Byggahus.se
S Squall Leonhart skrev:
Ha! Google Streetview har tydligen skickat ut bilar även efter den vägen. Se bild och döm själv. Jag stod där muspekaren är nere till vänster och hade fri sikt. Bilen visade dock inga tendenser till att släppa på gasen så i min sits hade man två alternativ:
1. Höja lastaren som nådde en bit in på nästa körfält
2. Skicka ner traktorn i diket och hoppats på att man skulle hinna

[bild]
Jag tänker mig att den personen inte såg "tillbehören" utan bara den kraftigt färgade hytten? Folk är dummare än man tror..
 
Lastare är ofta diskreta i färgen. Normalt sett håller sig fordon i en körbana. Så det låter inte som ett helt oförståeligt misstag.
 
D Drömtroll skrev:
För att om det (hypotetiskt sett) endast skulle finns 100 cyklister över 25 år i Sverige och 80 av dem skulle ha körkort så innebär det att 80% av cyklisterna över 25 år har körkort. Däremot kan det totalt sett finnas betydligt fler än 80 personer med körkort.
Såklart blir det inte exakt. Det enda jag spekulerar i är en tilltänkt maximal siffra baserat på antal körkort totalt samt antalet invånare av nämnda ålderskategori. Att den maximala siffran skulle innebära att ett par miljoner inte cyklar.
Exempel:
10 miljoner invånare i landet
7 miljoner är 25 år eller äldre
4 miljoner har körkort
80% av cyklisterna har körkort
Skulle ALLA körkortsinnehavare räknas som cyklister så skulle maximala antalet cyklister bli 5 miljoner (80% av 5 miljoner blir 4 miljoner = maximala summan körkort) av dessa 7 miljoner av den ålderskategorin. Alltså skulle 2 miljoner inte räknas som cyklister. Vilket för mig låter mycket.

Det har såklart inget med själva tråden att göra förstås utan det blev bara väldigt offtopic för sakens skull. :)

D Daniel 109 skrev:
Lastare är ofta diskreta i färgen. Normalt sett håller sig fordon i en körbana. Så det låter inte som ett helt oförståeligt misstag.
Ungefär så såg ekipaget ut: https://cdn.klaravik.se/uploads/extrabilder1650446_large.jpg (så länge den länken nu lär funka, i annat fall "Lännen 8600C").
Vägen är dock känd för sina olyckor på grund av höga hastigheter och många kurvor. Strax innan vi var där så hade en kille kört ihjäl sig en bit bort bara. :(
 
harry73
Vad gjorde du med hjullastaren på vägbanan? Jag misstänker att ni utförde arbeten längs vägen.
Hade ni tiölstånd av trafikverket? TA-plan?
Behövde ni inte TMA-skydd?, skyltar?
Fick ni blockera två körfält samtidigt?

Bra att du lyckades undvika en olycka, för den hade inte varit roligt. (för den andra bilen, dig och din arbetsgivare)
 
Om jag inte minns helt fel så var det något enklare arbete som gjordes där. Något i stil med att flytta fundamentet till en skylt eller liknande. Det var fort gjort i alla fall.
Vad jag vet stod det koner/sergeant längre upp på vägen vilket också borde ha varit anledningen till att bilföraren redan var på fel sida.
Exakt vilka tillstånd och dylikt som fanns vet jag inte.
 
harry73
Jag hoppas ni är försiktigare nästa gång ni utför arbeten längs vägen.
Sedan bör du gå kursen Arbete på väg 1 (och eventuellt också 2) och när du tycker att din arbetsgivare tuölar på säkerheten, ska du avbryta arbetet
 
S Squall Leonhart skrev:
För att?
Vi har ju givna siffror på antalet invånare, antalet med körkort över 25 år och antalet barn. Om man grovt räknar om det så blir det drygt 2-3 miljoner människor som inte cyklar alls. Vilket i mina öron låter rätt så mycket.

Sen är jag intresserad av de konkreta cykel-siffrorna så jag har något att relatera till när ämnen såsom antal cykelolyckor eller antalet cyklister ökar/minskar kommer på tal. När man pratar bilar så finns det väldigt exakta siffror men cyklar verkar det sämre med.
För att det blir matematiskt fel.
 
Jag hade Arbete på väg, Hjälp på väg och ADR-s men det är många år sedan de gick ut och samma sak gäller den där händelsen och den arbetsgivaren lämnade jag ett tag efter händelsen ändå.
Det värsta är att jag jobbar inom en helt annan bransch idag och min nuvarande arbetsgivare är inte långsam med att försöka komma runt arbetsmiljöverkets regler. Till och med för saker vi inte ens ska hålla på med. Så det känns som att vart man än hamnar så kommer man hitta av någon som vill tänja på de regler vi har om man kan spara tid och pengar.
"Äh, det där går fort. Gör det bara!"
 
S Squall Leonhart skrev:
För att?
Om man grovt räknar om det så blir det drygt 2-3 miljoner människor som inte cyklar alls. Vilket i mina öron låter rätt så mycket.
Jag är övertygad om att det är betydligt fler än 2-3 miljoner som inte cyklar alls. På min arbetsplats med 14 anställda är det så vitt jag vet en som använder cykel överhuvudtaget. Här på gatan med 50 hus ser jag ju att säkert hälften har en cykel eller två gömd i garaget, men det är kanske 10 vuxna totalt som någonsin cyklar av uppemot 100 vuxna.

Massor av cykelfakta hittar du på VTI:s hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.