frågan gäller batteridrivna verktyg.

Jag vet inte varför men det har blivit så att jag köpt Festool som mitt primära verktygsmärke för lite allmänt byggande i sommarstugan, vilket säkert är overkill.
Började med HKC, sedan blev det skruvdragare, slipar, multiverktyg, sticksåg.

Tänkte försöka bestämma vilket andra märke jag ska rikta in mig på, för det är inte ekonomiskt försvarbart för mig att köpa Festool för alla ändamål.

Makita - har ju ett stort utbud av saker som kan användas i sommarstuga, pumpar, trimmers osv, ska ju vara ett bra märke.

Bosch - De gör ju bra saker, inte lika varierande stort utbud.

Ryobi - som makita, stort utbud, för mig okänd kvalite.

Vad tycker ni?

Makita är ju ett erkänt stort företag inom verktyg, stort utbud.
Ryobi, för mig känns det lite mer ”hobby” och jag har faktiskt aldrig testat märket.

Jag kör blå Bosch, men skulle även kunna tänka mig Makita på grund av deras sortiment.
Ryobi känns smäckiga enligt mig och jag hade unikt dem (med det sagt har jag något trädgårdsredskap från dem där jag nu skaffat en batteriadapter för att använda bosch-batteri).
I övrigt har jag också Husqvarnas 36V-serie med.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S snav skrev:
frågan gäller batteridrivna verktyg.

Jag vet inte varför men det har blivit så att jag köpt Festool som mitt primära verktygsmärke för lite allmänt byggande i sommarstugan, vilket säkert är overkill.
Började med HKC, sedan blev det skruvdragare, slipar, multiverktyg, sticksåg.

Tänkte försöka bestämma vilket andra märke jag ska rikta in mig på, för det är inte ekonomiskt försvarbart för mig att köpa Festool för alla ändamål.

Makita - har ju ett stort utbud av saker som kan användas i sommarstuga, pumpar, trimmers osv, ska ju vara ett bra märke.

Bosch - De gör ju bra saker, inte lika varierande stort utbud.

Ryobi - som makita, stort utbud, för mig okänd kvalite.

Vad tycker ni?

Makita är ju ett erkänt stort företag inom verktyg, stort utbud.
Ryobi, för mig känns det lite mer ”hobby” och jag har faktiskt aldrig testat märket.
Makita är svårslaget när det kommer till kreativitet att hitta på nya maskiner, Ryobi ligger inte heller på latsidan där. Bosch har släppt lite nya batterimaskiner senaste åren, dock inte i samma spann som ovan nämnda har.
Kör blå Bosch själv, och saknar väl eg inget men visst sneglar man på allt det som ovan nyss nämnda lanserar. :cool:

• Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
Hikoki har ungefär samma bredd på utbudet som Makita. Här hemma är det Hikoki på allt batteridrivet, med några undantag för några Bosch 12 V, en Mafell samt något ytterligare udda verktyg. De nya 36 V-maskinernas batterier är bakåtkompatibla med 18 V-verktygen vilket är en fördel vs Makita. Det finns allt från armeringsbockar, via trädgårdsverktyg till dammsugare och kylväska :)

• Gilla
werand och 2 till
  • Laddar…
Jag har blå Bosch till det tunga med sladd, Ryobi 18V till dragare, knack, dyckert och senast har det blivit 5 maskiner i blå Bosch 12V systemet.

Har blivit så att jag till 90% använder de små 12V maskiner, för att de är så smidiga men ändå klarar nästan alla uppdrag. Så det blir min rekommendation.

• Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
Jag hade 12V Bosch och valde 18V Ryobi som andra märke. Kanske inte lika låga vibrationer, ljudvolym, smarta lådor eller annat för att passa för professionella hantverkare. Men de har mycket olika verktyg i sortimentet och ganska bra prestanda (speciellt de nyare maskinerna i deras HP serie; oftast borstlösa och kan dra mer nytta av deras HP batterier). Fungerar fint för hobbybruk.

• Gilla
snav
  • Laddar…
Jag lägger min röst på Makita.
Kör deras 18v som huvud-linje. Mycket stort och bra sortiment. Förutom vanliga verktyg så har jag häcksax, motorsåg och nyss köpt pump.
Deras gamla 10,8V (mer runda batterier) som andra linje. Sköna och lätta när inte lika mycket kraft behövs.
Dock lite skralt utbud och jag har kompletterat med
Proxxon Micromot 10.8V vinkelslip och ”Dremel”. Mycket nöjd med dessa två.
Ryobi har jag också. Trimmer, grensåg och mutterknack är det jag använder mest från dem. Funkar rätt bra, men känns lite billigare.
AEG fick jag tag på billigt, så några sådana också. Känns välbyggda, men något klumpiga kanske.

• Gilla
snav
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag har blå Bosch till det tunga med sladd, Ryobi 18V till dragare, knack, dyckert och senast har det blivit 5 maskiner i blå Bosch 12V systemet.

Har blivit så att jag till 90% använder de små 12V maskiner, för att de är så smidiga men ändå klarar nästan alla uppdrag. Så det blir min rekommendation.
Har faktiskt 2 verktyg i Bosch 12v redan, är ju synd att utbudet inte är så stort.

S snav skrev:
Har faktiskt 2 verktyg i Bosch 12v redan, är ju synd att utbudet inte är så stort.
Vad saknar du?
Pump, spikpistol? ;)

Finns hyvel, kantfräs, sågar, excenterslip mm.

Hur nöjd som helst med Makita. Har 3 skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg, multisåg, sänksåg, trimmer och mer lär det bli.

• Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
Den springande punkten är väl: Varför komplettera med ett till 18v system när du redan har ett?
För trädgårdsmaskiner tycker jag nog att man ska gå upp till 36v och då är det väl lika bra att gå på Stihl eller Husqvarna direkt. 12v system är ett faktiskt komplement till 18v och där är Bosch och Milwaukee starka.

• Gilla
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad saknar du?
Pump, spikpistol? ;)

Finns hyvel, kantfräs, sågar, excenterslip mm.
Haha… vad saknar man inte när man löser denna tråd.
Egentligen skulle jag vilja ha slagskruvdragare, en handöverfräs skulle vara najs

S snav skrev:
Haha… vad saknar man inte när man löser denna tråd.
Egentligen skulle jag vilja ha slagskruvdragare, en handöverfräs skulle vara najs
Både slagis och fräs finns i Bosch 12v utbud, dock är väl en sladddriven variant att föredra om man ska fräsa mer än kanter, men visst orkar 12v versionen mer än man kan tro. ;)(y)

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Den springande punkten är väl: Varför komplettera med ett till 18v system när du redan har ett?
För trädgårdsmaskiner tycker jag nog att man ska gå upp till 36v och då är det väl lika bra att gå på Stihl eller Husqvarna direkt. 12v system är ett faktiskt komplement till 18v och där är Bosch och Milwaukee starka.
Det är endast en pengafråga.
Som när jag nyss fick ett skriande behov av ett multiverktyg, så kröp jag till korset och fick köpa en Vecturo med de mindre 4,0 mAh batteriet som Festool rek, gick på norr om 6000:- hade säkert kommit undan billigare med t.ex Makita.

så på de verktyg där inte Festool är överlägset underbara som t.ex HKC sågen så hade det ”räckt” lika bra med Makita om jag tvunget behövde ett multiverktyg.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har Festool på det mesta , men som du säger att det inte är rimligt till precis allt , eller finns för den delen.

jag köper gärna Makita som ”sällananvändarmaskiner” till det tycker jag de är helt okej , men stå och köra heltid eller precision , nej tack.
Som hobby maskiner tycker jag gröna Bosch är bra för pengarna

• Gilla
snav
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.