Så här ligger det till,
Jag bor i en gammal villa med vattenburen värme, radiatorer förutom nått hallen som är golvvärme.
Jag eldar med flis i ett pannrum som står 40m ifrån huset. Via kulvert leds varmvattnet tur och retur.
Jag shuntar manuellt på pannan hur varmt vatten jag vill ha på elementkretsen. Ganska så stenålders….
Jag vill nu koppla in en ”blandningsventil” i huset med elektrisk shunt och en trådlös tempgivare,
Kanske behöver jag en extra cirkulationspump efter blandningsventilen?
Jag lägger upp en bild på dom grejerna som jag har tänkt mig ev skulle fungera.
Jag bor i en gammal villa med vattenburen värme, radiatorer förutom nått hallen som är golvvärme.
Jag eldar med flis i ett pannrum som står 40m ifrån huset. Via kulvert leds varmvattnet tur och retur.
Jag shuntar manuellt på pannan hur varmt vatten jag vill ha på elementkretsen. Ganska så stenålders….
Jag vill nu koppla in en ”blandningsventil” i huset med elektrisk shunt och en trådlös tempgivare,
Varför inte sätta shunten i pannrummet så slipper man förlora värme under 80m slang i onödan innan reglering till rätt temp. Någon extra pump kan jag ej se behövs. Ingen expert dock på detta. Kruxet kan bli den trådlösa givaren om signalen räcker fram. Kör själv esbe shunt i pannrum med Thermomatic EC Home reglering men med trådad givare via kulvert till hus funkar perfektJ Joakim Wicksell skrev:Så här ligger det till,
Jag har bättre med plats i källaren där kulverten kommer in. Samt att jag borde få mer noggrannhet genom att blanda vattnet så nära elementen som möjligt. Jag lär ju tappa temp även på 30’ vatten.H Håbbe01 skrev:Varför inte sätta shunten i pannrummet så slipper man förlora värme under 80m slang i onödan innan reglering till rätt temp. Någon extra pump kan jag ej se behövs. Ingen expert dock på detta. Kruxet kan bli den trådlösa givaren om signalen räcker fram. Kör själv esbe shunt i pannrum med Thermomatic EC Home reglering men med trådad givare via kulvert till hus funkar perfekt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av flexsslang ska användas till nätverkskabel i vägg?
El -
Vad kan jag använda för övergång från cu 15.8 till PEX 15x2,5?
Vatten & Avlopp -
Använda 15 år Flügger till 1 a strykning
Fasad -
Vilken puts ska jag använda till grunden?
Fasad -
Kan man återanvända skorsten för oljepanna till köksfläkt?
Olja & El