Byggahus.se
Tack för seriöst svar.
Vad gäller omkonstruktion så är jag förmodligen paranoid. Det händer ofta nog att saker som inte kan gå sönder gör det i alla fall. En tredje barriär, rätt utformad, är vad jag önskade. Då jag sällan har brödrostar och diskbänkar i sängen så vill jag gärna tro att den barriären gör vad den är avsedd att göra när det osannolika inträffar.
Det finns standarder för snickerier också Har aldrig låtit sådana hindra mig från att göra saker ännu bättre.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@fixarpelle din lampa har dubbelisolerad lampsladd rakt genom lampan, däremot är det felskalat vid övre dragavlastningen i externa lampknappen, dragavlastningen ska vara över ytterhöljet och inte över enkelisolerade trådarna. Den nedre dragavlastningen i lampknappen är bättre men inte helt bra, man ser inte var ytterhöljet slutar, den ska sluta innanför dragavlastningen.

Här kommer två närbilder på dina två första bilder:
[bild]

[bild]
Jag ser direkt vad som är fel med den men den används inte utan ligger i ett förråd försedd med rund ojordad kontakt som inte passar i något befintligt uttag.
Den kommer aldrig användas igen i detta huset och skulle jag få för mig att använda den så ska den renoveras då lampsocklar inte stämmer med led lampor osv.
Den är inte användbar i befintligt skick och har suttit i detta skicket på en vägg lågt innan jag fick tillgång till detta huset, jag dömde ut den direkt och plockade ner den.
Jag la upp bilderna för att visa att jag mindes fel.
 
findus42 findus42 skrev:
Det händer ofta nog att saker som inte kan gå sönder gör det i alla fall. s
Murphys andra lag .. :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Passar egentligen inte riktigt i denna tråd, men jag vet inte var annars.

Denna kabel verkar vara dags att byta ut.
Sliten elektrisk anslutning med skadade och blottade kablar i behov av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför då? Fungerar den inte? :thinking:
 
Den är ju inte ens ansluten, det är bättre att ta bort än att byta.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Lite eltejp så blir det nog bra.

Prutte
 
Nja, jag skulle nog satsa på PVC slang :thinking:
 
Men alla vet ju att strömmen går inne i tråden, så då kan den ju inte läcka ut, så det är inte så farligt ;)
 
tommib
Äh... det är ju bara 400 V i värsta fall. Det räcker väl med någon millimeter luft för att klara den isoleringen.
Ett proffs som du lägger tillbaka ledarna till rätt skruvar utan att de nuddar varandra.

Tänk på miljön innan ni använder plast i onödan.
 
  • Gilla
Exostor och 5 till
  • Laddar…
Man skruvar väl dit. Petar isär dem med skruvmejsel. Fyller med isolerskum. Snabbt som fan på med locket.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Detta exempel från ett EU-land söder om Sverige. Gröna böjliga rör som leder fram till en grå eldosa på en byggnads utsida vid trottoarkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade tyvärr inte möjligheten att kolla om det var el eller tele.
 
Mikael_L
Grönt rör brukar i Sverige betyda fiberkabel, och ibland nätverkskabel.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta exempel från ett EU-land söder om Sverige.
Ja, skamligt att dom inte kan rensa bort ogräset.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
G/G fas, perfekt i brist på annat :)
 
  • Elcentral med säkerhetsbrytare, kablar och en metallkanal som används som provisorisk lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.