Byggahus.se
Hej alla kunniga!

Är övertygad om att här finns många experter.. Har svårt att justera in min värme hemma, och frågan är väl egentligen om mitt värmesystem är lite tokigt uppbyggt och om jag ska göra om nåt och vart jag isåfall ska börja..

Bifogar en skiss på hur systemet ser ut idag.

LK60 shunten: har ingen elektronik mer än cirkulationspumpen. Hallen och likaså toaletten som den förser är flytspacklad slinga med klinkers. Här stryps returflödena för varje slinga med kulventil, och det sitter en manuell shunt.
Denna slinga är svår att justera in. Hallen ingår i en öppen planlösning med resten av huset.

LK minishunt, där går ju den varma radiatorslingan över till flytspacklad slinga och returen via minishunten. Här också utan elektronik. Liten hall som ingår i öppen planlösning, total yta denna slingan (hall/toalett) är endast 3,5kvm.

Shunten från pannan är en ESBE crb122 med innegivare..

Resterande rum i huset har element med nya termostater.

Tacksam för idéer om systemet och vad som skulle kunna förbättras för enklare kontroll över värmen .

/Staffan
 
  • Handritad skiss av ett hemvärmesystem med en pellets panna, shuntar, och radiatorslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manuell LK shunt med temperaturmätare och kopparledningar monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump, kulventiler och manuell shunt utan synlig elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du rita in slutnakretsar i din skiss. Jag har svårt att föreställa mig de osynlig rören.
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du rita in slutnakretsar i din skiss. Jag har svårt att föreställa mig de osynlig rören.
Bättre?
 
  • Handritad skiss av ett värmesystem med panna, shunt, cirkulationspumpar och radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja jag gissar att elementen och golvvärmeslingan inte har tre anslutningar var. Minishunten borde ha mer än två anslutningar.

Jag har fortfarande svårt att få en tydlig bild av hur det ser ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja jag gissar att elementen och golvvärmeslingan inte har tre anslutningar var. Minishunten borde ha mer än två anslutningar.

Jag har fortfarande svårt att få en tydlig bild av hur det ser ut.
Jag tror du förstår ändå, det är ett 2-rörsystem.
Kollar du fotot på minishunten så ser du att det är 2 anslutningar.
 
Som jag tolkar det så är det ingen shunt.
 
S stuffs skrev:
Jag tror du förstår ändå, det är ett 2-rörsystem.
Kollar du fotot på minishunten så ser du att det är 2 anslutningar.
D Daniel 109 skrev:
Nja jag gissar att elementen och golvvärmeslingan inte har tre anslutningar var. Minishunten borde ha mer än två anslutningar.

Jag har fortfarande svårt att få en tydlig bild av hur det ser ut.
Det är ingen shunt, utan en minikretsventil.
Den stryper flödet om det blir för varmt.

Se manualen:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.196_lk-minikretsventil-rtb.pdf
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.