Byggahus.se
Vilken värmekurva ska man ha inställt på en Nibe F750? Vi har betongplatta med vattenburen golvvärme som sköts av pannan. Nu när det varit minus 6 grader ute så går pannan med en konstant effekt på över 4kwh. Vi gör av med ca 55kvw per dag vilket jag tycker är väldigt mycket för ett nybyggt enplanshus på 175 kvadrat.
 
Du får öppna alla GV ventiler och ställa in kurvan på VP, när tempen är bra i huset så kan du öppna ventiler igen, tänk då på att termostaterna kan strypa ner i vissa rum, det är nog mest i sovrum som lite svalare känns bra. Dessa VP är inte skapta för att klara mer än till minus 5 7 ute och det gäller att hålla upp tempen till min 20 C inne för att den ska kunna värma på, sen går patronen in och stöttar. Har mycket med luftflödet att göra med, för att VP ska tillgodogöra sig värme, men där är jag inte riktigt med.
 
Ett 1-planshus drar mer energi än ett likadant 1½- eller 2-planshus. NIBE rekommenderar F750 till max 150 kvm stora 1-planshus. Om huset är större än det rekommenderas bergvärme eller luftvattenvärmepump. Men 55 kWh per dag är inte särskilt mycket att bekymra sig om alls tycker jag.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ett 1-planshus drar mer energi än ett likadant 1½- eller 2-planshus. NIBE rekommenderar F750 till max 150 kvm stora 1-planshus. Om huset är större än det rekommenderas bergvärme eller luftvattenvärmepump. Men 55 kWh per dag är inte särskilt mycket att bekymra sig om alls tycker jag.
Dom skriver på sin hemsida att den passar hus upp till 200kvm
 
Ja för 1½- och 2-planshus så passar F750 upp till 200 kvm. NIBE har gjort om sin hemsida rejält så det är inte säkert att den gamla informationen finns kvar där. F750 har utgått.
 
Vad har du för värmekurva då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.