När man kan välja höjd på de olika lådorna i bänkstommarna blir det intressant att i förväg noga fundera ut vad som skall förvaras i vilken låda (framförallt om man som jag har begränsat med plats och alltsomoftast för mycket prylar :) ).

Därför är jag nyfiken på hur ni har organiserat era lådor - vad använder ni oftast och i vilka lådor, med vilken placering har ni dessa saker?

Kryddor bredvid spishällen, eller hellre rakt under? Kastrullerna? Torrvaror?
Tallrikar staplade i utdragslådor, eller ståendes på sidan som i diskmaskinen (jag såg sådana lådinsatser någonstans)? Glas i lådor eller överskåp? Var skall man få plats med plast- och aluminiumfolien?

Jag funderar på att kanske ha en låg innerlåda för kryddor (för att inte ha mer än 3 synliga fronter på höjden). Är det jobbigt med innerlådor (då man i praktiken måste öppna två lådor för att komma åt det som finns i en innerlåda)?

Har ni köksmaskiner i lådor (känns som att många maskiner är för höga, men om man inte har skåp att ställa dessa i, vad gör man då)?

Era tips, tankar, idéer och erfarenheter uppskattas mycket.

80cm låda under hällen med alla redskap. Stekpannor i lådan under och kastruller i botten.

60 cm låda vänster om hällen med kryddor. Innerlåda ovan denna med mer skrymmande kryddor och refill.
Lådan under har jag mixerstav och elvisp osv.
I botten finns våffeljärn och brödrost osv.

80 låda höger om hällen finns alla bestick och köksknivar. Innerlåda ovan denna med alu och plastfolie, påsar samt plats för skärbrädor.
Lådan under har jag preppmaterial typ skålar, vispskålar, rivjärn osv. I bottenlådan finns riktigt stora skålar, durkslag och dylikt skrymmande.

Glas och tallrikar och allt sådant har vi i överskåpen. Gillar inte att ha det i lådor.

Sen har vi dels skafferi man går in i där vi har torrvaror, men har även en del av detta i andra högskåp i köket.

• Gilla
Emelie Gårdare
  • Laddar…
Smart, att använda innerlådorna för sånt man använder mindre ofta (refill) snarare än att ha det som den "låga kryddlådan".

Jag har inte så stort kök, men så här är mina bänkskåp fördelade:

Till vänster om hällen ett 35 cm utdragbart skåp med två hyllor, där har jag en del större förpackningar som pasta- och riskartonger, en del kryddor och oljeflaskor mm.

Under hällen är det tre 80 cm-lådor (två 18 cm höga och en 35 cm). I den översta har jag kryddor och de redskap jag behöver vid hällen samt knivar, i mellanlådan är det plastpåsar & folier samt en del konserver och liknande. Den djupa lådan har mjölburkar, socker, gryner, müsli etc – typiska skafferivaror.

Till höger om hällen är det tre 40 cm-lådor (samma höjdfördelning som under hällen) med bestick och köksredskap.

Sedan följer diskmaskin och diskbänkskåp (som också är en stor utdragbar låda) samt ett hörnskåp med en Le Mans II-karusell för kastruller etc (jag var mycket skeptisk till jag provade den i butik, då blev jag omvänd :)).

Därefter är det två 60 cm-lådor (på vardera 35 cm höjd) som rymmer matlådor, matberedare, mixerstavar, brödrost och en del andra manicker.

Resterande skåp är högskåp för kyl/frys, ugnar och städskåp. Under ugnarna har jag ett skåp med tre dolda lådor bakom en skåpdörr. I dessa förvarar jag plåtar och andra ugnstillbehör.

Porslin och glas har jag i överskåpen, jag föredrar det eftersom jag inte vill ha sådant i rörliga lådor. Däremot vore det ändå trevligt med ännu fler lådor för att kunna få plats med alla husgeråd, men den ytan finns inte i mitt kök så överskåpen får rymma resten.

Hursomhelst så är jag jättenöjd, det fungerar mycket bättre än mitt gamla skåp-kök.

Redigerat:
Tack för jättebra input.
Tyvärr så understryker det vad jag egentligen redan vet, mitt kök är liiitet med tanke på vad jag skulle vilja få plats med (och jag har inte plats för t ex ett fristående serveringsskåp t ex vid matbordet med porslin och glas). (Jag har något mindre mängd bänkskåp än du, TowaTei, inga högskåp och endast ett 80-väggskåp, inget mer pga snedtak).

Så inspirerad av era kök skall jag fundera vidare med optimeringen :) .

Mina favoritlådor är nog de djupa lådorna med köksmaskiner och alla småburkar och -lådor (typ tomma creme fraiche-förpackningar och thaimatlådor som jag använder till mina lunchlådor) samt den stora specerilådan. Helt enkelt för att det är sådant som är så hopplöst att ha på hyllor i vanliga skåp, så det var de lådorna som var det största lyftet.

Här är matlåde- och mixerstavs- och elvispslådan :D Jag orkade inte städa den inför fotograferingen, men du kan ju tänka dig vad hopplöst det hade varit att ha den där röran i ett skåp. :) I den undre lådan gömmer sig en del större köksmaskiner.

IMG_0003.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi började med att rita upp det som såg snyggt ut. Men efter ett besök på ikea insåg vi att tex en 20 cm djup låda till bestick innebär en väldig massa luft. Så vi har en 60 cm med fyra 10 cm och en 40 cm. Längst ner har vi hushållsassistenten, våffeljärn mm. I övriga är det bestick, kryddor och köksredskap.
Sen har vi gå hörnskåp med utdrag (det ena med pannor, det andra med bunkar, skålar och brödkorgar), ett vanligt diskbänksskåp med återvinning och hushållssopor, en 60 cm låda under diskmaskinen (345 högt skåp till 400 hög lucka) där vi har plastburkar och smoothiebägare. En 40 cm hurts med två 10 cm lådor och tre 20 cm lådor där vi har grillbestick, bakgrejer, påsar, folie, en låda med teer och honung (då det är närmast vattenkokaren), elvisp mm. Skafferiet har tre 40 höga lådor, en med en innerlåda samt skåp ovanför ända upp till taket. Där ryms även mikron.
Vardagsporslin och glas ryms i överskåpet på 80 x 80. Vid matplatsen har vi ett högskåp på 160 x 240 som rymmer mer ungsformar, finporslin, glas mm.
Så mitt råd är väl att se över hur många grunda lådor ni behöver om ni har begränsat med utrymme så att ni inte bygger in en massa luft i skåpen.

Min favoritlåtar som egentligen var ett misstag! Jag trodde att jag hade ritat in två stycken 20 cm lådor men det var en 40 med en innerlåda. Innerlådan hamnade i skafferiet istället och den här innehöll inte så mycket alla första veckorna i det nya köket. Tills assistenten hämtades upp från matkällaren och det visade sig att den rymdes i lådan!!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ccf och 1 till
  • Laddar…
Anj skrev:
Vi började med att rita upp det som såg snyggt ut. Men efter ett besök på ikea insåg vi att tex en 20 cm djup låda till bestick innebär en väldig massa luft. ...
Så mitt råd är väl att se över hur många grunda lådor ni behöver om ni har begränsat med utrymme så att ni inte bygger in en massa luft i skåpen.
Det är precis det här jag lite haft på känn, men varit osäker på. Mitt kök är ritat med tre lådor per skåp (ca 13, 28, 34) och jag känner att jag borde kunna optimera det mer så att en låda för kryddor eller bestick inte har onödigt med luft (och vilken dröm det skulle vara om jag kunde få plats med en hushållsassisten... då skulle lyckan vara fulländad, men jag tror tyvärr inte att jag når dit - även om det inte kändes hel ouppnåeligt med en 40 hög låda).

TowaTei skrev:
[bild]
Vilka supersnygga lådsidor - är det trä?

Hur höga lådor tycker ni behövs för lådan med stekspadar, slevar, knivar mm?

Hur hög behöver bestickslådan vara?

ccf skrev:
Vilka supersnygga lådsidor - är det trä?
Ja, de är i ek. Det är förmodligen inga som helst praktiska fördelar med trälådor, men jag gillar helt enkelt känslan. :)

10 cm invändigt räcker för bestick och mindre stekspadar. Vi har en redskapsstång där vi hänger vispar, slevar och lite annat. T.ex en soppslev är svår att få ner i en 10:a, men det är inte mycket som saknas.

Vassa knivar har vi på en magnetlist.

Hushållsassistenten har vi i ett eget skåp med lyft. Ganska skönt att enkelt kunna plocka fram assistenten utan att den trängs med annat.

ccf skrev:
Hur höga lådor tycker ni behövs för lådan med stekspadar, slevar, knivar mm?
Till skillnad från besticken så tar sådana redskap en del plats, framförallt när de ligger lite huller om buller, så jag skulle säga att minst 10 cm verklig höjd (alltså inuti lådan, inte lådfronten) behövs.

Hur hög behöver bestickslådan vara?
Inte särskilt hög alls, tänk på att de flesta besticksinsatser bara är 5-6 cm djupa, men om du vill ha andra redskap i samma låda är det skönt med lite extra höjd. ...men som Anj var inne på så kan man med bra planering optimera så att man inte har flera onödigt höga lådor med en massa luft i. :)

Jag skulle vilja sätta skyltar på lådorna med vad som finns inuti men frugan tyckte jag var dum i huvudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.