Byggahus.se
O
Bor i 130 kvm enplans trähus från 2001, med vattenburen gv och frånlufts-vp. I Östergötland.

Har tidigare vintrar justerat ner värmen med rumstermostater i syfte att snåla på förbrukningen men har nu insett att det är feltänkt och att jag ska ge mig på värmekurvan istället. Med vinterns höga priser stundande vill jag gärna sänka förbrukningen lite och hellre gå omkring i tofflor och filtar.

Den satta kurvan är 5 vilket jag förstått är en ”bra” kurva för GV från diverse 15 år gamla trådar på byggahus och värmepumpsforum. Men på den tiden var ”bra” == bra komfort, misstänker jag. Mitt fokus nu är mindre förbrukning, men förstås fortfarande levnadsbart. Har en rejäl kamin i vardagsrummet som ger bra värme där när man är hemma och eldar. Ena delen av huset används väldigt sparsamt (groventre, tvätt, gästrum) så känns onödigt att ha en hög grundtemp i hela huset.

Digital termostat som visar en värmekurva med temperaturangivelser för framledning och utetemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni, vilken kurva borde jag ha med mina förutsättningar? Samt hur ska jag ställa in temperaturfaktorn (som är 0 idag)?
Har förstått att termostaterna ska vara fullt öppna förutom i de rum jag vill ha svalare tex sovrummet.
 
Svårt att svara på rent teoretiskt. Om nuvarande kurva ger jämn temperatur inne oavsett utetemp så skulle jag låta den vara och istället sänka rumsjusteringen en eller två grader.
 
O
useless useless skrev:
Svårt att svara på rent teoretiskt. Om nuvarande kurva ger jämn temperatur inne oavsett utetemp så skulle jag låta den vara och istället sänka rumsjusteringen en eller två grader.
Det är alltså inställningen på pumpen du menar, inte termostaterna i varje rum? (Bara en ratt utan gradering)
 
  • Gilla
pontuskarl4
  • Laddar…
Ja, inställning på pumpen. Värmekurvan utgår ifrån att man vill ha konstant 20 grader inne oavsett utetemperatur. Vill man ha varmare eller kallare än så kan man förskjuta kurvan (den inställning du har på 0 just nu).
 
Du ska öppna alla rumstermostater fullt och så minska kurvan vecka för vecka till du har den komfort du är bekväm med. Om du regelbundet eldar, så blir denna värme del av ”totalupplevelsen” så att säga.

jag har F750 på 180 kvm och kör 3/0 men då med stor ugn som jag eldar på vintern.
 
  • Gilla
klase555
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, inställning på pumpen. Värmekurvan utgår ifrån att man vill ha konstant 20 grader inne oavsett utetemperatur. Vill man ha varmare eller kallare än så kan man förskjuta kurvan (den inställning du har på 0 just nu).
Nja, inte riktigt. Du kan ställa både lutning och förskjutning på kurvan för att ge den innetemp du vill ha vid en viss utetemp.
 
O
N Nikorasu skrev:
Du ska öppna alla rumstermostater fullt och så minska kurvan vecka för vecka till du har den komfort du är bekväm med. Om du regelbundet eldar, så blir denna värme del av ”totalupplevelsen” så att säga.

jag har F750 på 180 kvm och kör 3/0 men då med stor ugn som jag eldar på vintern.
Du förespråkar alltså sänka kurvan (tex gå till kurva 3) istället för att justera temperaturfaktorn?
 
O
Samt, med fullt öppna termostater ska de alltså drivas upp helt och inte till den ”ringen” som tycks indikera att det är där den ska stå? Väggmonterad Wirsbo termostat med ratten inställd nära en markerad ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nikorasu skrev:
Du ska öppna alla rumstermostater fullt och så minska kurvan vecka för vecka till du har den komfort du är bekväm med. Om du regelbundet eldar, så blir denna värme del av ”totalupplevelsen” så att säga.

jag har F750 på 180 kvm och kör 3/0 men då med stor ugn som jag eldar på vintern.
Om man sänker kurvan så blir det som störs skillnad när det är som kallast ute. För att få lite svalare inne oavsett utetemp är det förskjutningen som ska ändras.

Det rätta svaret är en kombination av båda.


Största problemet är att man inte vet effekten av ändringarna förr än det är kallt ute.
 
O olsjo skrev:
Samt, med fullt öppna termostater ska de alltså drivas upp helt och inte till den ”ringen” som tycks indikera att det är där den ska stå?[bild]
Ja, fullt öppet är så långt medurs det går på den bilden.
 
O olsjo skrev:
Du förespråkar alltså sänka kurvan (tex gå till kurva 3) istället för att justera temperaturfaktorn?
Det ger kanske samma effekt, men enklast att arbeta med kurvan tycker jag.
 
O
N Nikorasu skrev:
Ja, fullt öppet är så långt medurs det går på den bilden.
N Nikorasu skrev:
Ja, fullt öppet är så långt medurs det går på den bilden.
Hmm, ointuitivt. Vet du vad cirkeln är tänkt att markera? Känns ju som att den säger ”ställ in mig här”.

useless useless skrev:
Om man sänker kurvan så blir det som störs skillnad när det är som kallast ute. För att få lite svalare inne oavsett utetemp är det förskjutningen som ska ändras.

Det rätta svaret är en kombination av båda.

Nä precis, men bra att utgå från något. Tror jag sänker kurvan lite och drar ner gradfaktorn ett snäpp och
Största problemet är att man inte vet effekten av ändringarna förr än det är kallt ute.
 
O olsjo skrev:
Hmm, ointuitivt. Vet du vad cirkeln är tänkt att markera? Känns ju som att den säger ”ställ in mig här”.
Cirkeln motsvarar 20 grader och är där man ska ställa termostaten om man vill att den ska reglera temperaturen. Eftersom du i första hand vill att värmepumpen ska reglera temperaturen ska termostaten stå på max.
 
O
useless useless skrev:
Cirkeln motsvarar 20 grader och är där man ska ställa termostaten om man vill att den ska reglera temperaturen. Eftersom du i första hand vill att värmepumpen ska reglera temperaturen ska termostaten stå på max.
Tack. Kontrollfråga: spelar det någon roll om jag reglerar temperaturen via rumstermostaterna eller på pumpen? Jag har ju nu fått för mig att pumpen matar på med värme oavsett vad rumstermostaterna står på, bara att neddragna termostater stryper flödet in i just det rummet. Men pumpen har fortfarande jobbat upp en temperatur för att ha potentialen att värma alla rum.
Är det korrekt eller fel? Om fel, vad spelar det för roll om jag reglerar via pumpen eller via termostaterna?
 
O
O olsjo skrev:
Tack. Kontrollfråga: spelar det någon roll om jag reglerar temperaturen via rumstermostaterna eller på pumpen? Jag har ju nu fått för mig att pumpen matar på med värme oavsett vad rumstermostaterna står på, bara att neddragna termostater stryper flödet in i just det rummet. Men pumpen har fortfarande jobbat upp en temperatur för att ha potentialen att värma alla rum.
Är det korrekt eller fel? Om fel, vad spelar det för roll om jag reglerar via pumpen eller via termostaterna?
hittade förklaring i en av Nibes manualer:
Tänk också på att:
■ Öppnatermostatventilernahelt(medundantagavdeirumsomavolika anledningar önskas svalare t.ex. sovrum). Termostaterna bromsar upp flödet i värmesystemet vilket värmepumpen vill kompensera med ökad temperatur. Den kommer då att jobba mer och förbrukar därmed också mer elenergi.


Nästa fråga. ”Stopp av tillsats” var inställd på 15 grader. Det känns onödigt högt eller? Vad känns som en rimlig temp där endast kompressorn räcker, givet mina förutsättningar (se första inlägget)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.