Byggahus.se
Jag har haft en vvs firma här som uppenbarligen har gjort ett felaktigt jobb. Jag har ej anlitat vvs själv utan det har gått igenom ett bygg företag. Har ringt byggaren och sagt som det var att det stinker avlopp från källarutrymmet samt under diskmaskinen. Han slingrade sig och sa att vi får kolla på det och att det inte behöver vara vvs som gjort fel... Han har inte hört av sig fortfarande.

I detta forum har det av hjälpsamma personer konstaterats att det är felaktigt gjort.

Problemet, förutom den hemska avloppslukten, är att jag vill inte ha hit personen som gjorde detta jobb.

Så. Hur/Vad kan jag göra? Väldigt tacksam för era råd om detta för att leva i ett hus med avloppslukt är inte särskilt kul.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vilse_i_Blekinge
  • Laddar…
Hej
Skall du köra den chargongen och kalla hantverkaren för klantashle.
Då kommer du inte långt med dina problem.

Men de e klart du har kanske inte gjort något misstag själv någon gång.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Erik_91 och 9 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Hej
Skall du köra den chargongen och kalla hantverkaren för klantashle.
Då kommer du inte långt med dina problem.

Men de e klart du har kanske inte gjort något misstag själv någon gång.
Jag har själv begått mängder med misstag. Om och om igen.

Men denna avloppslukt är förjävlig. Och just kommit ur en månads lång totalrenovering. Fel ord av mig såklart.

Tack för ditt smarta påpekande 😊
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
R
G Gammalthus1875 skrev:
Jag har haft en vvs firma här som uppenbarligen har gjort ett felaktigt jobb. Jag har ej anlitat vvs själv utan det har gått igenom ett bygg företag. Har ringt byggaren och sagt som det var att det stinker avlopp från källarutrymmet samt under diskmaskinen. Han slingrade sig och sa att vi får kolla på det och att det inte behöver vara vvs som gjort fel... Han har inte hört av sig fortfarande.

I detta forum har det av hjälpsamma personer konstaterats att det är felaktigt gjort.

Problemet, förutom den hemska avloppslukten, är att jag vill inte ha hit personen som gjorde detta jobb.

Så. Hur/Vad kan jag göra? Väldigt tacksam för era råd om detta för att leva i ett hus med avloppslukt är inte särskilt kul.
Grund regeln är alltid att alla hantverkare har rätt att åtgärda sina misstag, om du inte själv vill bekosta en annan. kontakta han som har gjort jobbet och be dom åtgärda det.
Ett tips är att göra allt skriftligt tex. via e-mail så det finns som bevis om det leder till en tvist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Grund regeln är alltid att alla hantverkare har rätt att åtgärda sina misstag, om du inte själv vill bekosta en annan. kontakta han som har gjort jobbet och be dom åtgärda det.
Ett tips är att göra allt skriftligt tex. via e-mail så det finns som bevis om det leder till en tvist.
Tack för ditt värdefulla råd.

Det är ju byggfirman som har anlitat vvs firman. Jag har ringt byggaren och han sa att han skulle kontakta vvs men han har ej återkommit ännu.

Vill inte ta kostnaden för en ny firma men känner att det vore bästa lösningen.
 
  • Gilla
matsnelson
  • Laddar…
H
T Timmermannen77 skrev:
Hej
Skall du köra den chargongen och kalla hantverkaren för klantashle.
Då kommer du inte långt med dina problem.

Men de e klart du har kanske inte gjort något misstag själv någon gång.
Reklamera skriftligen till Byggföretaget och prata med VVS firman, gärna skriftligen vad som är fel och vad ni har kommit överens om. Kanske är VVS firman vettig och kommer och åtgärdar. Annars är det en skrivelse till Arn som gäller.
Har för mig att de har 2 försök att rätta till felet innan man har rätt att välja någon annan.
kolla med Hallo konsumet.
Läs på denna länk
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/
https://lawline.se/answers/fel-i-tjanst-avhjalpande-prisavdrag-och-havning
 
Redigerat:
  • Gilla
postkontrollen och 5 till
  • Laddar…
R
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för ditt värdefulla råd.

Det är ju byggfirman som har anlitat vvs firman. Jag har ringt byggaren och han sa att han skulle kontakta vvs men han har ej återkommit ännu.

Vill inte ta kostnaden för en ny firma men känner att det vore bästa lösningen.
Då får du ligga på skriva till byggfirman att det är odrägligt med lukten mm.
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Reklamera skriftligen till Byggföretaget och prata med VVS firman, gärna skriftligen vad som är fel och vad ni har kommit överens om. Kanske är VVS firman vettig och kommer och åtgärdar. Annars är det en skrivelse till Arn som gäller.
Har för mig att de har 2 försök att rätta till felet innan man har rätt att välja någon annan.
kolla med Hallo konsumet.
Läs på denna länk
[länk]
Tack snälla för ditt ovärderliga råd. Jag läser och ser hur jag ska lösa detta på bästa sätt. Blir snart galen av denna avloppslukt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…

Bästa svaret

R
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för ditt värdefulla råd.

Det är ju byggfirman som har anlitat vvs firman. Jag har ringt byggaren och han sa att han skulle kontakta vvs men han har ej återkommit ännu.

Vill inte ta kostnaden för en ny firma men känner att det vore bästa lösningen.
Det viktiga är och skriftligen göra detta annars är risken för att dom var säger att dom inte har förstått eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då får du ligga på skriva till byggfirman att det är odrägligt med lukten mm.
Ska göra det och tack ☺️
 
R Rejäl skrev:
Det viktiga är och skriftligen göra detta annars är risken för att dom var säger att dom inte har förstått eller liknande.
Ja, jag upplever att det är ett slingrande sätt redan så jag ska absolut följa ditt råd.
 
R
G Gammalthus1875 skrev:
Ja, jag upplever att det är ett slingrande sätt redan så jag ska absolut följa ditt råd.
Skriv då i skrivelsen att du saknar återkoppling på samtalet ni hade, då får du med det första samtalet i tidslinjen med att du har anmält bristerna/felet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Skriv då i skrivelsen att du saknar återkoppling på samtalet ni hade, då får du med det första samtalet i tidslinjen med att du har anmält bristerna/felet.
Tusen tack för att du tar dig tid och det ska jag göra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MEn vad är det egentligen som har hänt, och vad har gjorts? Varför har du tagit dit en byggnadsfirma? Varför har sedan byggfirman tagit dit en VVS-firma? Vad har VVS:aren gjort för fel, som orsakar lukten?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
MEn vad är det egentligen som har hänt, och vad har gjorts? Varför har du tagit dit en byggnadsfirma? Varför har sedan byggfirman tagit dit en VVS-firma? Vad har VVS:aren gjort för fel, som orsakar lukten?
Jag kanske va otydlig. Jag har gjort en månads lång totalrenovera g av huset och anlitade då en byggfirma som i sin tur anlitade en vvs. Ja, något måste vvs har gjort fel eftersom lukten inte fanns här före de kom hit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.