Byggahus.se
"Lille Hulken" blev av med toppen....

I ett litet finsnickeri kan det bli de mest skiftande arbetsuppgifter! När vi inte tillverkar möbler, inredningar, fönster eller dörrar så kan det hända att vi renoverar lastmaskinen. För det behövs också göras ibland.

Lille Hulken är en BM 641, en 8-tons baklastare från tidigt 70-tal. Den är oumbärlig när det gäller att lasta virke, maskiner, trappor med mera. Den har alltid fungerat väldigt bra så det känns väl värt investeringen att hålla den i skick. Rost som bara är estetisk kan vi leva med men i övrigt skall den vara i skick och tillförlitlig. Motorn heter D42 och är en rak 4-cylindrig diesel på 4,2 liter med stötstänger. D42 har ett rykte om sig att vara skottsäker, men givetvis krävs det ändå att man tar hand om den.

För att vara proaktiv och förebygga eventuella problem i framtiden så var det nu dags att ge maskinen en rejäl översyn. Med hjälp av en kunnig vän så ägnades kvällen åt att ta av toppen. Denna skall sen till Limhamns Industriservice för att planas och få nya hylsor till spridarna. Samtidigt byts naturligtvis en massa delar, annat får en översyn och justering.

Som synes har topplockspackningen verkligen inte varit i skick. En oro är också frågan om hur högt foderna står i blocket, vilket är en känslig sak för dessa motorer. Toleranserna här får vår fanerläggning att kännas som timmerarbete!

Gammal gul Volvo BM 641 baklastare i behov av underhåll, stående på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad motor på en gul baklastare, topplocket borttaget, visar ventilfjädrar och insprutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av BM 641-motor med topplocket avtaget som visar cylindrarna och motorblocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 8 till
  • Laddar…
Chansar och ställer en fråga här Ang min gamla zetor 4718 -76. V bakhjul har låst sig och troligen är det bromsen så jag beställt hem ny hjulcylinder, backar och fjäder. Men sen då, bromsarna sitter ju längst in. Måste man demontera allt utifrån eller kan man bara dela där bromsen sitter? Alltså hela nedväxlingen i ett stycke? Dvs kan man dela där "kedjan" ansluter eller är det ytterligare ett steg åt höger? Eller plocka del för del .. pust å stön
Rostig bakre del av en Zetor 4718 traktor med hjulnav och kedjedrift synlig, vilket indikerar behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Testa att fråga på forumet "maskinisten"
Du kanske ska ta lös "trumpeten" eller vad den kallas. Den koniska delen på bilden.
Det ser ju ganska rostigt ut på bilden. Jag gissar på ett lager som skurit.

Det kanske räcker om du kollar lagren i "slutväxeln". Tex. lagren som håller det där kugghjulet och även själva hjulet, antar jag.

Hur såg oljan ut. Det brukar kunna komma in fukt på sånna ställen. Brukar ofta vara hypoidolja i slutväxeln. Den bör kontrolleras iIallafall 1 gång/år.

Spånar bara nu..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jo jag ska kolla via masinisten oxå. Att det skulle vara bromsarna fick jag från en verkstad i Finland som sysslar med zetor.

Oljan var helt ok när jag tappade ur. I första läget funkade det att backa men inte att köra fram. Behållaren för bromsvätskan hade dessutom spruckit så det var luft i systemet....
 
Trumpeterna måste bort först om du ska byta bromsar. Finns rephandbok att ladda ner på maskinisten.
 
dof dof skrev:
Trumpeterna måste bort först om du ska byta bromsar. Finns rephandbok att ladda ner på maskinisten.
Har kikat på den. Inte Haynes precis. Mer som en sprängskiss. Därav min fråga om jag kan gå direkt på trumpetens inre bultar där kedjan på bilden ansluter eller till höger om den där trumpeten är som bredast. Lite svårt att förklara hur jag menar men tex att inte behöva dra ur pistongen som driver hjulet som går in i nedväxlingen......osv har aldrig meckat traktor innan. Bara mc å bil tyvärr
 
Anders 1920-tal
Jckssn Jckssn skrev:
Fin Porsche!

Jag köpte kombivagn till traktorn för en månad sen.
[bild]
Matchande grön färg på tippflaket

[bild]
Här med tippflaket borta och med timmerstöttor.
Rejäl vagn med fin utrustning.
Mowi 400kran, 500hjul, vinsch, bromsat osv.
Ett till par timmerstöttor baktill ska jag tillverka annars är jag helnöjd!
Snyggt! Köpte du vagnen begagnad?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Snyggt! Köpte du vagnen begagnad?
Jo vagnen köpte jag begagnad, men i riktigt bra skick!
 
Anders 1920-tal
Jckssn Jckssn skrev:
Jo vagnen köpte jag begagnad, men i riktigt bra skick!
Får man fråga vad du gav och vilken modell och årsmodell det är?
 
Såja! Ren, fin och framförallt plan. Med nya ventiler, ventilstyrningar, fjädrar och spridarhylsor! Nu är nästa steg att kolla att foderna sitter på rätt höjd, håller tummarna!
 
  • Renoverad motorcylinderhuvud med nya ventiler, ventilstyrningar och fjädrar på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento och 9 till
  • Laddar…
Nu är jag äntligen på G att ta bort de sista bultarna och frilägga bromsen. Men klumpen är ju rätt tung så jag har skaffat ett lyftblock och gjort en ställning av en tjockare grindstolpe och 2 st 2x4 reglar. Vad tros om hållbarheten på detta? Sitter med var sin fransk skruv 100 x 14. Klumpen kanske väger 100 kg. Hemmagjord lyftanordning med tjock grindstolpe och 2x4 reglar, försedd med lyftblock, framför traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyftblock monterat på en träställning för att hantera tung utrustning, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tung maskindel lyfts med hjälp av lyftblock och ställning gjord av grindstolpe och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Hej hur gick det med bromsarna john68 ?
 
galento
Daniel_N Daniel_N skrev:
Såja! Ren, fin och framförallt plan. Med nya ventiler, ventilstyrningar, fjädrar och spridarhylsor! Nu är nästa steg att kolla att foderna sitter på rätt höjd, håller tummarna!
Såg kanonfin ut (y)(y)
 
Toppen på plats! Kom ej till körbart men ändå helt nöjd med eftermiddagen!

Hand håller en mikrometer på en motorblockstopp för att mäta planhet under en reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerad motorcylinderhuvud på ett fordon under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad topplock på en motor placerad i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad topp på en maskinmotor med gula och gröna delar, synliga rör och kablar, ej färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hej hur gick det med bromsarna john68 ?
Ett jäkla meck:sweat: har fått av allt (och som synes av bilden så var det en massa gegga bara och allt sätt ihop) och på med nya bromsar. Dessa stämde dock inte riktigt på mm (se bild, djupare skålar på cylindern på den gamla) så det blev en massa slipande av bla "stolpillerna" som sitter lösa mot bromscylindern, innan trumman kom på.

Igår på börjades återmonteringen men det var svårare än väntat med den klumpen som ska passas in mot både splines och annat, hängande i remmar.

Men i natt kom jag på att jag har en massa trädgårdsplattor liggande så jag kan bygga upp ett "arbetsbord" som den kan få vila på när jag skjuter den på plats. Bild på en demonterad bromscylinder med slipade stolpiller, upphängd och delvis rostig, redo för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig och ny bromscylinder bredvid varandra på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir veckans jobb.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.