Så mysigt stort träd, någon som vet vad det heter? Hoppas att det kanske kan finnas en mindre modell till vår lite mindre trädgård.

• Lummiga träd längs en gångväg med en bänk och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät grönskande pilträd hänger över gräsbelagd mark vid en stig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klotpil?

Är den så hemsk som alla säger med dess rötter som går in i allt vad rör och dränering heter?

Det är klotpil (Salix fragilis ’bullata’).
Angående rötter så är pilar pionjärarter vilket betyder att de lägger krutet på väldigt snabb tillväxt. De kan därför på väldigt kort tid skapa problem om de står på ”fel” ställe. Över längre tid kan dock de flesta trädarters rötter skapa problem

Har man gamla läckande rör så kommer de säkert skicka in rötterna där men moderna plaströr rår de inte på. Dräneringar kan de säkert skicka ner rötterna i om det finns vatten där när det är torrt för övrigt, pil älskar vatten. Men som sagt, jag tror inte rötterna är speciellt mycket värre än andra.

Tack för era svar! Då vet jag vad det är :D

Sett nyplanterade klotpilar som är placerade så att de absolut inte kan bli så stora som på min bild, så jag får leta vidare efter om det finns någon mindre modell som kan passa hos oss.

• Gilla
EBI
  • Laddar…
L Lund skrev:
Tack för era svar! Då vet jag vad det är :D

Sett nyplanterade klotpilar som är placerade så att de absolut inte kan bli så stora som på min bild, så jag får leta vidare efter om det finns någon mindre modell som kan passa hos oss.
Hej jag kan inte låta bli att lägga mig i eftersom jag har 3 klotpilar på min standardstora villatomt och även 3 klotnaverlönn. Klotnaverlönn är det mest fantastiska träd och blir inte lika stora som klotpilar men har samma fluffkänsla och former, dessutom är de bin och humlors favoritträd, massa nektar och pollen i deras blom. Så titta lite mer på Klotnaverlönn och läs vad som skrivs om det, många lovordar det, likasom jag.

• Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.