Hej,

Tänkte att jag skulle bygga en hallmöbel med garderob, bänk, klädhängare och eventuellt något överskåp.
Har aldrig gjort något sånt här innan och började kolla runt på lite material. Hade velat att det matchar nya golvet vi lägger in som är ek men liknar mer valnöt.

Nu till frågan.
Vad ska man använda för material?
Kollade lite på ek/valnöt fanerad mdf men kändes dyrt tyckte jag.

Har ni några tips?

Hejsan

Roligt projekt, blir nog fint!

Dessvärre är det väl så att om fanerad mdf känns för dyrt så återstår väl bara fanerad spånskiva.
Vilket inte behöver vara någon katastrof (om det går att hitta) då det är många producenter som använder spånskiva i sina stommar för garderober och köksskåp. Det är ett hatat men fullgott material för användningsområdet.
Problemet kan som sagt vara att hitta ”råvaran”.

//Ronnie

Du får nästan perfekt matchning om du använder golvet och klär skivorna med.
Nästan beror på att vågräta och horisontella ytor ser olika ut trots exakt samma material.

Ett tips är oavsett att tejpa upp några golvbitar på några kartonger etc och se om det blir för mycket av samma. Det kan bli 70-talets furukänsla fast med ek om inredningen matchas för exakt med golvet. Det kan t ex bli bättre om detaljer matchas och sen är det en kontrast på resten.

• Gilla
Chrzan och 2 till
  • Laddar…
Vet ni någon bra sida man kan kolla som har sådana här produkter. Hittade en helskiva mdf 19mm med valnötsfanér för 2800 på gotwood.se
Detta är billigaste stället jag har hittat på. De andra sidorna jag har varit inne har varit dyrare till väldigt mycket dyrare. Hittar ingen sida med fanérad spånskiva som man kan få fram pris på eller så är priset dyrare än det mdf alternativ jag redan hittat.

Var beställer ni skivor från?

Hej

En budgetvariant är att bygga av hyllplan i furu som du sedan betsar i lämplig färg.

Nu har jag ingen aning om priset på de skivor du hade tittat på. Men kan bänkskivor av ek vara ett alternativ?

Personligen väljer jag i så fall hellre bets på massivt trä än faner. Båda är tekniker som skapar en illusion men betsad är enklare att reparera än fanerad.

Finns säkert träslag som kan likna valnöt efter de betsas. Allt ädelträ är dyrare än byggvirke men det är skillnad på dyrt och dyrt. Valnöt är bland de dyrare tror jag. Men det finns mycket annat i prisklassen mellan furu och valnöt. För privatpersoner främst på nätet. Ska det vara planhyvlat så är det dyrare och sortimentet är mindre. Ibland går det att beställa planhyvling av försäljaren.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.