6 610 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Värt att sätta in vattenburen värme?
Går det ens att räkna hem på en livstid? dvs konvertering till vattenburet + luftvattenpumpen jämfört med luftluft, elvvberedare och enstaka el-radiatorer i behövande rum. Beror ju givetvis på vilken effekt man behöver...
Komforten blir ju klart bättre, men personligen tycker jag nog det kostar mer än det smakar att konvertera iaf om man bor i söder.
Komforten blir ju klart bättre, men personligen tycker jag nog det kostar mer än det smakar att konvertera iaf om man bor i söder.
Det tror jag! (förutsättningen lär dock vara att du gör jobbet själv) Ska du däremot leja hantverkare byta golv och kanske renovera väggar oxå och kan stå ut med den lägre värme komfort som luft luftvärmepumpar och elelement ger är det mer tveksamt, behöver du låna till investeringen och fastighetens värde inte ökar lika mycket som det vattenburna kostar tycker jag att du ska avstå.albinivik skrev:
Man får ju förmodligen en värdeökning på kåken å en komfortmässig höjning. Sen så får man väl tillbaka lite pengar på en livstid också då den förmodligen går billigare än en luft luft+ elberedare+ enstaka el element. Nu vet jag inte ålder på dig men en sak kan jag berätta att när/om du får tonårstjejer så kommer det gå varmvatten å då känns det bättre att skicka in 1kw å få ut 3 å kanske dryg det i en värmepump jämnfört med elberedare
albinivik skrev:
Går det ens att räkna hem på en livstid? dvs konvertering till vattenburet + luftvattenpumpen jämfört med luftluft, elvvberedare och enstaka el-radiatorer i behövande rum. Beror ju givetvis på vilken effekt man behöver...
Medlem
· Södermanland
· 655 inlägg
Ja om man han tänka sig högre elräkningar så finns det ju inget som slår modern direktelvärme. Totalt tyst och lång livslängd.
Dessutom billig att installera. Men som sagt så kommer det med ett pris.
Luftluftvärmepump har jag men bara för kyla och samt backup till ordinarie värmesystem.
Jag kan helt omöjligt tänka mig en LLVP som primär värmekälla. Det låter alldeles för mycket. Men jag har förståelse för att många okänsligare öron.
Så en ickefråga. Det måste få kosta.
Dessutom billig att installera. Men som sagt så kommer det med ett pris.
Luftluftvärmepump har jag men bara för kyla och samt backup till ordinarie värmesystem.
Jag kan helt omöjligt tänka mig en LLVP som primär värmekälla. Det låter alldeles för mycket. Men jag har förståelse för att många okänsligare öron.
Så en ickefråga. Det måste få kosta.
Jo jag är 35 o har en stor och 2 små damer hemma så jag är glad att ha bergvärme. Började att sätta ihop ett excelark för att räkna på det för skojs skull, men det blev lite för jobbigt.V Vector skrev:Man får ju förmodligen en värdeökning på kåken å en komfortmässig höjning. Sen så får man väl tillbaka lite pengar på en livstid också då den förmodligen går billigare än en luft luft+ elberedare+ enstaka el element. Nu vet jag inte ålder på dig men en sak kan jag berätta att när/om du får tonårstjejer så kommer det gå varmvatten å då känns det bättre att skicka in 1kw å få ut 3 å kanske dryg det i en värmepump jämnfört med elberedare
Många faktiorer som spelar in
- Storlek på hus
- Byggnadsår
- Tillgänglig takhöjd
- Energiförbrukning
- Förväntat elpris i framtiden
- Effektuttag
- Effektavgift
- Hur mycket du kan göra själv
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är det värt att sätta energiglas i oisolerat fritidshus?
Fönster & Dörrar -
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation -
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Artikelkommentarer -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Flyttar om max två år - värt att sätta in luft/vatten?
Värmepumpar