Byggahus.se
Jag sätter en järnspis mot en dubbel tegelvägg i ett växthus. Rökkanalen dras igenom väggen och vinklas 90 grader uppåt på utsidan. Eftersom gavelspetsen ovan tegelmuren är i trä och glas behöver jag hålla avstånd mot brännbart. Det innebär att den horisontella rökkanalen blir uppåt 60-70 cm. Det skulle kunna minskas 10-15 cm om jag sågar bort del av nockbalken som hänger över på utsidan. Frågan är om jag riskerar dåligt drag? Blir det värre med en skarp 90-böj? Jag skulle kunna förlänga den med 2x45. Skorstensrörets diameter: 125 mm. Längd: 436 cm. Slutar en meter över nock. All input tas tacksamt emot.
 
  • Ett växthus med tegelgrund, upplyst av ljusslingor, mot vinterbakgrund vid skymningen, med stege lutad mot det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Draget försämras inte men en böj kräver en renslucka då det skall sotas så sitter den högt på vägg så kanske man få kolla med sotar om de accepterar detta.
 
Ja just det, jag ska fixa en renslucka. Tack för svar!
 
Det måste även finnas en plan yta för sotarlodet att slå mot. Alternativet är något luckarrangemang för att kunna sota nerifrån.
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.