Byggahus.se
Hej!

jag har en friggebod på ca 15 kvm som är fullt isolerat och är byggd som permanentboende. IOM elpriserna samt allmänt förbrukning av el så har jag lite funderingar kring värme.

Vi ska montera en liten kamin som ska hålla huset varmt medans man är hemma, då främst under vintern.

Min tanke var att ha någon värmekälla som håller ca 10° inomhus när man inte är hemma. Frågan är bara vad som blir effektivast? Och billigast?

Huset är ca 40kubikmeter enligt mina uppskattningar.

Tack på förhand!
 
T Vilgot Småhus skrev:
Hej!

jag har en friggebod på ca 15 kvm som är fullt isolerat och är byggd som permanentboende. IOM elpriserna samt allmänt förbrukning av el så har jag lite funderingar kring värme.

Vi ska montera en liten kamin som ska hålla huset varmt medans man är hemma, då främst under vintern.

Min tanke var att ha någon värmekälla som håller ca 10° inomhus när man inte är hemma. Frågan är bara vad som blir effektivast? Och billigast?

Huset är ca 40kubikmeter enligt mina uppskattningar.

Tack på förhand!
För 10 grader p å15 kvm skulle jag sätta ett vanligt el-element, med en digital termostat.
Kör ni inte oljefyllt så blir det snabbare uppvärmt när man väl vill dra på också, som jag har förstått det är skillnaden mellan oljefyllt och direktel väldigt liten om man har modern termostat (till skillnad från gamla bi-metall termostater)

En värmepump klarar oftast inte så låga temperaturer (med bibehållen effketkivitet iaf) om jag har förstått det rätt - och investeringskostnaden för en värmepump är ju iaf 10-50 ggr så stor.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För 10 grader p å15 kvm skulle jag sätta ett vanligt el-element, med en digital termostat.
Kör ni inte oljefyllt så blir det snabbare uppvärmt när man väl vill dra på också, som jag har förstått det är skillnaden mellan oljefyllt och direktel väldigt liten om man har modern termostat (till skillnad från gamla bi-metall termostater)

En värmepump klarar oftast inte så låga temperaturer (med bibehållen effketkivitet iaf) om jag har förstått det rätt - och investeringskostnaden för en värmepump är ju iaf 10-50 ggr så stor.
Oljelementen ger inte lika torr luft, och eftersom luften inte har kontakt med värmekällan så är ev brandrisk på damm osv nästan eliminerad med ett oljefyllt element.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Oljelementen ger inte lika torr luft
Fysiken bakom detta får du gärna förklara... Har svårt att se att ej oljefyllda element på något magiskt sätt kan trolla bort fuktighet från luften...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fysiken bakom detta får du gärna förklara... Har svårt att se att ej oljefyllda element på något magiskt sätt kan trolla bort fuktighet från luften...
Jag tror detta och härör lite från gamla tiders el-element med bi-metall-termostat ?
Jag har haft el-element med digital termostat i förra firtidshuset och i nuvarande, och tycker inte att det blir torr luft.
Bränt damm kan ju hända, lite beroende på konstruktion, om det ansamlas damm (tex när man är bort från fritidshuset en längre tid) och sen slår på elementet, iom att det då går på "för fullt" ett tag. Men även där verkar nyare element bättre - dom bränner sällan på utan anpassar sig till inställningen, även om dom blir bra varma om man går från säg 6grader till 20grader när man kommer ut
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tror detta och härör lite från gamla tiders el-element med bi-metall-termostat ?
Fast någon får gärna förklara hur någon typ av element skulle kunna orsaka torrare luft än andra typer om inte den "evakuerade fukten" rinner ut eller samlas upp någonstans.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast någon får gärna förklara hur någon typ av element skulle kunna orsaka torrare luft än andra typer om inte den "evakuerade fukten" rinner ut eller samlas upp någonstans.
Det tror jag i så fall har att gör med "allt eller inget"-effekten.

Dvs i termostatstyrda el-element, särskilt äldre, så drar man på "för fullt" och vid någ läge stänger sen termonstaten helt av.
När dom är på värms alltså luften alldeles för mycket, och kraftig uppvärmning torkar ju ut luften (upplevs det iaf som).
I oljefyllda (eller mer moderna termostat-element) så kör man "lite lagom" för den temperatur man vill ha- så luften värms inte lika mycket/till lika hög termperatur. Därför kan luften eventuellt upplevas som mindre torr.
Sen är det väl egentligen så att varmare luft kan innehålla mer fuktighet än kall, men det innebär då att den inte känns lika fuktig...

"Varför blir så många förkylda under vintern?

Forskare har spårat orsaken: Låg relativ luftfuktighet inomhus.
Vi tillbringar upp till ca 90 % av vår tid inomhus – troligen ännu mer vintertid. Det är den årstid då den uppvärmda luften inomhus har en mycket låg relativ luftfuktighet
För att förstå varför måste man veta att varm luft kan behålla mycket mer fuktighet än kall luft. När kall utomhusluft värms upp ökar luftens förmåga att behålla fukten. Därför minskar den relativa luftfuktigheten, vilket framgår om man använder en fuktgivare"

https://www.condair.se/halsa-och-op...tå varför måste,om man använder en fuktgivare.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
att varm luft kan behålla mycket mer fuktighet än kall luft. När kall utomhusluft värms upp ökar luftens förmåga att behålla fukten. Därför minskar den relativa luftfuktigheten
Jag ifrågasätter inte det. Jag ifrågasätter däremot starkt att typen av element skulle påverka luftens fuktighet om inte vatten faktiskt lämnar luften, givetvis förutsatt samma temperatur.
 
Tack, då tror jag nästan jag siktar på ett litet el-element med en bra thermostat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.