Fick en gratistidning i brevlådan, ett sorts inspirationsmagasin.
Där fanns i en artikel om ett nybyggt hus utanför Stockholm.

150 miljoner kr, 18 rum, egen heliport, garage för 5 bilar, kök i valnöt, givetvis en
egen bio samt tempererad vinkällare med plats för 1000 flaskor.

En bildtext beskrev även lite omkring tekniken i huset. El-abonnemang på 100 A.
Lyxig marmortrappa i nybyggt hus med integrerad belysning och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luxuöst modernt hus med stora glaspartier och minimalistisk design; belysning och arkitektur framhävs i skymning.
Skapa konto

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Köper hellre i Beverly Hills, inte ens strandtomt

Jo, det är strandtomt.

Nej, denna fastighet finns med i en annan tråd där jag länkat in tomtgränserna. Möjligtvis servitut på brygga….

• Gilla
MaHeNä
  • Laddar…
Tomten stannar nån meter innan vattnet ja, men dom flesta kallar det nog strandtomt.
Flygbild över ett fastighet nära vatten med gräsbevuxen yta och en markerad plats, Drakskeppsvägen 19.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har man råd med 150 miljoner har man nog råd att köpa loss strandremsan av kommunen också för nån miljon till. Det är ju inte precis så att allmänheten kan nå stranden ändå (annat än med båt).

Men det skulle inte förvåna mig om en köpare kommer och gråter ut här snart om ”dolda fel” att bryggan låg på kommunens mark…

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fel igen…
Satellitbild på en mobilskärm visar en fastighet markerad med en symbol '1' på drakskeppsvägen.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B b8q skrev:
Har man råd med 150 miljoner har man nog råd att köpa loss strandremsan av kommunen också för nån miljon till. Det är ju inte precis så att allmänheten kan nå stranden ändå (annat än med båt).
Lite blandat med riktig strandtomt bland grannarna.
Satellitbild över en strandtomt med bryggor och båtar vid kustnära bostäder.
Skapa konto

• Gilla
alexander___ och 2 till
  • Laddar…
K
Nu tappar vi fokus tycker jag. Vad får man egentligen för 150 miljoner. När vi byggde hus kunde man bygga för 5000 kr/m2 med egen arbetsinsats. Sen stack priserna iväg, 30 000 kr/m2 idag om man är lat och rik?

150 000 000 / 30 000 = 5000 m2

Hoppas de har ett rejält garage för 20-30 bilar. Det hade varit fett!

• Gilla
Sylta och 1 till
  • Laddar…
Taket på bilderna ser äldre ut. Är det ett äldre hus som rivits?

Håller med. Om jag hade varit intresserad av ett hus i den prisklassen hade jag nog valt ett annat läge.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
För en sådan summa i Stockholm skulle man vilja ha ett kompromisslöst boende. En tomt på drygt 1000 kvm, utan egen strand är en stor kompromiss.
Hade det varit i Hollywood eller st tropez får man nöja sig med att kompromissa eller lägga upp avsevärt mer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Förvisso ett bra läge men långt ifrån ett "Elit-läge", för liten tomt också. Nån som kan tänka sig att köpa något dylikt kanske vill ha lite security och det går inte att åstadkomma på den trånga tomten om det ska kännas trevligt.

Svårt att se att nån vill betala mer än kanske 70-90, tomten är väl värd 20-25 kanske...

Känns som ett konstigt projekt från början, de som gillar det mest är nog omkringliggande som kanske åker med uppåt i värde tack vare detta...

Ganska kul att det ligger granne med lite av en kuf med massa bilar på tomten och en gammal Gulf-mack på uppfarten... https://goo.gl/maps/hQWTn3vFKehkqS9VA

• Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Taket på bilderna ser äldre ut. Är det ett äldre hus som rivits?

Håller med. Om jag hade varit intresserad av ett hus i den prisklassen hade jag nog valt ett annat läge.
Japp, köptes 2020 för 22 MSEK och revs.

• Wow
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.