Byggahus.se
Från vissa håll ser det ju ut som bara grönt eller gult. Är inte det tillåtet som kopplingsledning?
 
Mikael_L
Nej, det är gulgrön ledare, och lite svart tape på nåt ställe, som lite pliktskyldigast ... ;)



Min gode vän som varit elektriker i hela sitt vuxna liv har bl.a. berättat hur han och kollega målade någon meter gulgrön FK svart med tuschpenna, för att de inte orkade gå till bilen som stod några hundra meter bort, och en massa trappor, ramper och kulvertar att ta sig genom. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är gulgrön ledare, och lite svart tape på nåt ställe, som lite pliktskyldigast ... ;)



Min gode vän som varit elektriker i hela sitt vuxna liv har bl.a. berättat hur han och kollega målade någon meter gulgrön FK svart med tuschpenna, för att de inte orkade gå till bilen som stod några hundra meter bort, och en massa trappor, ramper och kulvertar att ta sig genom. :)
Och några år senare kommer en bild upp här på Byggahus.se och alla säger typiskt hempul... :thinking:
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Tror du verkligen att någon skulle tro att en hempulare skulle göra sig besväret att "måla" ledningen?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Och några år senare kommer en bild upp här på Byggahus.se och alla säger typiskt hempul... :thinking:
Tror inte det är många privatbostäder som har kulvertar och det tar så lång tid att gå till bilen ;)
 
Samma kåk, samma matning :)
 
  • Hand som håller färgglada elektriska kablar framför en vinhylla och en stängd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snajdigt...:worried:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min gode vän som varit elektriker i hela sitt vuxna liv har bl.a. berättat hur han och kollega målade någon meter gulgrön FK svart med tuschpenna, för att de inte orkade gå till bilen som stod några hundra meter bort, och en massa trappor, ramper och kulvertar att ta sig genom. :)
Är detta egentligen otillåtet? Det finns regler om vad gulgrön får och inte får användas till. Men målar man den så är den ju inte längre gulgrön. Det kanske finns utrymme för rationalisering här. Man har bara vit FK och en samling tuschpennor. Lite jobbigt förstås när det är långa ledare. Också svårt att få den gulgröna att se bra ut.
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tror du verkligen att någon skulle tro att en hempulare skulle göra sig besväret att "måla" ledningen?
Hade bara blå RK 6mm kvar en gång när det behövdes en stump svart, så jag klädde den i svart eltejp i hela dess längd.

Skönt att höra att om någon ser den i framtiden så kommer det inte att tyda på hemmapul då. ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
När jag var elektriker (många år sedan nu) så var det mer regel än undantag att man tejpade ändarna av exempelvis gulgrön i en EKLK när man drog fram till kapslade brytare. Man fick ändå jord från skärmen och någon användning av jord i brytaren hade man ju inte. Får erkänna att jag gjort samma sak i mitt garage för några år sedan, behövde tre ledare för en trappkoppling och hade inte fyrtrådig EKLK hemma.

Annars är detta med att tejpa en decimeter på slutet för att ändra färg på en ledare rätt vanligt. Särskilt när man drar in EKLK och blandar med andra kablar i en kopplingsdosa för det annars blir ett gytter av färger som kopplas huller om buller. Jag tejpar i dessa situationer alltid upp bruna fasledare till att bli svarta och byter svart/brun till någon annan färg om den används som tändtråd. Allt för tydlighetens skull.
 
Och blir det tydligt för någon annan än dig själv?
 
  • Gilla
kanonkula och 5 till
  • Laddar…
Det var gängse praxis på stället där jag arbetade tidigare att göra så.

Det verkar finnas många lokala principer inom elområdet. Särskilt ute på större arbetsplatser som industrier.
 
Jag tror att nästan varje elfirma har/gör "nått" som andra kanske inte har/gör, Inte minst om det är lite äldre företag. Jag har jobbat ifrån Vetlanda i söder till Tärnaby i norr och träffat på div "lokala" varianter över "hela landet".(y)
 
E elmont skrev:
Tror du verkligen att någon skulle tro att en hempulare skulle göra sig besväret att "måla" ledningen?
Nej det har du nog rätt i! Enbart en erfaren elektriker skulle ta sig för något sådant! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.