Byggahus.se
Hej!
Jag är i planerna att installera ett vattenburet värmesystem i huset.
Förbrukar idagsläget 35MWh el för uppvärmning (oljeradiatorer och en dåligt placerad LVP), varmvatten och laddning av min PHEV-bil(1-2MWh).

Huset är ca 100kvm bottenyta med sutterrängvåning, entreplan och oinredd vind(finns planer på att inreda dem i framtiden 70-80kvm) samt ett vidbyggt garage på ca 40kvm som är otroligt dåligt isolerat samt har vatten och avlopp.

Planen är att ha en 40kW vedpanna med 3-4kbm ackumulatortankar i en panncentral ute på gården. Samt ev. en 300L ackumulatortank någonstans inne i huset.
Inne i huset kommer jag i första steget montera två stycken fläktkonvektorer centralt samt en i garaget.
Sen golvvärme i alla rum allt eftersom jag renoverar.

Så min frågeställning finns det några nackdelar att dra grova rör för värmen förutom pris och ev. estetik?
Tänker mig 18 eller 22 mm.

Eventuellt kommer jag komplettera vedpannan med solfångare i framtiden inte som primär uppvärmning utan framförallt för att kunna glesa ut eldningstillfällena på sommaren(målet är max 1 gång per vecka).

Tack på förhand.
 
Det finns inga tekniska nackdelar med det alls, snarare tvärtom.
Det finns en schablon för system med 55 graders framledning som säger följande vad gäller högsta lämpliga effekt utifrån rördimension;

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

Så om planen är enbart två st fläktkonvektorer så är 22mm rätt väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.