Byggahus.se
Håller på med en vägg i källaren men vet inte riktigt vad jag ska laga/jämna till väggen med?
Kan man köra med https://www.bauhaus.se/lagningsbruk
Den väggen jag lagt upp bild på nu vet jag ej underlag på förutom att det är hårt.
De andra tre väggarna är putsade med vet inte vad men mjukt och dammar mycket när man slipar.
Går det köra lagningsbruk på samtliga väggar och sedan måla med silikatfärg?
 
  • Sliten källarvägg med flagnande färg och ojämnheter intill en trätrappa och vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten källarvägg med flagande färg och spackel, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och fläckig källarvägg med sprickor och avlagringar ovanför en vit golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en källarvägg med ojämn betongyta och delvis synlig puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H hedstrom skrev:
Håller på med en vägg i källaren men vet inte riktigt vad jag ska laga/jämna till väggen med?
Kan man köra med [länk]
Den väggen jag lagt upp bild på nu vet jag ej underlag på förutom att det är hårt.
De andra tre väggarna är putsade med vet inte vad men mjukt och dammar mycket när man slipar.
Går det köra lagningsbruk på samtliga väggar och sedan måla med silikatfärg?
jag är också intresserad vad som funkar bäst för betongväggar.

För putsade väggar gäller att inte laga med något "hårdare" än vad som redan sitter där - annars är det risk att det nya, hårda, trillar av som en kaka... dvs är det kalkputs, laga med kalkputs osv...
 
J JohanLun skrev:
jag är också intresserad vad som funkar bäst för betongväggar.

För putsade väggar gäller att inte laga med något "hårdare" än vad som redan sitter där - annars är det risk att det nya, hårda, trillar av som en kaka... dvs är det kalkputs, laga med kalkputs osv...
dem putsade väggarna vet jag inte vad det är på tyvärr?
 
H hedstrom skrev:
dem putsade väggarna vet jag inte vad det är på tyvärr?
Låga med kalkputs, det är bland de svagaste och borde funka...
 
J JohanLun skrev:
Låga med kalkputs, det är bland de svagaste och borde funka...
så lagningsbruk som jag bifogade länk till blir för hårt?
 
Betong på kalkputs funkar inget bra, det är vad jag vet. Vad den "multiprodukten" du länkar till funkar med är det bättre du frågar butiken om eller läser dess datablad, jag har tyvärr ingen aning. Sen är ju frågan OM du har kalkbruk. Kalkbruk är så mjukt att du med fingrarna eller en skruvmejsel lätt kan smula sönder en lös bit puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.