Byggahus.se
Tjohooo.. jag är lite insnöad (inte bokstavligen) på att bygga en liknande upphöjd odlingsplats .. och undrar om någon vet var man kan (om man kan) få tag på sån här shiny tak/väggplåt någonstans? har sett massor av andra varianter, färger och storlekar (på vågorna..) men just sån där har jag inte sett i affären..

Nån som sett? Dyr? billig? ..
Vad ska man kalla färgen? (om jag ska försöka googla mer)

 
Galvaniserad takplåt, korrugerad.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gör inget trädgårdsrelaterat, bara blött och kladdigt ute, har ingen inspiration ännu. Tog in persilja i julveckan före snön kom, grön och fin, men i förra veckan var allt borta bara ett blött kladd.
Fåglarna får sina jordnötter och skinksvål. Även skatorna får lite.
 
Tömt kompostlådorna på lunchen.
En orange hink med jord, en trädgårdsspad, en lock, vid en träkompost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från två små plåtlådor med lock från Ikea (kanske avsedda för leksaker eller ngt liknande, så de är inte stora) får jag färdig kompostjord väldigt snabbt. Det blev den här röda behållaren plus en murarhink full med jord samt en murarhink grövre material som jag lagt direkt i grönsakslådan i väntan på sådd. Det här har bildats från september oktober någon gång. Det går fort i plåtlådorna.

Edit: det är inte materialet till vänster i bild som är det "grövre material" jag menar.:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Själv har jag varit ute och funderat och mätt lite inför vårens projekt … ska försöka komma igång tidigt eftersom jag lovat frun att jag inte ska hålla på att gräva upp stenar hela säsongen :p
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
halper halper skrev:
Själv har jag varit ute och funderat och mätt lite inför vårens projekt … ska försöka komma igång tidigt eftersom jag lovat frun att jag inte ska hålla på att gräva upp stenar hela säsongen :p
Som omväxling kan man gräva ner dom istället.

Stickan
 
  • Haha
  • Gilla
halper och 3 till
  • Laddar…
Avvecklat utegranen.
 
  • Wow
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Flätad korg fylld med jordiga morötter, rep handtag, inomhus, otydlig bakgrund, lantligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röjde lite i växthuset och hittade morötter jag grävde ner i höstas. Jättefina. Grävde ner kompost istället. Tog även in lite purjolök och undrade för mig själv varför jag alltid odlar fler än vi orkar äta upp.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Idag är jag ute i växthuset och gräver ned kompostmaterial från vintern så att jorden får lite boost inför våren. Baserat på maskstorleken mår de rätt bra i jorden :crysmile:

Rörigt växthus med kärl, verktyg, odlingsbäddar och jord. Trädgårdsarbete eller förberedelse för plantering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti växthus: jord, kompost, bevattningsslang, stenplattor, stöttande träplank, genomskinliga väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa trädgårdsgaffel i jord intill en stor mask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 13 till
  • Laddar…
Städat efter förra sommarens inneboende - alla fem holkarna tömda. Lite i senaste laget, en trädkrypare blev riktigt förbannad när jag närmade mig den holken. Det var åtminstone inga ägg i den, så de hade inte kommit så långt ännu.

I en av holkarna låg det många (ett tiotal, åtminstone) blågröna ägg under ett lager av redesmaterial, så det var åtminstone förra sommaren, möjligen förrförra som det gick åt fanders där. Troligen en av fyrfotingarna som "ordnade" det, tyvärr.

I en av holkarna var det gott om loppor och flugor, så det kändes skönt att få det tömt innan säsongen kommer igång på allvar.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Tittat på regnet (från insidan fönstret). Imorgon ska det enligt ryckte bli fint väder så då ska det ut o sågas ved av vinterns fallna grenar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Städat efter förra sommarens inneboende - alla fem holkarna tömda. Lite i senaste laget, en trädkrypare blev riktigt förbannad när jag närmade mig den holken. Det var åtminstone inga ägg i den, så de hade inte kommit så långt ännu.

I en av holkarna låg det många (ett tiotal, åtminstone) blågröna ägg under ett lager av redesmaterial, så det var åtminstone förra sommaren, möjligen förrförra som det gick åt fanders där. Troligen en av fyrfotingarna som "ordnade" det, tyvärr.

I en av holkarna var det gott om loppor och flugor, så det kändes skönt att få det tömt innan säsongen kommer igång på allvar.
Någon mer dom samlar redesmaterial och lägger ut, för att fåglarna ska ha bekvämt tillgång?

Och har ni i så fall sett att de hämtar och använder det?
 
kashieda kashieda skrev:
Någon mer dom samlar redesmaterial och lägger ut, för att fåglarna ska ha bekvämt tillgång?

Och har ni i så fall sett att de hämtar och använder det?
Lägger ut hästhår och det går åt flera liter under våren. Och det syns att de använt det när jag tömmer holkarna på vintern. Sen ’odlar’ jag mossa också så det finns det gott om. ;)
 
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Skottat lite gångar i snön så att det förhoppningsvist ska rinna undan lite...,

De där sista 50 cm vi fick i Roslagen har stökat till det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.