mm.
Har motionerat den mååååånga ggr utan någon skillnad.
Nyfiken på hur mycket den ska röra sig när den är ok.
På väg just nu för att hämta en ny insats, värt att chansa att det är den även om jag inte vet om den är trasig.
Tack för svar!
 
electroluxaren skrev:
Och det stämmer med verklig temp?
Yes, det stämmer men problemet är nog inte där, jag ser att tryckaren i "manöverorganet" är i upp läge, långt ovanför piggen på ventilen. Manöverorganet (vad heter det egentligen?) verkar alltså fungera.
Frågan är hur långt upp ska piggen?
 
Bara att byta insats....
 
H
N nikler skrev:
Piggen går att trycka ner ca 3 mm.
Tycker nog att 3 mm är i underkant, mycket vatten som ska snurra runt, troligtvis mellan 600 - 1000L/tim och då ska det vara full fart på cirkulationen, raka rör så att säga.
 
Problemet löst!
Hittade en insatsventil och en superschysst servicetekniker som lät mig komma och hämta efter stängning.
Förstod att det skulle funka innan jag monterat den, slaget var ca 10-12 mm på den nya.
Armen på filmen trycktes nu hela vägen upp.
10 min jobb att byta sedan kom den efterlängtade värmen till radiatorerna...
Härlig känsla att få det fixat äntligen!
Tack för ert engagemang!
 
  • Gilla
kolzow20 och 1 till
  • Laddar…
Jag väcker liv i en gammal tråd.

Jag har samma problem, fast tvärt om. När den ska producera VV så går inte armen nedåt. Får sämre varmvattenkomfort pga. det.

När jag lossar på ställdonet och sätter på det igen, så fungerar det, den fjädrar tillbaks när VV-produktion är klart. Vad kan vara fel? :)
 
Har du provat att ta bort ställdonet och trycka ner ventilen för hand?
Ganska stark fjäder så du får kanske trycka med något emellan så du inte får ont i tummen.
 
N nikler skrev:
Har du provat att ta bort ställdonet och trycka ner ventilen för hand?
Ganska stark fjäder så du får kanske trycka med något emellan så du inte får ont i tummen.
Japp, det är inga problem. Den behöver dock en ”spark i baken” för att begripa att den ska trycka ner fjädern/pinnen till VV-läge.
 
Om det inte är några mekaniska problem med ventilen så måste det ju sitta i ställdonet.
Glappkontakt?
Om du tar bort den och låter den vara obelastad, slår den om som den ska då?
 
N nikler skrev:
Om det inte är några mekaniska problem med ventilen så måste det ju sitta i ställdonet.
Glappkontakt?
Om du tar bort den och låter den vara obelastad, slår den om som den ska då?
Om det är en honeywell 4012 som ställdon så är det denna insatsventil som du byter själv.Kan tillfälligt smörja med någon smörjning på pinnen du ser och trycka hårt nedåt några gånger så släpper den.Problemet med insatsventilerna är att dom är insmorda i fett men med tiden försvinner fettet och den börjar kärva och tiil slut fastnar den och har man otur så trycks ställdonet ner och går sönder.Kostar ca 300+moms.
 
  • Honeywell trevägskartusch i förpackning, märkt för UC-serien, kvantitet 1, industriell komponent, STR-kod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.