Byggahus.se
D
P pmd skrev:
På vad sätt används den för det mesta fel?
Det hänvisas till GDPR väldigt ofta ur hänseendet att man inte kan göra saker, GDPR handlar inte så mycket om VAD du kan göra men får konsekvenser för HUR du kan göra saker. Har tex anhöriga inom skolvärlden och där förstår de öht inte vad det innebär, de både bryter mot GDPR och skyller på GDPR där det inte alls är relevant.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, jo, men här talar vi om en globalt minskad oljekonsumtion, det globala forskarkollektivets uppfattningar i miljöfrågan, osv, det är megatrender som jag tror en arg gubbe i Sverige får svårt att styra om. Jag skulle säga att dessa frågor ligger utanför influenscirkeln för alla individer i Sverige, både som enskilda och som kollektiv.
Jag tror att du kanske överskattar farten på de trenderna. Jag tror inte att en stor majoritet av befolkningen i världens rika länder (och befolkningen i de stora fattiga, men snabbväxande ekonomierna) är beredd att ge upp sin livstil så mycket som kommer att behövas för att minska den globala uppvärmningen i tid för att inte stora konsekvenser ska uppstå. Det är därför mycket viktigt att lokala politiker sätter igång åtgärdsprogram för att kompensera för dessa konsekvenser.
Även privatpersoner bör ha framförhållning för det. Själv har jag bosatt mig på en liten höjd. :)
Just nu regnar det ganska mycket här …
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Nja, merparten bor redan på de platserna och behöver behålla samhälls- och servicefunktioner.
Så Nej, det är inget val i det stora hela utan en samhällsfråga vad som är skälig service som ska kunna finnas på olika platser. Större städer, mindre städer, övriga tätorter, landsbygd, geografiskt var i landet (skåne - norrlandskommun), etc, och det kommer att skilja. Det är helt olika förutsättningar och det är inte ett eget val, men för vissa kan det vara ett val man gör. Det finns ett syfte med hur vårt samhälle är byggt och styrs.
Så vad menar du ska göras för att dessa i dina ögon skäliga men olönsamma verksamheter ska hållas igång i dessa samhällen?
 
D
P pmd skrev:
Jag tror att du kanske överskattar farten på de trenderna. Jag tror inte att en stor majoritet av befolkningen i världens rika länder (och befolkningen i de stora fattiga, men snabbväxande ekonomierna) är beredd att ge upp sin livstil så mycket som kommer att behövas för att minska den globala uppvärmningen i tid för att inte stora konsekvenser ska uppstå. Det är därför mycket viktigt att lokala politiker sätter igång åtgärdsprogram för att kompensera för dessa konsekvenser.
Även privatpersoner bör ha framförhållning för det. Själv har jag bosatt mig på en liten höjd. :)
Kanske jag gör, men som sagt så förstår jag fortfarande inte att det kan uppfattas som hotande, gissar man på andra hållet så får man ju agera efter det.
 
P
D djac skrev:
Det hänvisas till GDPR väldigt ofta ur hänseendet att man inte kan göra saker, GDPR handlar inte så mycket om VAD du kan göra men får konsekvenser för HUR du kan göra saker. Har tex anhöriga inom skolvärlden och där förstår de öht inte vad det innebär, de både bryter mot GDPR och skyller på GDPR där det inte alls är relevant.
Skolvärlden är väl ett annat sammanhang än transporttjänstvärlden?
På vad sätt används GDPR för det mesta helt fel?
 
P pmd skrev:
Ja, samhällsfunktioner, som drivs av en kommun, bör förstås samordnas där det går. Det har väl inget att göra med regleringar som försvårar för nya bolag att etablera verksamhet?
Vi blandar så mycket i tråden att det nog blir obegripligt. Det jag skriver om är just samhällsfunktioner som bör samordnas och anpassas för en helhet ska kunna uppnås, jag avser enbart verksamhet som berör det området som inte alltid går att konkurrensutsätta om man kan plocka ut en lönsam delmängd t.ex. skolresor som i det inklippta exemplet.
 
D
P pmd skrev:
Själv har jag bosatt mig på en liten höjd. :)
Just nu regnar det ganska mycket här …
Ja men det är väl ett exempel, kanske var ett skämt, men en del vill absolut bygga i sänkan nere vid vattendraget, för det tror inte att vattenhöjningar kan komma, andra bygger lite högre upp för att vara på den säkra sidan. Svårt att uppröras av endera, däremot kan man ju inte komma och gnälla sen när vattnet stiger, informationen var ju tillgänglig men man gjorde en egen annorlunda bedömning.

Detsamma med bilar, som det ju handlar om här, köper man idag en dyr ICE-bil så är väl det fine, men jag orkar inte höra gnäll om bränslepriser sen, det var ju liksom redan känt att de kommer stiga kraftigt.
 
P
D djac skrev:
Kanske jag gör, men som sagt så förstår jag fortfarande inte att det kan uppfattas som hotande, gissar man på andra hållet så får man ju agera efter det.
Det är nog ganska vanligt att man uppfattar en förändring som ser ut att påverka ens liv mycket som hotande.
 
D djac skrev:
Så vad menar du ska göras för att dessa i dina ögon skäliga men olönsamma verksamheter ska hållas igång i dessa samhällen?
Se det inklippta om Vimmerby där ett exempel beskriver en åtgärd. Enstaka mindre lönsamma delar kan behöva ges andra uppdrag för att uppnå lönsamhet, tja visst blir det någon form av reglering men historiskt och även idag kan och klarar inte marknaden det, kan bedrivas i både i kommunal eller privat regi inom vissa geografiska områden.
 
Unikt namn
D djac skrev:
Nej, förstår inte hur du hamnar där i tanken?

Din kundprofil är dock knuten till telefon och betalmedel, så om du missköter dig så hänger förarnas omdömen kvar framöver.
Nån frågar om man måste legitimera sig för att åka, och du svarar indirekt blir det så.
Så tack vare dig hamna jag i den tanken. :p
 
D
P pmd skrev:
Skolvärlden är väl ett annat sammanhang än transporttjänstvärlden?
På vad sätt används GDPR för det mesta helt fel?
Du gjorde det ju precis själv, om du driver en tjänst får du lagra data om dina användare, hur du lagrar den och användarens rätt till denna regleras däremot.
 
P
A AndersS skrev:
Vi blandar så mycket i tråden att det nog blir obegripligt. Det jag skriver om är just samhällsfunktioner som bör samordnas och anpassas för en helhet ska kunna uppnås, jag avser enbart verksamhet som berör det området som inte alltid går att konkurrensutsätta om man kan plocka ut en lönsam delmängd t.ex. skolresor som i det inklippta exemplet.
Jaha? Men vad har det med regleringar av kommersiell transportverksamhet att göra?
 
P
D djac skrev:
Detsamma med bilar, som det ju handlar om här, köper man idag en dyr ICE-bil så är väl det fine, men jag orkar inte höra gnäll om bränslepriser sen, det var ju liksom redan känt att de kommer stiga kraftigt.
Du tror att det kommer att stiga kraftigt. Jag tror att de kanske kommer att stiga kraftigt, men jag är definitivt inte tvärsäker på det. En tredje person tror kanske att bränslepriserna kommer att sjunka.
 
P
D djac skrev:
Du gjorde det ju precis själv, om du driver en tjänst får du lagra data om dina användare, hur du lagrar den och användarens rätt till denna regleras däremot.
Var gjorde jag precis det? Jag tror inte att jag har gjort något påstående om lagring av personuppgifter i den här tråden (åtminstone inte idag).
 
P pmd skrev:
Jaha? Men vad har det med regleringar av kommersiell transportverksamhet att göra?
Att den ibland måste samordnas med reglerad transportverksamhet som skolresor, färdtjänst, sjuktransporter, etc, på vissa platser för att även allmänheten sedan t.ex. ska kunna få en taxiservice utifrån ett helhetsperspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.