Jag har ett förråd där jag vill montera hyllplan som står på konsoler. Förrådet består av reglar och ytterpanel. Tanken är att fixera konsolerna på reglarna. Jag vill att hyllplanen ska tåla hyfsat med tyngd.

Jag har tänkt mig denna variant av konsol:
https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/konsoler/vinkelkonsol-kraftig-500-mm-2000037531

Vad behöver jag tänka på när jag installerar dessa? Vad för typ av skruvar behöver jag? Behöver jag något ytterligare för att förankra hyllplanet i reglarna?

Tanken är att det ska se ut så här (men utan plywoodskiva).

Är amatör på att bygga, så förklara så lätt som möjligt!

• Förråd med tre hyllplan monterade på konsoler, fyllda med trädgårdsprodukter och verktyg hängande under hyllorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T
Jag håller med @Mats-S. Att sätta upp väggskenor och sen sätta konsoller i dem är enklare och ger mer flexibilitet för framtiden.
Skenorna skruvar du fast med träskruv (skruv med trägänga) i flera hål i skenan. Tror att de har hål för träskruv som är 5 mm i diameter och sen 60-70 mm långa.
Kontrollera att du sätter dem på samma höjd, med vattenpass eller laser om du har, så att hyllorna blir horisontella/vågräta.
Sen väljer du konsoller efter hur djupa du vill ha hyllorna och du kan ha olika djup på hyllorna efter behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.