34 595 läst ·
94 svar
35k läst
94 svar
Vad säger lagen om husnummer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Förvånansvärt ofta är det inte sant. Gamla stan är exempelvis numrerad från norr och öster. De korta gränderna från saltsjön är alltså numrerade mot slottet. Andra exempel finns också.TT4F skrev:
Men generellt sätt gäller det väl alla städer, att man numrerar gator från centrum när det går. I @findus42:s exempel hade man väl dock sedvanlig otur i sin teoretiskt magnifika SCAFT-planering.
Här i byn finns det tre eller fyra "Skattegården". Får väl vara glad att det inte är som förr i tiden då två av dem beboddes av olika familjer Karlsson. Lite förvirrande i kyrkböckerna, men prästen visste säkert vem som bodde var utan ytterligare förklaring. Såvitt jag vet har två av dem inofficiella namn som anspelar på tidigare ägares namn eller ursprungsort, typ "Nilses" och "Noltorps". Ett annat problem är väl om det kommer till en ny fastighet med bostad i trakten. Vad ska den heta? Ska man hitta på något eget som ägare, kanske klassiska frun i husets namn + berg, dal eller lund? Vore visserligen rätt trevligt men skulle ta ett tag för folk att lära sig och fatta var det låg.Fotografen skrev:
Tycker nummer funkar rätt bra.
Nej, men med det nya adressystemet finns inte längre åtta Villa Solgläntan i Norrtälje, utan åtta olika och unika adresser med kartkoordinater efter en standard som funkar i alla GPSer som både brevbärare, budbilar och blåljus kan använda. Jag som bor på en gård med ett unikt gårdsnamn hade gärna behållt det, men ser absolut fördelarna med det nya systemet. Det finns ju inget som hindrar att jag använder namnet när jag känner för att stila lite, men inte om jag ska beställa en taxi, ambulans eller hemleverans.Fotografen skrev:
Oavsett en mycket tydlig numrering = Stora siffror på en Stor brevlåda intill uppfart, så kör budbilar, DHL, UPS, taxi och ASIH (sjukvård i hemmet) fel, sorgligt men sant att lokalisering enbart verkar ske utifrån GPS som i alla fall här är undermåligt, och inte med hjälp av GPS och sen en förare som också kan läsa och tänka själv.
Om jag förstått det hela rätt är det kommunerna som bestämmer vilken adress varje fastighet inom den egna kommunen ska ha. Inte Posten.
Det enda Posten kan bestämma om är inom vilket postnummer och vilken postort de olika adresserna ska ha.
Eftersom vi har 290 kommuner i Sverige kan jag tänka mig att det finns fler än ett sätt att komma fram till vilken adress man tilldelar de olika fastigheterna och som ska användas av räddningstjänst, skatteverket, folkbokföringen och postutdelning.
Jag har för mig att man kan få sitt gårdsnamn med i sin tilldelade adress men då måste man nog höra av sig till sin kommun som då kan se till att ditt gårdsnamn blir en del av den giltiga adressen.
Vad gäller husnummer tror jag inte det finns några riktiga lagar eller bestämmelser, så länge det inte är flerfamiljshus, typ lägenheter.
Men vill man att brandkår, budbilar, bekanta och brevbärare ska hitta hem till en utan att behöva gissa sig fram, eller riskera att göra fel, är det ju ganska enkelt att märka både hus och postlåda med siffror.
Det enda Posten kan bestämma om är inom vilket postnummer och vilken postort de olika adresserna ska ha.
Eftersom vi har 290 kommuner i Sverige kan jag tänka mig att det finns fler än ett sätt att komma fram till vilken adress man tilldelar de olika fastigheterna och som ska användas av räddningstjänst, skatteverket, folkbokföringen och postutdelning.
Jag har för mig att man kan få sitt gårdsnamn med i sin tilldelade adress men då måste man nog höra av sig till sin kommun som då kan se till att ditt gårdsnamn blir en del av den giltiga adressen.
Vad gäller husnummer tror jag inte det finns några riktiga lagar eller bestämmelser, så länge det inte är flerfamiljshus, typ lägenheter.
Men vill man att brandkår, budbilar, bekanta och brevbärare ska hitta hem till en utan att behöva gissa sig fram, eller riskera att göra fel, är det ju ganska enkelt att märka både hus och postlåda med siffror.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
samma här! Vi bor på 90 och våra närmsta grannar (600 m bort) bor på 82 t exDalbotös skrev:
Jag bor på landet och här har ingen nummer på sitt hus, husen syns ju inte alltid från vägen så det hade varit lite onödigt. Däremot får man bannor av brevbäraren om det inte står husnummer på lådan. Något som däremot är lite roligt, tycker jag, är att när de första husen fick sina nummer så tog man i för kung och fosterland för att se till att området verkligen går att expandera i framtiden. Jag bor tex på Bla bla 400, huset innan mig heter Bla bla 330 och är ca 400 m bort fågelvägen, ungefär en km om man åker på vägen. Ändå skönt att de planerat in för närmare 70 hus i en eventuell framtid.![]()
Vissa städer, t.ex. Venedig, har numrerat husen i ordning de byggdes. Intressant och lärorikt på sätt och vis, men det blir ett väldigt hoppande mellan numren; nr 1 kan ligga bredvid nr 142, följt av nr 23...
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Förr var det så, inte nu, men inte överallt.Nötegårdsgubben skrev:
Kommun område X:Y menar du?
För saken är ju den att vi redan har ett flertal – officiella – sätt för geografisk indelning Att just postens indelning alltid skulle vara optimal finns det som sagt argument mot, exempelvis för dem med postlåda. Därmed inte sagt att fastighetsbenämningar generellt skulle funka bättre.
När jag som slyngel förra seklet jobbade som brevbärare fick jag lära mig att om man står på en gata och har udda nummer på sin vänstra sida och jämna till höger så ökar numren på husen i den riktning man har näsan. Så ska det vara! I alla fall oftast...
Sen blir det lite förvirrande i Findus och kashiedas exempel.
Hemma i byn (nåja) togs alla postlådenummer av typen pl. 4711 bort för säkert 40 år sedan men framförallt runt jul kom det kort med de gamla adresserna i många år. Dessa samlades på hög och delades ut efter helgerna när de riktigt gamla brevbäraren var tillbaka i tjänst...
Själv tycker jag att det är bra att gamla gårdar får ha sina gamla namn kvar, t ex Herrgården i Ulfshyttan låter bättre än Norbovägen 43 (eller vilken adress de skulle ha istället).
Sen blir det lite förvirrande i Findus och kashiedas exempel.
Hemma i byn (nåja) togs alla postlådenummer av typen pl. 4711 bort för säkert 40 år sedan men framförallt runt jul kom det kort med de gamla adresserna i många år. Dessa samlades på hög och delades ut efter helgerna när de riktigt gamla brevbäraren var tillbaka i tjänst...
Själv tycker jag att det är bra att gamla gårdar får ha sina gamla namn kvar, t ex Herrgården i Ulfshyttan låter bättre än Norbovägen 43 (eller vilken adress de skulle ha istället).
Hade nog varit enklare att förstå om man sett flygbild med tomter och gångstråk till entréerna. Men hur hade du velat numrera det istället?kashieda skrev:
Det är lätt att tycka att man borde börjat med 1 längst ner i kartbilden, men numren ska ju komma i en logisk ordning för brevbärare, räddningstjänsten m.fl. så att de kan gå från dörr till dörr i nummerordning med början på 1 där man kommer in i området.
Personligen hade jag nog - utan att se flygbilden - vänt på ordningen för husen 9-15 och 33-55.
(Att det ”fattas” nummer är normalt; det kan t.ex lämnas utrymme för kommande bebyggelse, nätstationer behöver adress, man kanske inte visste hur många ingångar huslängan skulle få när man adressatte, osv).
Redigerat:
Som jag skrev så blir nummerserien logisk på en karta. Området är ett kompakt radhusområde med atriumhus. Det man ser i grodperpektiv är plank och husväggar målade i bjärta pastellfärger precis i vägkanten. Därmed är logiken inte till någon hjälp alls för en besökare i området.B b8q skrev:
Husnummer i bästa fall förekommande. Hörnhus kan till exempel vara numrerade på tvärvägen istället för på den man är på. Kafkaesque.
Tack @kashieda för tipset om hitta.se
Nu kan ni få se nummerserien på en bättre karta med rätt nr. All hus är omgivna av manshöga plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägen ligger i Tyresö så slottet är norr om vägen.
Enklast hade kanske varit att inte göra "en gata" av hela området, utan låtit ett rutnät av gator bygga upp det. Då blir det förståeligt hur det är uppbyggt, och var nästa väg går. Det går då dessutom att sila genomfartstrafik på flera olika vägar, vilket gör det enklare när infarten behöver grävas upp.B b8q skrev:
I just detta område går udda stigande omärkt över i jämna sjunkande. En karta vid "ingången" till området hade varit det minsta för att göra det klart.
Alla brevbärare satt i en stor sal och ställde sina distrikt. När någon satt med ett obeställbart brev med ovanligt namn så ropade hen bara namnet rakt ut i luften. Sekunden efter svarade någon annan i salen och brevet kom till rätt person. Effektivt och enkelt.j.erkers skrev:
Mvh Findus

