Jag har köpt en tomt med äldre verkstad/garage. Skulle gärna kunna förvara en modern bil på 2.3 ton under vintern där och undrar om jag vågar det med det uppreglade golv som finns.

Golvet bärs upp av 145x45 60cc, spännvidd 3.6 meter, golvspånskiva 20mm och furuplank 20mm högst upp.

Om det inte håller, räcker det att stadga upp med 1 bärpunkt i mitten så spännvidden blir 1.8 meter eller behöver jag kottla där hjulen står?

P
Tvivlar starkt, gissar ca 500kg statisk belastning på den ytan är nog tanken men trä är segt så det rasar väl knappast ner bara böjer sig med tiden.... beroende på hur det är infäst

Kommer du åt under? Så sätt separata balkar och plint el dyl i linje med hjulspåren om du förstår hur jag menar

Jag vinterförvarade en veteranare på enkelt plankkolv i ladan på liknande vis, dock med sk dokastämp istället för ex plint. Gick fin fint.

Tips att lägga en regel på garagegolvet är kanske en bra ide.
Frågan är vad man gör om bilen går igenom golvet, hur får man ut bilen överhuvudtaget?
Jag tror det är berg ca 50 cm under reglarna..

Tomture61
Bo Sandelin Bo Sandelin skrev:
Tips att lägga en regel på garagegolvet är kanske en bra ide.
Frågan är vad man gör om bilen går igenom golvet, hur får man ut bilen överhuvudtaget?
Jag tror det är berg ca 50 cm under reglarna..
Som en jämförelse , mellanbjälklaget i mitt bostadshus har 220 x 45 cc60 .
Att ställa en bil på ett golv byggt med 145x45 60cc 😬

Instämmer med Tomture61. Jag skulle aldrig få för mig att ställa in ngt annat än en cykel eller två på det golvet.
Spännvidd 3,6 m för 145x45 cc 60 cm är redan absolut på, eller över, maxgränsen för bärighet för ett bjälklag i bostadsutrymme.

Tack för era svar, jag rev upp golvet och det var tur. Några reglar hade mörknat.
Bygger upp det med 175 x 45 cc30 med 4 stöd mot backen och kottlar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.