Hej,

Vi ska köpa vår första fristående bostad och vi känner att vi inte riktigt vet vad vi ger oss in på. Vi har hittat ett hus som vi är lite nyfikna på. Läser besiktningsprotokollet men blir bara lite klokare.

Vad skulle ni säga om detta besiktningsprotokoll? Vilka är varningsklockorna? Vad kommer behöva prioriteras och vilka blir kostnaderna? Vilka kostnader innebär tvättstugan i källaren med ny gjutjärnsbrunn m.m. vad innebär det att badrummet saknar ena intyget och att klämringen inte är ok? Gäller försäkringen ens?

Vi är varken händiga eller har de rätta kontakterna så vi kommer behöva anlita professionella. Däremot har vi arbetskraft och lär oss gärna nya saker, men inser våra begränsningar.

Utöver besiktningsprotokollet, vad är det mer vi behöver kolla upp? Hittade en checklista att kolla elen. Hur tar man reda på om det är asbest? Är radonmätningen från 2011 aktuell? Vad är mer viktigt?

Kom gärna med alla tankar och synpunkter ni har!

https://www.hemnet.se/bostad/145381...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Jag bara ögnade igenom, kan ha missuppfattat något.

Det mest anmärkningsvärda är felen med golvbrunnen, gjord 2015. Det bör man låta någon mer titta på. Det är rätt stor risk att det inte går att åtgärda utan att riva stora delar av badrummet. Men det är inte säkert att det behöver åtgärdas.

Om jag förstår rätt så har man inredd källare i ett hus från 58. Det är i så fall en risk konstruktion, där det är mer regel än undantag att man har fukt o mögelproblem.

Tydligen hade man tagit upp öppningar i bärande konstruktioner (jag läste inga detaljer om det) där skulle jag vilja låta granska konstruktionsberäkningarna som gjordes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.