Byggahus.se
Hej!

Frågan har säkert ställts förr, men innan jag går vidare behöver jag bara säkerställa att detta kommer att funka.

Jag bor i en villa som är byggt 83 och funderar nu att hänga upp TVn på väggen i vardagsrummet. Väggarna som finns genomgående i hela huset är (vad jag tror) plywood med regler bakom. Det är trä iaf ;) Om det är viktigt att veta vilken typ av skiva det är, hur kan man få veta utan att behöva ta bort tapet eller borra i onödan?

TVn som ska hängas upp är en 65" tv som enligt tillverkaren väger ca 23kg utan fäste. Fästet jag tänkte på är en slimmat väggfäste (https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-fdw-2-3-black/1006152.9106/).

Behöver jag tänka på någonting speciellt, som att fästet behöver sitta fast i en regel? Eller går det bra att bara hänga upp TVn på väggen?

Edit:
För några år sedan fick vi ett nytt kök och monterades väggskåpen på likadana väggar utan problem. Jag vet inte om de använt reglarna för det, men dessa stommar (+innehåll) är ju betydligt tyngre än TVn.
 
Du har troligen spånskiva på väggen, inte plywood.
 
De där fästena är gjorda för att kunna bära en TV även om det inte sitter mitt bakom TVn. Så leta upp ett par reglar och skruva fast med riktiga träskruvar utan plugg. Knacka och lyssna eller använd en regelsökare.
 
Rent tekniskt så kan du kolla i tabellen för tex anakarskruv. Enligt den så borde det räcka med en halv skruv av den kortaste längden och att väggfästet är i tunn plåt bär 580 N (60 kg) i radiell last. Men kanske att du vill ta lite mer än en halv skruv (det är ju svårt att få till) samt att ha lite marginal.
Tekniskt datablad för ankarsskruv med dragkrafts-, tvärkraftsdata och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.