Vad har ni för årlig vattenförbrukning?

9k läst  138 svar

1. S
    Husägare Nivå 5
    Som rubriken lyder. Hur mycket vatten förbrukar ni per år?
    Vi har bott i huset 11 månader och jag läste av vattenmätaren i september. Kommunen kalkylerar att vi ska förbruka 13 kubik i månaden! Vi tycker det låter jättemycket. Först i september nästa år kan vi få veta vår faktiska förbrukning men vi blev så nyfikna på vad som är normalt.

Jag ska läsa av mätaren 1/1 igen och se om det stämmer med den beräknade förbrukningen detta kvartalet. Men 3 månader är ju inte tillräckligt för att veta årsförbrukningen tycker jag.

Och nej, vi löste inte av när vi flyttade in. Det var ingen som visste var mätaren satt. Förra ägaren hade inte läst av vattnet under de 1,5 åren de ägde huset.

Vi är 4 personer i hushållet och huset är väl mellanstort gissar jag.

Berätta gärna lite detaljer om hur ni lever också.

2. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Vi har en årsförbrukning på mellan 155-160kbm. Familj med 2vuxna och 3små barn.

DM/TM/TT körs dagligen.

Länk till vad man i snitt använder per dag och person:
    http://sydvatten.se/vattenforbrukning/

Så nej Ts, det är inte mycket. Det är ”normalt”. Sen kan man nog kapa förbrukningen lite.

Redigerat 7 dec 12:10
  3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Ca 80kubik.

Två vuxna och en 1.5åring, duschar varannan dag. Tre fyra maskiner tvätt i veckan, ingen TT, DM körs dagligen.

Edit: egen brunn för trädgårdsbevattning har vi.

Redigerat 7 dec 12:24
  4. H
    Medlem · Nivå 5
    50 kubik per person och år är normalt

5. M
    Renoverare Nivå 6
    Bor själv och snittar ca 0.1 m3 per dag, så ca 36 m3 per år

edit: vattenbolaget beräknar min årsförbrukning till 31 m3 just nu. Blev satt på beräknad årsförbrukning på 50 m3 när jag flyttade in ett drygt år sen, men det har jag alltså jobbat ner :)

Redigerat 7 dec 12:18
  6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Rätt svårt att säga vad som är normalt om man har en trädgård som behöver vattnas. De två senaste somrarna har exempelvis varit extremt olika ur ett bevattningsbehov. I somras var det dessutom bevattningsförbud på många platser under långa perioder så förbrukningen kan säkert ha blivit lägre för vissa trots den mycket torra sommaren.

• Laddar…
  7. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Snittar drygt 300m3 per år. 2 vuxna 3 små barn samt stor trädgård och växthus.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    cirka 200m3. 2 vuxna, två barn, pool drar upp det hela med några kubik, men inte skitmycket.

9. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Jag tycker det låter rimligt att schablonmässigt säga 13 kbm per månad. Det blir drygt 150 kbm per år. Skulle tro att de flesta villor ligger mellan 100 kbm och den siffran. Vid sparsammare förbrukning lite lägre ändå. Det är sedan säkert enklare/bekvämare/konfliktfritt för kommunen vid avläsning att återbetala kunden än att denne ska få en extradebitering.
    Själva förbrukar vi 110 kbm/år men då är vi nog rätt sparsamma och tänker på hur vi använder vattnet. Inget rinnande vatten vid tandborstning och disk. Två vuxna och två barn. DM 5-6 gånger i veckan (packar alltid fullt) och lika många tvättmaskiner. Jag duschar en del på jobbet och vi har inget badkar hemma. Vattnar mest med regnvatten på sommaren och sällan gräsmattan. Hade en rinnande toa förut så vi får väl se om förbrukningen går ned lite till.
    (En orimlig detalj i sammanhanget är väl att tidigare ägare inte visste var vattenmätaren satt, det vet man väl? Har de haft en dunderförbukning måntro?)

• Laddar…
  10. S
    Husägare Nivå 5
    De vi köpte av bodde aldrig i huset själva. De hyrde ut under ett halvår och innan dess beboddes huset av en katt under 9 år. Vi är första familjen som bor här sen ursprungsägaren flyttade till äldreboende för drygt 10 år sedan.
    Vattenmätaren hittade vi i ett hörn i garaget i somras när vi skulle bygga om köket.
    :rofl:

• Laddar…
  11. S
    Husägare Nivå 5
    Då verkar kommunens beräkning vara normal. Det står beräknad årsförbrukning på 155 kubik. Vi tyckte det lät jättemycket. Jag har haft dåligt samvete i två dagar efter varje toalettbesök.

Två av oss bor här i princip på halvtid. Jag jobbar på annan ort och ett av barnen bor växelvis.
    Vi kör väl disk och tvätt i snitt 10ggr/14 dagar. Duschen använda i snitt ca 18-20 ggr/14 dagar.
    Tre av fyra stänger av kranen medan man borstar tänder, tvålar in sig, handdiskar mm. Alla utom jag spolar med snålknappen.
    Fjortisen har alltid fullt ös på kranen medan jag har så lågt tryck som som möjligt.
    Vi fyller badkaret max en gång i månaden och det är ett stort hörnbadkar.
    Vi har ingen trädgård ännu men jag har 200+ krukväxter inomhus dom drar en del vatten.
    Sen tvättar jag penslar under rinnande vatten. Jag har räknat ut att det är billigare än att köpa nya. Jag målar ganska mycket.

Jag gissar att vi lever ganska normalt. Det har varit en stor omställning efter att ha bott i lägenhet hela livet. ;)

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Sluta genast med det. ;)

Låter som ett bra sätt att på sikt få stopp i avloppet. :worried:

Måste ta en evighet att vattna dom men sett till vattenförbrukning är det nog inget att tänka på.

Några disk eller tvättmaskiner hit eller dit påverkar inte så mycket. Det som oftast är helt avgörande är om man duschar flera gånger dagligen i typ en halvtimma eller bara i några minuter. Påverkar även energiförbrukningen starkt. Även bevattning påverkar ordentligt. Har man en gräsmatta som vattnas i flera timmar per dygn hela sommaren inser man snabbt att några tvättmaskiner extra är rätt försumbart i det stora hela.

Vill du spara så dra ner på det som verkligen gör skillnad men var inte "dumsnål". Det kostar bara komfort utan att påverka förbrukningen nämnvärt.

Redigerat 7 dec 14:58
  13. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Har suttit i en samfälldsförening med drygt 30 hushåll i många år.
    150-200 kubik är väldigt normalt för en familj i villa.
    Vi hade givetvis några utmärkande fall, men det gick oftast att hitta en förklaring.
    Pensionärs par som plötsligt hade under 50 kubik mot normala 70-80 hade kommit på idén att dra in sjövatten sommartid för att tvätta med. Inget fel med det, men orättvist mot övriga då man betalade avlopp efter vattenförbrukning.

Familj 380 kubik. " Nä, toan läcker bara lite" Efter den reparerats var förbrukningen tillbaka på det normala.

14. C
    Medlem · Nivå 11
    Vi har en beräknad årsförbrukning på 210m3 på två personer och ett barn. Nybyggd villa....

Fråga mig inte hur. Fattar inte vart allt vatten tar vägen. Duschar oftast på jobbet och bara helgerna hemma.

15. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Men i en nybyggd villa är väl "beräknad årsförbrukning" rena hittepåsiffror baserade på någon slags snittförbrukning. Vad ni faktiskt gör av med kan ju vara något helt annat. Enklast är väl att läsa av vattenmätaren typ en gång i veckan under några veckor så vet du facit.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: