Hej
Jag köpte några begagnade handtag till mina fönster… men de passar inte.

Roddarpinnen är 8 mm ska vara 7 mm.
Jag har tagit isär handtaget för att se hur det är fäst för att se om det va lätt att byta pinne… det va inte helt enkelt.
Så nu tänkte jag att man kanske kan använda vanliga dörrhandtag till fönster istället de ser identiska ut, men är lättare att byta pinnen på dörrhandtag. Så jag tänkte kolla om någon vet vart man kan få tag på delarna som inte är själva handtaget.
1) Vart kan man beställa ”låsringen” och ”beslags-delen”?

Nu får jag fila ner pinnarna till 7 mm istället. Kanske kan kapa och sedan svetsa på en 7 mm pinne. Har dock aldrig svetsat och har ingen svets… men det är ju kul med verktyg.
2) tips?

Mvh
John

• Demonterat gammalt mässingshandtag med 8 mm pinne och tillhörande beslag på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha loss fyrkantspinnen så fäst den längs med i ett skruvstycke och lägg en stor platt skruvmejsel emot handtaget och slå på mejseln med en hammare.
Det finns roddarpinne nedsvarvad (nedsvarvad borde vara fräst) att köpa hos låsshop men annars kan man fila lite på var sida om man kan fästa det i ett skruvstäd, jag har gjort det någon gång med en vinkelslip.
Det går även att beställa många handtag m,ed 7mm sprint (fyrkantspinne, roddarpinne) annars kan säkert en mekanisk verkstad fräsa om dom till 7mm.

• Gilla
John-W
  • Laddar…
Jag har glömt skriva artikelnummer till 8/7 fyrkantspinne så du kan finna den.
Art.nr: 50024355 Lev.art.nr: 0678 0840

1 123abc skrev:
Jag har glömt skriva artikelnummer till 8/7 fyrkantspinne så du kan finna den.
Art.nr: 50024355 Lev.art.nr: 0678 0840
Tack det var snällt!
Jag kom på att en ”bordslip” med slipsten och stödbricka gjorde jobbet! Har gjort 3 st med gott resultat.

Men jag undrar fortfarande om själva hållaren för handtaget finns någonstans. Har du någon aning?

• Gilla
123abc
  • Laddar…
J John-W skrev:
Tack det var snällt!
Jag kom på att en ”bordslip” med slipsten och stödbricka gjorde jobbet! Har gjort 3 st med gott resultat.

Men jag undrar fortfarande om själva hållaren för handtaget finns någonstans. Har du någon aning?
Att slipa om dom fungerar om slipar på samtliga sidor.
Menar du brickan i bild?
Vänd brickan så flärparna pekar uppåt så kan man knacka tillbaka dom lite med t.ex en liten hylsa sedan kan man montera den igen, normalt använder man ett rör vid montering men det går även med en pollygrip/spårmejsel.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Menar du brickan i bild?
Vänd brickan så flärparna pekar uppåt så kan man knacka tillbaka dom lite med t.ex en liten hylsa sedan kan man montera den igen, normalt använder man ett rör vid montering men det går även med en pollygrip/spårmejsel.
Tack! Smart med rör! Det hade jag nog inte klurat ut själv.
Jag delen jag tänker på är enl bild.
Det närmsta jag lyckas komma är handtagsspärr… men ser ju att det är fel. Jag har scrollat igenom listor på ett antal återförsäljare av fönsterhandtag utan att hitta denna delen för sig själv.
Vet du vad denna heter, och vem som kan sälja det?

• Metallisk komponent möjlig handtagsspärr eller fönsterhandtagsdel på träbakgrund.
    Skapa konto
Den kan benämnas med lite olika namn men vi kan kalla den fästplattan i detta sammanhang, de säljs inte lösa som reservdel utan man får köpa hela handtag.
När det gäller ytbehandlade produkter och framför allt i mässing så skiljer dom ofta lite i nyans så en reservdel kanske inte hade sett bra ut ihop med det gamla.

1 123abc skrev:
Den kan benämnas med lite olika namn men vi kan kalla den fästplattan i detta sammanhang, de säljs inte lösa som reservdel utan man får köpa hela handtag.
När det gäller ytbehandlade produkter och framför allt i mässing så skiljer dom ofta lite i nyans så en reservdel kanske inte hade sett bra ut ihop med det gamla.
Lägger mig i och kapar tråden lite. Jag behöver hela paketet, handtag med roddarpinne på 7x7mm. Var köper jag det enklast? Pinnen verkar kunna vara som längst 9 cm. Mottar gärna tips.

• Närbild på en metallisk låsmekanism för roddarpinne fastskruvad på en vitmålad yta.
    Skapa konto
  • Ett fönster med vit ram och handtag i förgrunden med utsikt till ett mörkt rum och en säng.
    Skapa konto
eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Lägger mig i och kapar tråden lite. Jag behöver hela paketet, handtag med roddarpinne på 7x7mm. Var köper jag det enklast? Pinnen verkar kunna vara som längst 9 cm. Mottar gärna tips.
Är den verkligen 7mm? Det bör vara 8mm men inget förvånar.
Handtag med 4 skruvars fastsättningen är en äldre standard, du har inte resten av handtaget så jag kan se vilken modell det är?
Moderna har 2st skruvar som fastsättning men det finns en del handtag med 4st skruvas fastsättning men ibland går det att ersätta med moderna med 2st skruv.

Kanske är det denna modellen
https://www.beslagsgruppen.se/product/handtag-sv-57

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Handtag med 4 skruvars fastsättningen är en äldre standard, du har inte resten av handtaget så jag kan se vilken modell det är?
Moderna har 2st skruvar som fastsättning men det finns en del handtag med 4st skruvas fastsättning men ibland går det att ersätta med moderna med 2st skruv.

[länk]

Oj vilket vackert handtag!

Har tyvärr inte originalhandtagen och vet inte hur dom sett ut. Men det står ju en inskription på metallbrickan där låsanordningen sitter - "BMV".

En person på Kulturbeslag svarade mig att han tror att det är tyskt, iaf spanjoletterna då. Men mycket möjligt att det är det fönster du refererar till! Väldigt intressant.

En annan i en Byggnadsvårdsgrupp på Facebook kände igen fönstren och hade haft såna. Han hade dock bytt ut dem då de lätt fastnade och inte gick att stänga igen.

Vi hittade ett handtag här som är 7x7mm. Det passade ju men frågan är om även 8x8 skulle passa. Dock gick det ändå inte att öppna fönstren! På nåt av dom gick det bara att vrida från typ 10 i till 10 över (klockan), medan det på ett annat gick att vrida runt runt. Dom öppnar sig lite lite, typ nån halv centimeter, men sen tar det stopp. Vi har kollat från utsidan men dom är inte fastskruvade på nåt sätt.

Tänker om pinnen är för kort? Den kan vara upp till 9 cm för att helt bottna? Denna var ju max 4-5 cm. Kan det vara det som felar?

TACK för proffsig och engagerad feedback!

1 123abc skrev:

[länk]

Vet inte men nu verkar det som att det är vid / under vreden som fönstret sitter fast och att dessa är anledningen till att de inte går att öppna. Förstår inte riktigt om det sett ut så från början eller om något av det installerats i efterhand? Samtidigt fattar jag inte varför dessa skulle hindra att man drar fönstret mot sig?

Jättesvårt att se på bilden men det är som en klack i metall som går nedåt / utåt där inuti. Nedanför, i den andra delen dvs karmen, är det som urgröpt för en kula. Även det i metall.

Detaljbild av fönsterlås med metallklack och urgröpt del för kula i karmen, vilket kan hindra öppning.
Skapa konto

Närbild på fönstrets metallvred och karm med en synlig klack och en urgröpning, tecken på möjlig installationsproblem.
Skapa konto

Redigerat:
Kan det vara ett sundsvallsfönster där läsningen sitter i karmen och det ska sitta ett handtag under metallblecket?
Skruva bort metallblecket och se om det är gjort för ett 8mm handtag där.
Att de gissar på Tyskland eller Europa är att 8mm är standard i Sverige men längre söderut i Europa används 7mm, 7mm används även i importerade PVC fönster osv.
Ditt fönster har 2st klinkor + en spanjolett med 7mm, vanligtvis är det antingen eller.
Stämplingen BMV har funnits på äldre handtag men de är 8mm vill jag minnas men jag har inte riktigt bestämt mig för vad för handtag som suttit där.
Allt verkar lite lustigt och olika lösningar på varandra.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Kan det vara ett sundsvallsfönster där läsningen sitter i karmen och det ska sitta ett handtag under metallblecket?
Skruva bort metallblecket och se om det är gjort för ett 8mm handtag där.
Att de gissar på Tyskland eller Europa är att 8mm är standard i Sverige men längre söderut i Europa används 7mm, 7mm används även i importerade PVC fönster osv.
Ditt fönster har 2st klinkor + en spanjolett med 7mm, vanligtvis är det antingen eller.
Stämplingen BMV har funnits på äldre handtag men de är 8mm vill jag minnas men jag har inte riktigt bestämt mig för vad för handtag som suttit där.
Allt verkar lite lustigt och olika lösningar på varandra.
Det var det vi tyckte och kom fram till här också ikväll, känns som "dubbla lösningar" på nåt sätt. Hängslen och livrem typ. Sundsvallsfönster vad är det? Upplys mig gärna! Googlade men fick inte fram något.

Det kan nog vara så som du beskriver, att det är en låsanordning även vid vreden. Kanske har de suttit där blecken sitter nu ja, i karmen. Vad skumt. Har du sett nåt liknande tidigare? Dessa ska alltså också kunna öppnas med en spanjonett?

Kan det vara någon sån här specialvariant som ska sitta där? Såg att du svarat någon annan som hade liknande fönster med denna länk. Aldrig sett en sådan konstruktion, verkligen coolt. Finns det sprängskiss på denna låsmekanism? På Sundsvallsfönstren? Men skumt med 2 st per fönster? På fönstren i den tråden var det bara 1 sånt per fönster vad jag kunde se?

https://www.beslagsgruppen.se/product/efo-61

Polerat kromat spärrhandtag EFO-61 för Sundsvallsfönster från en webbshop.
Skapa konto

Det andra beslaget med svart knopp upptill, brukade dessa sitta i par på Sundsvallsfönstren?

https://www.beslagsgruppen.se/product/handtag-sv-57

Kromat handtag med svart kula för Sundsvallsfönster, visad på produktsida.
Skapa konto

Vad finns under täckbrickan?
Täckbricka på ett äldre pivåfönster avtäckt för att visa möjligt handtagsfäste.
Skapa konto

Där kan det vara meningen att det ska sitta ett handtag i karmen.
https://www.beslagsgruppen.se/product/efo-61
Sundsvallsfönstret är ett äldre pivåfönster som var vanligt förr.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.