Jag har haft hantverkare hemma i ett par omgångar för att renovera köket.

Det finns en bänkskiva i ek i köket. Söker ni så kan ni se att jag haft bekymmer med att få till en bra och någorlunda fukttålig yta, men jag tyckte att jag hade fått till det hyfsat nu sista rundan. Ekbänkskivan sitter inte i samma del av köket som diskhon.

Efter att hantverkarna satt fog i kalklet har det bildats en 2 cm bred remsa av svart fuktskada i ekskivan. De hade lämnat ett par cm oskyddad glipa mellan sin skyddstejp och kaklet, för att komma åt att sätta silikonfogen förra veckan.

Fuktskadan ser för hemsk ut, men ska jag sura på hantverkarna för att de slarvat med fukten eller ska jag skylla mig själv för att jag inte sa något om att skivan var känslig?

Köksgolv med träeffekt övergår i kaklade väggar, fotograferat nära sockeln. Kontrast av material och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv möter vita kakelplattor, grå vägg, modern interiördesign, hörn av ett rum.
Skapa konto

Det är ett stort jobb gjort på fastpris med ombyggda väggar, montage av ikeakök, flytspackling, sätta upp gipsskivor osv.

För övrigt har de lämnat skyddsplasten på det rostfria när de skruvat fast köksfläkten. Varför då liksom? Kommer behöva skruva ned den för att få loss det sista som sticker ut mellan köksstommen och fläkten.

Takpanel hänger ner, trasig, synliga kablar, vattenskada, reflekterande overhead monterad armatur, vit kakelvägg.
Skapa konto

Åsa Lund
Jag tror att märket på ekskivan är fett från skyddstejp. Testa att olja in hela skivan så syns inte detta så tydligt

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Nej det mörka partier är tydligt fuktskadat. Det är några ljusa partier kvar från tejpen med det gör mig inte så upprörd. Jag tror som du att det försvinner av sig själv med lite olja och normalt bruk.

Jag tycker inte att det ser ut som en fuktskada alls. Känns som att det är alldeles för rak linje för det.

Alldeles oavsett ser det ju inte klokt ut att hantverkarna lämnat det så.

Den raka linjen är så för att det var där tejpen gick. Trägolv med skugga och en vit kant, detalj av skarv mellan olika material.
Skapa konto

Om skivan blir så lätt fuktskadad så tror jag att ni valt fel skiva/ytbehandling. Förmodligen kommer det att bli fläckar på andra ställen oavsett hur försiktig man är.

BirgitS
K Kaun skrev:
Fuktskadan ser för hemsk ut, men ska jag sura på hantverkarna för att de slarvat med fukten eller ska jag skylla mig själv för att jag inte sa något om att skivan var känslig?
"Alla" vet väl att trä är vattenkänsligt. Fråga hantverkarna vad som har hänt och hur det ska åtgärdas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.