Byggahus.se
Hej
Idag bor vi i ett hus på 135 kvm byggd 1992 samt enplan med krypgrund.
Huset är bra isolerad samt en hel del renoverad. Idag så har vi LLVP(Luftvärmepump) FTX en gammal sådan men fungerande och bra skick (Husqvarna) samt direktverkande el oljeelement som vi brukar ha på när det kryper ner -15 eller kallare annars är det LLVP som är den huvudsakliga källan som värmer kåken kan man säga.
Kan tillägga att ett av badrummen renoverad 2020 har golvvärme (EL) denna golvvärme är också på under Dec-Mars med veckotid inställt.
Varmvatten är det varmvattenberedare 300L som står för sig.
Årsförbrukningen ligger runt 18000kWh/år.
Jag undrar om det är möjligt installera luft/vattenvärmepump eller annat som man kan komma ner lite i förbrukning samt ha kvar värmen i huset?
OBS Bergvärme, jordvärme samt solceller uteslutet då det inte lönas sig med kostnaderna.
Ni får ursäkta stavning då jag använder mig av grabbens dator :)
 
Hur mycket isolering finns på vindsbjälklaget?
 
F fribygg skrev:
Hur mycket isolering finns på vindsbjälklaget?
Glömde kriva att det är lösull runt 50cm i bra skick,
 
Ni bör kunna spara några tusen kWh per år genom att konvertera till vattenburet värmesystem och dito radiatorer men det är en stor investering och det kommer att ta många år (>10 år) att räkna hem beroende på el-priset ni har och kommer att ha framåt i tiden.
 
J Josth skrev:
Ni bör kunna spara några tusen kWh per år genom att konvertera till vattenburet värmesystem och dito radiatorer men det är en stor investering och det kommer att ta många år (>10 år) att räkna hem beroende på el-priset ni har och kommer att ha framåt i tiden.
Har tänkt på det. Men det är som du nämner kostar för mycket :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.