Hej,

Jag har nyss gått och blivit med fritidshus. I huset så finns en värmepanna man eldar i för att få upp värmen i en ackumulator tank som är under huset som i sin tur skickar vatten till radiatorerna i huset. Jag är mest osäker på hur allt fungerar då det är första gången jag ska använda det. Bifogar bilder på hur allt ser ut under huset. Det finns shuntventil, ackumulator-tank på cirka 900liter, pump etc. För mig behöver allt inte vara helt perfekt inställt utan jag vill mest kunna elda de helger jag är här för att få lite jämnare värme i huset. Jag har också förstått att tanken är stor så den borde kunna peta ut värme i elementen några extra dagar i veckan då jag inte är här.

Vore perfekt om nån visste vad som är "standard" iställningar på t.ex. shuntventilen, vad som behöver ha el etc. Är helt nybörjar och vill inte göra fel. Jag tycker det är så många olika delar som jag knappt vet vad de gör.

• Tidstyrningstermostat med rattar och skala monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Shuntventil och rörledningar i ett fritidshus med märkningen EVR-M80 på ventilens styrbox.
    Skapa konto
  • Shuntventil och rörinstallation under ett fritidshus med märkningen Höverifal RSK 647, omgiven av kablar och isolering.
    Skapa konto
  • Rörsystem med termometer, shuntventil och metallrör i ett fritidshus. Termometern visar temperatur i celsius.
    Skapa konto
  • Kopparrör, shuntventil och vita kablar i ett fritidshus under golvet. Sliten vägg syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Temperaturmätare och inställningspanel i värmesystemet under fritidshuset, del av pannan och kopparrör synliga.
    Skapa konto
  • Elektrisk timer med kablar på källarvägg, omgiven av förlängningssladd, värmefläkt och förvaringshylla med kartong och diverse föremål.
    Skapa konto
  • Rörsystem i ett fristående hus med shuntventil, cirkulationspump och elkablar, del av värmesystem för uppvärmning av radiatorer.
    Skapa konto
  • Ackumulatortank med kopparrör, kopplingar och pump i ett fritidshus.
    Skapa konto
Jag har testat att fråga Chat-GPT men blir inte mycket klokare. Det står att cirkulations-pumpen ska vara på. Men det verkar som att jag har två? De är väl de gröna som är formade som en cylinder? Båda är varma och ikopplade med ström.

Sen ska man kolla på manometer för att ha 1-1,5 bar? Det har jag inte hittat.

Sen även något kring laddomat som jag tyvärr inte förstår vad det är.

Det enda jag gjort då tidigare ägare sa att det var bra är att jag rört shuntventilen fram och tillbaka några gånger när jag varit ute. Och då låter det som att vatten rör sig i ledningen vid shuntventilen.

Sen ska man ha koll på värmen i tanken, både uppe, i mitten och nere. Men som på bilden så ser jag bara en mätare som visar tempen i tanken och en som visar vid ett rör.

Välkommen till forumet.

Här har du manualen till EVR-C, reglercentralen,
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_283_5396112.pdf
Enda skillnaden mot din är att din har ett tidur/veckour också för att tidsställa "nattsänkningen"

Det är reglercentralen som indirekt styr vilken framledningstemperatur det ska vara till radiatorerna.

Hej Demmpa,

Tack så mycket! :)

Jag är mest osäker på hur allt fungerar. Kan jag elda i kaminen som allt ser ut nu eller är det något jag behöver göra?

Är det något annat man ska tänka på sen också? Typ hur ofta man ska elda etc. Behöver man ha reglercentralen inkopplad till ström då jag tänker att jag vill ha samma värme hela tiden osv. Är som sagt helt nybörjare på det här. Det finns också en vit dosa som nu står på 0, vill man reglera något där?

Med den högra ratten så ställs kutvan in, nu syns det inte, men på 3 så är det kanske ca 40 - 42 C vid noll C ute. Med mittenratten som ska stå noll först. Blir det för varmt så sätts den - 2 och det är då vattentempen ut som sänks eller tvärtom om det blir kallt. Så det är inte tempem i huset som ändras, klart att den förändras med tempem på vattnet ut.

EDIT blir liksom 2: a på den

J jonaserik skrev:
Med den högra ratten så ställs kutvan in, nu syns det inte, men på 3 så är det kanske ca 40 - 42 C vid noll C ute. Med mittenratten som ska stå noll först. Blir det för varmt så sätts den - 2 och det är då vattentempen ut som sänks eller tvärtom om det blir kallt. Så det är inte tempem i huset som ändras, klart att den förändras med tempem på vattnet ut.

EDIT blir liksom 2: a på den
Tack! Då tror jag att jag har hyffsad koll på den delen. Har du koll på resten av alla "apparater" som är med på de andra bilderna? Räcker det med att reglercentralen och de två olika pumparna är inkopplade med el? Eller är det något mer jag har missat?

En bild är på ackumulator tanken, enligt chat gpt ska man ha temperaturmätare både uppe och nere på den men jag har bara hittat en.

Den vita dosan som har ett svart reglage som nu står på 0, ska den vara där?

Tusen tack för alla hjälp!

Robin Järvi Robin Järvi skrev:
Tack! Då tror jag att jag har hyffsad koll på den delen. Har du koll på resten av alla "apparater" som är med på de andra bilderna? Räcker det med att reglercentralen och de två olika pumparna är inkopplade med el? Eller är det något mer jag har missat?

En bild är på ackumulator tanken, enligt chat gpt ska man ha temperaturmätare både uppe och nere på den men jag har bara hittat en.

Den vita dosan som har ett svart reglage som nu står på 0, ska den vara där?

Tusen tack för alla hjälp!
Nu syns det inte på vilka rör den sitter på, men är säkert en termostat som starta laddpumpen som ska ladda tanken med värme från pannan. På bild 3 är det en Backer el-patron med termostat, nu sitter den i botten av tanken med en termometer ovan sig. Nu med 900 liters tank och patron i botten, så kommer det att ta mååånga timmar att få bra värme i hela tanken. Termostaten bör ställas in på den temp som är det minsta du vill ha. Den kommer att värma botten tills den får rätt inställd temp och då är tempen på topp kanske 70 C. För att veta om den är 6 eller 9 Kw får du läsa på någon av sexkantens kanter som sitter lite in i isoleringen som det ser ut. Kan vara båda delar, Patronen innehåller 3 st ellement ,vid 6 Kw är det 2 Kw på varje element i den och vid 9 Kw är det 3 Kw för varje ellement och 10 amp säkring räcker till båda sortena.

Tack för utförligt svar. Lite otydligt från mig men har en vedeldad värmepanna där jag tänker att jag eldar och aldrig behöver köra med el patron.
Men så länge de två pumparna som är cylinderformade så borde det gå att börja testelda lite? Eller är det något annat som behöver justeras innan jag drar igång?
Och visst vill man ha el kopplad till reglercentralen?

Är det nån temp jag max vill ha på tempmätaren som sitter på ackumulator-tanken?

Tusen tack för hjälpen, är verkligen lost.

Tack för utförligt svar. Lite otydligt från mig men har en vedeldad värmepanna där jag tänker att jag eldar och aldrig behöver köra med el patron.
Men så länge de två pumparna som är cylinderformade så borde det gå att börja testelda lite? Eller är det något annat som behöver justeras innan jag drar igång?
Och visst vill man ha el kopplad till reglercentralen?

Är det nån temp jag max vill ha på tempmätaren som sitter på ackumulator-tanken?

Tusen tack för hjälpen, är verkligen lost.
Nu syns inte laddpumpen, det är den som sitter mellan panna och tank, finns det inte en laddomat där med.
Lite fler bilder om det går, så att rör + pump som går mellan panna och tank syns.

J jonaserik skrev:
Nu syns inte laddpumpen, det är den som sitter mellan panna och tank, finns det inte en laddomat där med.
Lite fler bilder om det går, så att rör + pump som går mellan panna och tank syns.
Här är lite fler bilder hur allt ser ut i krypgrunden. Jag har ritat en pil på röret som kommer går från vedeldade-värmepannan. Verkar vara två pumpar, en vid tanken och en till vid alla rör. Men vet inte hur laddomaten ser ut.

• Rörsystem i en krypgrund med vedeldad värmepanna, två pumpar och en pil ritad på ett rör. Väggmonterad utrustning och kablar synliga.
    Skapa konto
  • En grön cirkulationspump monterad på rör i en krypgrund, med elektronik märkt "SM1" och "SM2" ovanför.
    Skapa konto
  • En pump i krypgrunden, kopplad till en vedeldad värmepanna, med vita och metalliska rör anslutna.
    Skapa konto
  • Krypgrund med rörsystem och två pumpar, pil markerar rör från vedeldad värmepanna, stenvägg och betonggolv synliga.
    Skapa konto
  • Krypgrund med rör och värmepump markerad med pil; inkluderar isolering och rörkopplingar.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Hej hej,

Bifogade lite fler bilder hur det ser ut. Förstår självklart om du inte har tid eller ork att svara men ger det ett försök :)

Hej hej,

Bifogade lite fler bilder hur det ser ut. Förstår självklart om du inte har tid eller ork att svara men ger det ett försök :)
Du måste ta några foto på pannan och rören från till tanken.
Som synes så är tanken inbyggd och troligtvis är den omgiven av en massa isolering.
På sista fotona är det bara dom delar ( reglercentral/ställmotor/cirkpump ) som går ut till huset som syns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.