Byggahus.se
Skulle vilja ha litet input på min plan för "värmeflyttning" till ett förråd.
(Bifogar en skiss)

Har en garage/förrådsbyggnad med en luftvärmepump (Panasonic CS-NZ25) i garage/verkstadsdelen.
Den kör underhållsvärme 10-12 grader, och höjs tillfälligt när man jobbar i lokalen.

I det långsmala förrådet finns fortfarande bara ett direktel-element, som vi förstås vill stänga av.
Ingen öppning mellan utrymmena.
Förrådet har en ventil till utsidan, högt placerad.
Garaget har ett par små ventiler i garageportens nederkant.

Min tanke är att ta upp två ventilationshål i väggen mellan garage och förråd, och sätta en eller två "luftflyttare" eller liknande rörfläktar för att cirkulera luften mellan utrymmena, och därigenom värma även förrådet med värmepumpen.

Gissar att det är bäst med en fläkt i varje riktning, för att få bättre fart, och minska risken att man trycker ut varm luft genom ventilerna, alternativt suger in kall luft.
Eller är det overkill med dubbla fläktar?
I andra trådar är en vanlig uppfattning att det räcker med att flytta den kalla luften, så kommer den varma luften att "följa med". Vet inte om det är applicerbart i det här fallet?

Jag har markerat tänkta placeringar.
Tänker att man vill ha in den "varma" luften i ena änden av förrådet, nära golvet.
Men man vill ju ha så varm luft som möjligt in till förrådet, så jag tänker ett rör med ena änden högt i garaget, och andra änden lågt i förrådet.
Och så luften tillbaka från förrådet till garaget i andra änden, även den nära golvet där luften är kallast.

Ni som kan litet mer om ventilation: Kommer detta att fungera som tänkt?
Tänker mest på idén att skapa en cirkulation mellan rummen, utan att trycka ut varmluft genom ventilerna.
Ventilen i förrådet har bara ett galler på utsidan, ingen "tallrik" eller liknande på insidan, antar att jag åtminstone borde sätta dit en sådan för att kunna reglera.
Jag ser också en risk att det skapas ett "drag" mellan ventilerna i de två rummen när jag tar upp hålen, men fördelarna med bättre ventilation kanske överväger :)

Ungefär vilken kapacitet på fläktar/luftflöde behövs för att få en tillräcklig omsättning för att värma förrådet?
Dimensioner på rör?

Exempel på tänkt rörfläkt, 100 mm, kapacitet 107 m3/h:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tilation/ventilationsflaktar/rorflakt-012894/

Finns även t ex 125 mm och 150 m3/h.

Byggnaden är relativt välisolerad, Leca-väggar och 50 cm isolering i bjälklaget, kallvind ovanpå.
Vänstra väggen i förrådet är helt i souterräng.
Två små tvåglasfönster, största sorgebarnet är väl garageporten från 70-talet, den har dock några cm isolering.



Schematisk ritning av garage med värmepump, fläktar, element och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tycker det verkar bli enklast med att byta ut ventilen i förrådet till en fläkt som blåser ut luft samt en ventil i innerväggen. Det blir då samma beprövade princip som för ventilation i bostäder, dvs. en fläkt ser till att ge ett luftflöde genom bostaden.
 
Bara ventilationen räcker inte för att också värma. Behövs luftförflyttare som flyttar betydligt mer luft fram och tillbaka än för bara ventilationen.
 
Det finns ju tyvärr stor risk med kondens i förrådet om du blåser in varm luft från garaget.

Säg att du kör in bilen med tillhörande snöslask, all den fukten dunstar går upp i garageluften. Blåser du sedan den till det kalla förrådet kondenserar ju en stor del av fukten på kalla ytor igen, inte bra!

Om vänstra väggen i förrådet är i suterräng, räcker det då inte med spillvärme från garaget för att hålla utrymmet frostfritt?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag inser att jag borde ha varit tydligare med hur "garaget" används :)
Det är huvudsakligen en verkstad/hobbylokal.
Så inga bilar körs in där.
Den största fuktbelastningen är nog när snöslungan har körts 1-2 gånger per år, och ibland någon blöt nytvättad cykel. Finns även ett par "torrbollar" för de fuktigaste perioderna.

@BirgitS Intressant idé! Men jag tror inte det finns något behov av den typen av ventilation.
Genomströmningen kommer ju ändå att öka via ventiler i de två rummen när jag tar upp hål emellan.

@Josth Har du någon metod för att räkna ut hur mycket luft som behöver flyttas för att värma?
Jag har tittat på produkten "värmeflyttaren" som i princip är en fläkt med tillbehör. Det framgår inte vilken kapacitet den har, men effekten anges till 3W. Det är ju inte så mycket, mitt fläktexempel på 107 m3/h drar 15W. Så dessa kanalfläktar är uppenbarligen kraftfullare än "värmeflyttaren".

@hapazard Jo att jag skrev att det är souterräng var just för att visa att värmebehovet kan vara mindre än man tror. Men målet är litet mer än "frostfritt", om jag håller 10 grader i "garaget" så vill jag hålla allra minst 5 i förrådet, gärna 8-10 där också.
Med spillvärme från garaget, menar du att det skulle värma via mellanväggen, utan hål?
Det tror jag tyvärr inte, jag har provat att stänga av elementet och det närmade sig nollan när det var 5-10 minusgrader ute. Så mellanväggen isolerar tydligen ganska bra.
Och risken för kondens förstår jag, men den borde ju minska ju mindre temperaturskillnad jag lyckas hålla mellan garage och förråd?
 
J jonte42 skrev:
Jag inser att jag borde ha varit tydligare med hur "garaget" används :)
Det är huvudsakligen en verkstad/hobbylokal.
Så inga bilar körs in där.
Den största fuktbelastningen är nog när snöslungan har körts 1-2 gånger per år, och ibland någon blöt nytvättad cykel. Finns även ett par "torrbollar" för de fuktigaste perioderna.

@hapazard Jo att jag skrev att det är souterräng var just för att visa att värmebehovet kan vara mindre än man tror. Men målet är litet mer än "frostfritt", om jag håller 10 grader i "garaget" så vill jag hålla allra minst 5 i förrådet, gärna 8-10 där också.
Med spillvärme från garaget, menar du att det skulle värma via mellanväggen, utan hål?
Det tror jag tyvärr inte, jag har provat att stänga av elementet och det närmade sig nollan när det var 5-10 minusgrader ute. Så mellanväggen isolerar tydligen ganska bra.
Och risken för kondens förstår jag, men den borde ju minska ju mindre temperaturskillnad jag lyckas hålla mellan garage och förråd?
Ja, är det mer verkstad eller hobbyrum utan fuktbelastning så minskar så klart risken, men att du överhuvudtaget behöver "torrbollar" i ett uppvärmt utrymme tyder ju på fuktproblem (men de kanske endast behövs perioder när det är varmare ute än inne...)

Ändå vanskligt att blåsa luft från varmt till kallt rum tycker jag. Det går inte att se över isoleringen av/ runt dörr till förrådet? Kanske öppna upp vägg mellan förråd och garage?
 
Nu har jag räknat lite snabbt. Säg att du sätter in den största fläkten som flyttar 150m3/h, du har 16 grader i garaget och vill ha minst 5 grader i förrådet.

Luft har en värmekapacitet på ca 0.0012 J/cm3*K. Vid 11 graders temperaturdifferans kan då fläkten förflytta:

150*0.0012*(100^3)*11 = 1980000J/h eller 550 J/s = 550W.

Hur mycket fukt förflyttas då? Säg att du har 50% i relativ luftfuktighet vid 16 grader i garaget, det ger ca 7g per m3, om den luften kyls till 5 grader i förrådet ökar relativ fuktighet till 100% -> Definitivt problem med kondens. Kondenserar så lite som 1 g per m3 förflyttad luft ger det 150mL /h eller nästan 4L per dag. Sen borde detta snabbt torka ut garaget, men periodvis problematiskt.

Edit: fel i beräkning
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.